Man spar ju lika många kronor som gram!

Fasen också-vilken miss...

...jag gjorde för ca 20 år sedan.Köpte de 'lättare' sakerna som fanns då,dumma jag skulle självklart köpt det som finns nu,då.


peter
 
Nej, jag känner ingen som börjat med UL-prylar och hade nog inte själv tänkt på min son :)
Nu har han uppfyllt sin Kebnekaise-dröm och tonåren innehåller ju mycket man vill göra, så han är för närvarande inte särskilt sugen på fler långturer. Men den dag han blir det kommer han naturligtvis att ha helt andra referenspunkter än de flesta andra. Bland annat tycker han att det är coolt att bara klampa på i gympadojor tvärs över jokkarna utan att vare sig byta strumpor eller vika upp byxor. Han vet att fötterna är behagligt varma och bara småfuktiga efter några minuter.

Jag har några kompisar som är sportiga och uteintresserade, men som gjorde sin första fjällvandring med Fjällräven Classic för två år sedan. Jag försökte sälja in lättpackning på dem, men det gick inte. 100 år av traditioner, nästan hela den samlade s k expertisen och alla expediter vägde (!) såklart tyngre. Nu, efter ytterligare en fjällvandring plus en tur upp på Kilmanjaro är de helt övertygade om lättpackandets fördelar...

Vi som talar oss varma för lättpackning får väl helt enkelt ta styrkan i motståndet som ett mått på tankens inneboende styrka. Kraft och motkraft kanske.

Den dag ett antal människor börjar fjällvandra med lätta (och billiga) prylar, utan att först ha tröttnat på tung-gunget, så kommer jag att känna mig väldigt nöjd. Men viktigare är att de upptäcker vandrandet.

Jörgen
 
Hmmm... Antingen är du väldigt kort, eller så växte du snabbt tidigt, eller så var det ingen barnsäck... :)

När jag fick den kunde jag krypa ner med huvudet först, vända och krypa ut. På den punkten är min Roberts-säck klart sämre.

...jag gjorde för ca 20 år sedan.Köpte de 'lättare' sakerna som fanns då,dumma jag skulle självklart köpt det som finns nu,då.

Ja, det hade ju varit smartare.
Men gräm dig inte - de som köpte de "tyngre" grejerna som fanns då kanske ångrar sig ännu mer. De "tre stora" vägde antagligen 15 kilo för dem?
 
...jag gjorde för ca 20 år sedan.Köpte de 'lättare' sakerna som fanns då,dumma jag skulle självklart köpt det som finns nu,då.


peter


Jag hoppas du inte köpte ett lätt tält för sommarfriluftsliv och ett som klarar vinterfjället. I så fall kanske du inte kommer slita ut dem på ett tag. Jag undrar om man sparar vikt på att ha ett tält till allt så man sliter ut det snabbare och kan dra nytta av viktreduktionen som teknikens framsteg bär med sig. Kanske något för fjäderlätt redaktionen att undersöka.

Martin: Har du en lista över en tillverkare skulle jag gärna se den. Jag har inte tid att sammanställa en. Följa diskussioner på utsidan har inte högst prioritet i mitt liv. Min högsta prioritet är att vara ute i naturen.:)
Väljer man själv vilka produkter man ska jämföra har man inga problem att bevisa att tält för fyra personer väger mindre än de för tre. Jämför HB Nallo för fyra personer mot Saivo för tre. Tar man genomsnitt för alla HB tält för tre personer och jämför med de för fyra kanske man får ett annat resultat.
 
