mapedit problem i friluftskartan pro

Hej

tänkte vara smart och editera friluftskartan lite grann och komplettera med en fin gräns där mitt jaktområde slutar vilket jag lyckats med efter endel fifflande. MEN när jag sparar kartan först i ett polish format och sedan använder gpsmapper för att göra om filen till en img igen vilket man ska göra? rätt? iaf så händer detta.. svårt att förklara så jag bifogar en bild http://www.geting.se/viewimage.php?image=125845-karta.JPG
kartdelen liksom vrider sig men zoomar jag in ett snäpp så vrider den tillbaka sig. dock är kartdelen korrupt för gpsen kan inte visa den! vad gör jag för fel???
 
Göra en rutt

Nu var det länge sedan jag ändrade i någon karta, men är det inte enklare att göra gränsen som en rutt så slipper man ändra i kartan?

Per
 
När jag ritade en Fastighetskarta med samtliga gränser i jaktområdet, ca 5000 ha, jobbade jag en del i Mapedit, se beskrivningar i tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47242.

För att definiera ett område, t.ex. jaktområde, på GPSen är det absolut enklaste sättet att bara rita ett spår som följer jaktområdets gränser och sedan för över spåret till GPSen, med t.ex. Mapsource.

Att bara föra över spår var inte möjligt när jag också ville ha med samtliga fastighetsgränser inom jaktområdet, eftersom GPSen bara kan hantera ett begränsat antal spår. Jag kom då fram till att, för min del var det enklaste sättet, att göra en transparent karta, som överlagras ovanpå Friluftskartan Pro.

Som alternativ till en transparent karta testade jag att i stället lägga in gränserna direkt i Friluftskartan mha Mapedit. Det visade sig att jaktområdet spände över två delkartor i Friluftskartan. Prövade då att redigera gränserna inom respektive delkarta så att inga nyinlagda gränser passerade utanför respektive delkarteområde. Detta fungerade, men jobbet var så stort så jag gav upp denna lösning för att i stället satsa på en transparent karta enligt beskrivningen i tråden. ovan. Tiden för Mapedit för att kompilera den modifierade kartan var också väldigt lång, tror det kunde röra sig om upp till en halvtimme per delkarta.

Gissar att en förklaring till dina problem med kartan som du beskriver kan vara att du eventuellt har ritat gränser som går utanför den delkarta som du redigerat i. Om du gör detta tror jag inte att det fungerar.

Tror i övrigt att det kan vara mycket svårt att få en exakt förklaring på ditt problem utan att gå in i detalj på hur du har gjort din modifiering av kartan. Det finns många sätt att gör misstag vid redigering i Garmins kartor. Om ditt jaktområde ligger helt inom en delkarta bör det inte vara några problem att redigera i en Friluftskarta. Föreslår då att du testar att göra modifieringen enligt tillämpliga delar i beskrivningen som finns i referad tråd ovan.

Hur ser du på att göra en transparent karta i stället för att redigera i Friluftskartan?

Klarar du dig med enbart spår för att markera jaktområdet? Om jag kommer ihåg rätt kan du ha upp till 20 separata spår i en Garmin 60CSx.

/Bernt
 
hmm ja jaktområdet sträcker sig över 2 delkartor menjag har testat att bara dra ett sträck på typ 100meter och spara den kartdelen så får jag detta fel. förövrigt har jag mapsource 6.9.1. ska läsa lite mer om den transparenta kartan då jag kommer hem från jobbet
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro Navigering 8
mekelund Redigera friluftskartan med Mapedit Navigering 7
fafner GPS MapEdit Navigering 3
gertlind MapEdit Navigering 3
jonasolof RT90 support i MapEdit på gång Navigering 16
henan Sammanställa alla MapEdit-kartor? Navigering 24
Blekingepaddlare MapEdit - infoga kartor med svensk grid Navigering 0
henan Mapedit-karta ger låååångsam skärm. Navigering 7
micke.lu MapEdit / Metroguide användare!! Navigering 9
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.