Mammut Barryvox S: Gruppcheck endast via slå av och på?

Fråga om lavinsökare Mammut Baryvox S: Är enda sättet att komma till gruppcheck att slå av och på den och sedan trycka på flaggknappen?
Finns inget sätt att komma till gruppcheck med tranceivern i redan påslaget läge?
Jag hittar inget sätt i alla fall, varken i menyerna eller i manualen.

Eller är detta en fråga för freeride istället?

/Patrik
 
Min teori stärks

/Patrik
 
"GROUP CHECK MODE.
Mammut, and many other beacon manufacturer’s, have a Group Check Mode. To access, select Group Check by pressing the orange FLAG button while the Group Check indication is visible during the startup cycle. Group Check mode can only be accessed during the startup cycle."
Det verkar ju ganska tydligt. Eller tänkte du att det finns nåt hack ?
 
Ser nu att man kan aktivera ett "Pro Search"-läge om man har en firmwareuppdatering 3.0 eller vad det nu var. Då kommer man åt en mer avancerad variant av Group check. Min transciever är trasig, så jag kan inte själv kolla om det funkar. Finns beskrivet i https://static.mammut.com/file/Barryvox-S-Extended-Reference-Guide_EN.pdf

Jag har den manual du länkar till på svenska utskriven men hittar bara att man kan konfa om avständet vid gruppecheck i proläget men inte att akvtivera gruppscheck på annat sätt än slå av och på pch flaggknappen.
Eller läser jag slarvigt även på engelska också?
JKag har firmware v3.4 om jag minns rätt.

/Patrik
 
"GROUP CHECK MODE.
Mammut, and many other beacon manufacturer’s, have a Group Check Mode. To access, select Group Check by pressing the orange FLAG button while the Group Check indication is visible during the startup cycle. Group Check mode can only be accessed during the startup cycle."
Det verkar ju ganska tydligt. Eller tänkte du att det finns nåt hack ?
Jag tycker det är märkligt att en pryl med menyer har en funktion som kräver omstart för att nås - lite märklig användarupplevelse. Så min fråga var mer om de glömt att dokumentera ett alternativt sätt att nå funktionen utan att slå av. Men det verkar inte så.

/Patrik
 
Tror att det är utmärkt att default är en enklare variant på funktionaliteten utan gruppsökning.

Åtminstone tidigare har det funnits en enklare variant på Barryvox Pulse (företrädaren till Barryvox S) som inte har indikation på om den begravde lever och inte medger gruppsökning.

Thure
 
Tror att det är utmärkt att default är en enklare variant på funktionaliteten utan gruppsökning.

Åtminstone tidigare har det funnits en enklare variant på Barryvox Pulse (företrädaren till Barryvox S) som inte har indikation på om den begravde lever och inte medger gruppsökning.

Thure
Nu är jag rädd att du blandar ihopa två oliak funktioner - det är inte gruppSÖK (eller sök efter multipla offer) jag efterfrågar - det är gruppCHECK, dvs den kontroll en grupp bör göra innan avfärd för att kolla att alla tranceivers är påslagna och sänder på ett korrekt sätt. Det är kanske inte en basfunktione men heller inte en ren proffsfunktion - jag ser det som en mittemellan-funktion. Jag som halvvan användare men inte proffs vill och kan utföra detta. Även om man åker med guide/ledare så bör ju någon kolla guidens/ledaren sändare med t ex gruppcheck.
Se sid 23-25 i dne tidigare länkade manualen.

"Gruppsök", särskilt med den omdiskuterade funktionen med vitaldata, ser jag som en mer avancerad funktion som är närmare proffsanvändare.

De etiska aspekterna av vitaldata överlåter jag åt var och en att ta ställning till, men det går i korthet ut på att sökaren kan ange indikationer på hur länge sedan det är ett begravt offer gav ifrån sig livstecken, i form av rörelse mm. Detta kan en räddare använda för att prioritera bland flera begravda offer.
Jag tycker denna funktion är för avancerad för mig och använder den inte.
Jag åker utförs några enstaka veckor per år.

Avflaggning är på gränsen vad jag tycker mig behärska.

Ska också sägas att jag inte behövt söka skarpt utan bara övat på olika sätt, med sök efter en eller flera sändare, på anlagd fast bana och i terräng.

/Patrik

PS Sedan gammalt får den som under övning gräver ner en avslagen sändare bjuda på drickan på afterskin. DS
 
Senast ändrad:
Tack Tango. Du har rätt gruppsök var det jag tänkte på.

Men poängen kanske är den samma. Dvs minska risken att förvirra. Räcker ju att en i sällskapet den med mest koll gör gruppcheck.

Thure
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.