Det här hållbarhetsmodet och 20-års hållbarhet (Hos FM skulle allt hålla 30-år minst!) har jag aldrig begripit. Med jämna mellanrum går vi till klädhandlaren och köper en eller flera ny/a arbetsdress/ar. Uppenbart är att 5-års planstänkandet x 4 finns hos vissa när det gäller friluftsutrustning. Jag har somligt kvar som är sen jag var en liten vargunge och somligt som lämnade min symaskin i höstas. Men av köpe som brukas har jag i packningen inget som är äldre än 10år. Kan det bero på nyttjande-slitgrad eller på ett annorlunda tänk, det måste jag fundera över.
//J

Just här ligger förklaringen till att en traditionell packning (HB, Lundhagskängor, Norröna-rygga osv) blir billigare i längden. Håller utrustingen 4ggr (enl seaobserver) så länge blir det en låg årskostnad. Alltså fördel tungpackning pga pris.

Alternativt skulle man kanske jämföra med rusta-utrusting som har ungefär samma slitstyrka(?) som lättpackningen. Återigen blir det fördel tungpackningen pga pris.

Innan eventuella misstolkningar av mitt inlägg vill jag påpeka att jag själv föredrar en lätt packning, men då inte av ekonomiska skäl. Det finns som bekant andra argument för att packa lätt.
 
Väljer man själv vilka produkter man ska jämföra har man inga problem att bevisa att tält för fyra personer väger mindre än de för tre. Jämför HB Nallo för fyra personer mot Saivo för tre. Tar man genomsnitt för alla HB tält för tre personer och jämför med de för fyra kanske man får ett annat resultat.

Och väljer man själv på vilket sätt man skall tolka inlägg så är det inga problem med att skriva ointressanta inlägg....

Du kanske skall förklara vart du vill komma istället för att bara komma med korta påståenden eller du har kanske inte tid att skriva längre inlägg?

//Peter
 
Och väljer man själv på vilket sätt man skall tolka inlägg så är det inga problem med att skriva ointressanta inlägg....

Du kanske skall förklara vart du vill komma istället för att bara komma med korta påståenden eller du har kanske inte tid att skriva längre inlägg?

//Peter

Jag ska svara på ditt högst intressanta inlägg genom att försöka förklara nogrannare med vad jag menade.

Jag menade att om personen som startade denna tråd hade ett stort urval av produkter att välja mellan och han väljer ut de som han vill kan han bevisa vad som helst tex. att tält för fyra personer är lättare än de för tre. Däremot, om han väljer "slumpmässigt" genom att ta lättaste och tyngsta produkten från en eller flera tillverkare som har brett utbud av utrustning kan han få mer trovärdigt resultat. Jag tvivlar inte på att lättare utrustning i en del fall är billigare än tung utrustning som kanske är gjort för vinterfjäll, som en del lättpackare aldrig vistas i. Jag kommenterade bara metoden som han använt.

Om du inte förstod detta kan du läsa en bok om hur man ska genomföra experiment på ett trovärdigt sätt. Här kommer ett förslag: A J Underwood "Experiments in ecology". För tydlighetens skull så kanske jag ska skriva att jag inte anser att man ska göra ett fullskala experiment på detta, bara ge lite inblick i hur fjaderlatt.se kan göra sin uträkning mer trovärdig och övertyga fler.
 
.....
För tydlighetens skull så kanske jag ska skriva att jag inte anser att man ska göra ett fullskala experiment på detta, bara ge lite inblick i hur fjaderlatt.se kan göra sin uträkning mer trovärdig och övertyga fler.
Hehe, men då kanske resultatet inte blir det önskade;)

Raskesven
 
Jag ska svara på ditt högst intressanta inlägg genom att försöka förklara nogrannare med vad jag menade.

Jag menade att om personen som startade denna tråd hade ett stort urval av produkter att välja mellan och han väljer ut de som han vill kan han bevisa vad som helst tex. att tält för fyra personer är lättare än de för tre. Däremot, om han väljer "slumpmässigt" genom att ta lättaste och tyngsta produkten från en eller flera tillverkare som har brett utbud av utrustning kan han få mer trovärdigt resultat. Jag tvivlar inte på att lättare utrustning i en del fall är billigare än tung utrustning som kanske är gjort för vinterfjäll, som en del lättpackare aldrig vistas i. Jag kommenterade bara metoden som han använt.

