Mantor-selen...

Nu har jag nyligen sytt klart min mantor-kopia. Det enda som återstår är att sy fast klämspännena som ska ta emot den undre delen av värre men. Kan någon vänlig själ ge mig ett mått från ett original på hur mycket rem det satt från själva lädret ner till spännet?
 
Du menar den yngre / senare modellen...

Den äldre (ursprungliga) mer långsmala versionen är den du kan se på bilden i Johanutes
inlägg lite tidigare här. Den utformningen ansågs mindre bekväm av kvinnor som provade
Mantorsele, nederspetsarna på läderplattorna tryckte visst på brösten på något vis.
Det löstes med den senare, rundare, modellen som ansågs bättre ur den synvinkeln,
så tillverkningen ensades därefter på den modellen.

Jag kollar upp måttet åt dig när jag är hemma från jobbet i eftermiddag.
/Odd
 
Senast ändrad:
Ja, den senare modellen då. Ursäkta okunskapen. Det hade varit guld om du hade velat göra Odd! Kan slänga upp en bild eller två här sen om någon är intresserad av resultatet

Du menar den yngre / senare modellen...

Den äldre (ursprungliga) mer långsmala versionen är den du kan se på bilden i Johanutes
inlägg lite tidigare här. Den utformningen ansågs mindre bekväm av kvinnor som provade
Mantorsele, nederspetsarna på läderplattorna tryckte visst på brösten på något vis.
Det löstes med den senare, rundare, modellen som ansågs bättre ur den synvinkeln,
så tillverkningen ensades därefter på den modellen.

Jag kollar upp måttet åt dig när jag är hemma från jobbet i eftermiddag.
/Odd
 
Inget att be om ursäkt för!
Du är inte ensam om att ha missuppfattat den interna ordningen avseende Mantorselens utveckling.
Och det är aldrig fel att fråga. Frågar man inget / aldrig så lär man sig aldrig något nytt...
Kan någon vänlig själ ge mig ett mått från ett original på hur mycket rem det satt från själva lädret ner till spännet?
Från läderkanten är det ungefär 125 mm ner till höjdreglerspännets övre omvik. Från spännet går sedan
en ungefär 600 mm lång nedre rem till ramfästet. Alla mått är PLUS vad remlängd som åtgår för de olika
omvik, draghandtag etc som måste till. De här måtten är tagna från en av de sena Unisexversionerna.
Måtten är ungefär desamma för den äldre längre versionen, det skiljer enstaka millimetrar här och där...
De långa nedre remmarna kan behöva vara längre om en lång person med en lång ryggsäcksram skall
använda selen.
/Odd
 
Stort tack! Det ska sys omgående.den nedre remmen tänkte jag bara använda befintlig på min alaska så det var egentligen bara längden på den övre jag behövde för att inte chansa och sedan upptäcka att spännet satt onödigt obekvämt

Inget att be om ursäkt för!
Du är inte ensam om att ha missuppfattat den interna ordningen avseende Mantorselens utveckling.
Och det är aldrig fel att fråga. Frågar man inget / aldrig så lär man sig aldrig något nytt...
Från läderkanten är det ungefär 125 mm ner till höjdreglerspännets övre omvik. Från spännet går sedan
en ungefär 600 mm lång nedre rem till ramfästet. Alla mått är PLUS vad remlängd som åtgår för de olika
omvik, draghandtag etc som måste till. De här måtten är tagna från en av de sena Unisexversionerna.
Måtten är ungefär desamma för den äldre längre versionen, det skiljer enstaka millimetrar här och där...
De långa nedre remmarna kan behöva vara längre om en lång person med en lång ryggsäcksram skall
använda selen.
/Odd
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.