Mapedit kan inte längre öppna Friluftskartan Pro

En bekant har byggt ett hus ute på ”vischan” och jag tänkte lägga in huset på min Friluftskarta Pro Svealand med hjälp av Mapedit (oregistrerad version).
Glad i hågen installerade jag den senaste version av Mapedit (GPSMapEdit 1.0 update 37.2)

Men nu kan jag inte öppna min Friluftskartan Pro med Mapedit, för Mapedit tycker
att kartan är låst.
”WARNING: The map is locked. (NOTE: such maps are not supported by intention)”

När jag tidigare (februari 2006) rättat några fel på min Friluftskarta Pro hade jag inga problem att öppna Friluftskartan Pro med Mapedit (använde förmodligen den version som var aktuell då).

Dom kartor som jag rättade i februari 2006 kan jag även nu öppna med Mapedit, men det nybyggda huset ligger på en karta (fil) som jag inte ändrade i februari 2006.
Det är inga problem att öppna mina Garmin Topo Åland med den senaste versionen av Mapedit.

Jag har tidigare i sommar (försökt) köra ”Fripro Custom Types” http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43392

men jag är osäker på om ”Fripro Custom Types” gjorde några ändringar på mina kartor, för jag har kartorna på E:\Garmin och ”Fripro Custom Types” letade nog bara på C:\Garmin.

Ska jag installera in en gammal version av Mapedit, eller finns det något annat knep? Jag har ögnat igenom beskrivning av de revisioner som är gjorda de senaste 2 åren på http://www.geopainting.com/en/history.html och jag kan inte hitta något som tyder på att man infört några nya restriktioner i Mapedit.

Är tacksam för tips.

/Per Brune
 
Dette har jeg sett på flere versjoner tidligere. Noen fungerer, andre ikke.
Versjon 1.0.36.0 fungerer.
Og for ordens skyld: Fripro Custom Type gjør INGEN endringer i kartene!

Sveinung
 
Pröva att ställa om datum i datorn till förra året


Jag har installerat några gamla versioner och provat, för att kunna ta reda på när ”problemet” uppstod.


Med version 1.0.33.5 med revdatum Januari 17th, 2007 och datorn inställd på 2007-01-17 så funkar det inte

med version 1.0.32.0 med revdatum Oktober 20th, 2006 och datorn inställd på 2006-10-20 så funkar det. Med dagens datum så funkar det inte

versionerna mellan 1.0.32.0 och 1.0.33.5 har jag inte
1.0.33.2 (January 10th, 2007)
1.0.33.4 (January 15th, 2007)
så någonstans där emellan har det nog hänt något. Så jag kan inte exakt luska ut när Mapedit slutade att funka på Friluftskartan Pro.

Jag öppnar nog kartan med version 1.0.32.0 och datorn inställd på 2006-10-20 och sparar i mp-format. Sedan ställer jag in dagens datum och öppnar mp-filen med 1.0.37.2 och gör mina ändringar.

”Problemet” finns kanske beskrivet på http://tech.groups.yahoo.com/group/map_authors/ men där har jag inte läst på länge

Per Brune
 
Hjälper inte att registrera något. GPSMapedit har inte kvar funktionen att editera Garmins kartor.

Jag antar att Garmin hotade med att stämma skiten ur dem om de inte tog bort funktionen och sådant är inte något att skryta med (om man inte kallar sig för Piratbukten.org).

Har finns GPSMapedit 1.0.32.0 som behövs för Brunes instruktion.
http://www.hpc.ru/soft/data/15032/mapedit1-0-32-0.zip
 
Lånar denna tråden lite. När jag öppnar friluftskartan pro v2 i GPSMapedit så hammnar alla "custom area" (Öppen mark, sankmar mm) helt fel. Det är bara de ordinare Garmin områden som hamnar rätt (Skog, Sjö).

Någon som har en lösning?

Erik
 
Lånar denna tråden lite. När jag öppnar friluftskartan pro v2 i GPSMapedit så hammnar alla "custom area" (Öppen mark, sankmar mm) helt fel. Det är bara de ordinare Garmin områden som hamnar rätt (Skog, Sjö).
Sent svar men bättre än inget. GPSMapedit stöder inte kartformatet (NT) på v2.

7. Garmin MapSource IMG

Open, Export.
This is the binary cartographic format from Garmin, used for uploading maps to GPS recievier via MapSource software.

File size must be < 2 GB.
Locked maps are not supported.
Labels coding scheme N7 is not supported.
House numbering is not supported.
4- and more node turn restrictions are not supported.
NT format is not supported.
BlueChart is not supported.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.