Man & kvinna larmade fjällräddningen för att få lift några km till nästa stuga

Korrekt denna gång. Sen är det väl smart att veta att en vanlig taxiflygsbeställning kostar lite mindre....och att man inte får landa var som helst då.
Gott att sånt här står i media.
De hade ju sin utrustning med sej och kunde därmed vila ut på plats om de velat spara summan för flyget,men uppenbarligen hade de ekonomi för det.
 
Ja, herregud! Man blir först rent mållös, men kan väl också konstatera att det finns nya kategorier av människor som söker sig till fjällvärlden.
Hoppas verkligen man kräver in de 30.000 kr som det uppges ha kostat.
 
Som vanligt var det förberedelserna som saknades och en del av självinsikten.
Man går inte 20 km om dagen med packning 5 eller fler kg utan att träna först.

go tur
 
Tycker det låter jättekonstigt, hade gärna sett ett mer djuplodande reportage om det. Finns det någon chans att vi missat något?

Men om något av vikt missats (tillexempel psykisk ohälsa?) så torde ju inte fjällräddningen ha sagt att de skulle betala.

Så vad kan vara bakgrunden till att de trots hälsa ringer fjällräddningen pga trötthet?

Om de hade varit barn så borde väl detta framgått i artikeln?
 
Gott att sånt här står i media.

Under sommaren har jag väldigt dålig koll vad som står/visas i riksmedia. Jag har dock intrycket att det är de större räddningsinsatserna som hamnar där (som folk som fastnar på Keb och liknande). Har exempelvis detta stått? Det skulle ha ett pedagogiskt värde att visa i södra halvan av landet.
 
"På min solsemester simmade jag i hotellpoolen, nu simmar jag till Åland" Är det månne liknande förberedelser vissa genomför.
 
Herregud. Tänk om någon hade dött för att fjällräddningen var ute på falsklarm och inte kunde undsätta den som faktiskt var nödställd. Vad irriterad jag blir.
 
Under sommaren har jag väldigt dålig koll vad som står/visas i riksmedia. Jag har dock intrycket att det är de större räddningsinsatserna som hamnar där (som folk som fastnar på Keb och liknande). Har exempelvis detta stått? Det skulle ha ett pedagogiskt värde att visa i södra halvan av landet.



Går runt på Twitter iaf.
 
Jodå. Men har du redan dragit iväg till nödställd A så kan det vara svårt att ta sig till nödställd B i tid om larmsamtal B kommer in efteråt och det är många mil mellan punkterna.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...