Om du inte förstod detta kan du läsa en bok om hur man ska genomföra experiment på ett trovärdigt sätt. Här kommer ett förslag: A J Underwood "Experiments in ecology". För tydlighetens skull så kanske jag ska skriva att jag inte anser att man ska göra ett fullskala experiment på detta, bara ge lite inblick i hur fjaderlatt.se kan göra sin uträkning mer trovärdig och övertyga fler.

Tack!

Nu förstår, åtminstone jag, vart du vill komma.

Vill dock påstå att detta inte handlar om ett experiment utan snarare en förevisning.

"Tyvärr" har författaren rätt att vinkla sitt påstående dit han vill (ett alldeles utmärkt exempel på detta är dokumentärfilmaren Michael Moore).
Sedan är det upp till åhörarna att tolka detta och göra sina egna värderingar av det hela.
Men jag anser att författaren har rätt att höra "varför" du inte håller med honom/henne istället för att han/hon bara för höra "att du inte håller med". (När man nu har möjlighet att göra detta)

//Peter
 
Jag ska svara på ditt högst intressanta inlägg genom att försöka förklara nogrannare med vad jag menade.

Jag menade att om personen som startade denna tråd hade ett stort urval av produkter att välja mellan och han väljer ut de som han vill kan han bevisa vad som helst tex. att tält för fyra personer är lättare än de för tre. Däremot, om han väljer "slumpmässigt" genom att ta lättaste och tyngsta produkten från en eller flera tillverkare som har brett utbud av utrustning kan han få mer trovärdigt resultat. Jag tvivlar inte på att lättare utrustning i en del fall är billigare än tung utrustning som kanske är gjort för vinterfjäll, som en del lättpackare aldrig vistas i. Jag kommenterade bara metoden som han använt.

Om du inte förstod detta kan du läsa en bok om hur man ska genomföra experiment på ett trovärdigt sätt. Här kommer ett förslag: A J Underwood "Experiments in ecology". För tydlighetens skull så kanske jag ska skriva att jag inte anser att man ska göra ett fullskala experiment på detta, bara ge lite inblick i hur fjaderlatt.se kan göra sin uträkning mer trovärdig och övertyga fler.

Bortsett från att jag inte riktigt ser varför experimentmetodik nödvändigtvis skulle förbättra riktade urval så blir din "vetenskapliga" metod problematisk eftersom mycket av den utrustning som är tillräckligt lätt för att kvala in som fjäderlätt görs av tillverkare som speciliserat sig på just detta marknadssegment.

För den som orkar: gå igenom hela ryggsäcksmarknaden och räkna ut vikt/prisrelationen... Alternativt: Gå igenom denna tråd och räkna ut vad folks prylar kostar och väger...

Självklart kommer varje sådant här försök att kunna skjutas i bitar på ett eller annat sätt. Det går med alla riktade urval om man läser dem ut statistisk synvinkel. Men fortfarande är det ingen som (tror jag) kunnat hävda annat än att den standardutrustning Martin plockat ihop nog får anses ganska "normal" både i vikt och pris.
 
Senast ändrad:
Om du inte förstod detta kan du läsa en bok om hur man ska genomföra experiment på ett trovärdigt sätt. Här kommer ett förslag: A J Underwood "Experiments in ecology".

Skitbok, ska man läsa vetenskapsteori finns det mkt bättre, den innehåller ju nästan bara olika former av variansanalys, dessutom är inte tabellerna med i sin helhet.
 
Skitbok, ska man läsa vetenskapsteori finns det mkt bättre, den innehåller ju nästan bara olika former av variansanalys, dessutom är inte tabellerna med i sin helhet.

Helt enig. Bara de första kapitlen är relevanta när det gäller att få ett urval som mer eller mindre är subjektivt. Resten är torr statistik som som jag dessvärre måste igenom för en kurs. :( Det var den boken som låg på skrivbordet när jag satt framför datorn. Det verkar vilket fall som helst som att folk har förstått poängen i mitt tidigare inlegg, vilket var det viktiga.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.