MALTODEXTRIN?

maltodextrin och druvsocker

Maltodextrin ger faktiskt aningen snabbare blodsockerrespons än druvsocker. Det är en myt att enkla sockerarter alltid skulle vara snabbare än mer komplexa. Fruktsocker ger t.ex. extremt långsam respons medan baguette ger i det närmaste lika snabb som druvsocker. Kolla t.ex. http://www.mendosa.com/gilists.htm för en lista på hur snabba olika kolhydrater är.
 
Vad heter produkten?

Vad heter produkten hos humle.se som ska motsvara maltodextrin? Sökte på maltodextrin, men det gav inget resultat.
 
Re: Skillnad?

Ras; sa:
Så då återstår frågan:
Vad är det för skillnad på Maxim och produkten från ölbutiken?

Nu har jag inte smakat Maxim, men med maltextrakt från bryggbutiken så får du en smak av ölsötma. Snacka om spin-off-effekt!

Stefan (hembryggare av öl)
 
NEJ

P.D:

Dextropur är något helt annat! Förvisso går båda snabbt ut i blodet... och visst är bägge kolhydrater. Men samma sak är de inte.

Fibbe:
Inte blir det välan så mycket ölsötma av maltodextrinet, snarare fyllighet. Maltodextrin används i många produkter för just konsistensen.

-Maltodextrinet ligger långt från ölsmaken, om det nu var någon som undrade.
 
Patrik:

I alla fall så ger det maltextrakt som jag köper i bryggbutiken eller från humlegården en färg och sötma som kan härledas till öl. Nu är det ju mycket sötare än det färdiga ölet eftersom jästen omvandlar det mesta av sockerarterna.

Det kan ju också vara så att det maltodextrin man köper på annat håll kanske är en mer raffinerad produkt där vissa komponenter har tagits bort och man därför inte märker ursprunget.

Stefan
 
Stefan, urspårning på maltodextrin:

Maltodextrin bryts inte ned av jästsvamparna... Sedan kan man köpa maltextrakt (som är sött, smakar som sirap), men det är ju en annan sak (som man kan brygga gott öl på).

Lite om öl och fusk:
Maltodextrin och laktos är två produkter som man kan "fuska" med i ölbryggning. Genom att tillsätta maltodextrin blir ölet fylligare (men inte så mycket sötare). Och genom att tillsätta laktos fås en snäll sötma. Gemensamt för dessa fusk är att jästsvamparna inte rår på dem.

/Patrik
-hembryggare :)
 
O.k. Jag var inte helt säker på om maltodextrin är exakt samma sak som maltextrakt, men det är alltså en oförjäsbar sockerart. Ifrån maltet får man både maltos som är jäsbar samt dextros som lämnar restsötma till ölet och jag har nu anat ett samband: dextros=maltodextrin!Aha!

Sen är det ju så att riktigt öl brygger man på malt, inte maltextrakt. Fusk ska man man inte syssla med i sådana här allvarliga sammanhang.

/Stefan (som hoppas han är tillbaka på spåret igen)


[Ändrat av Fibbe 2003-03-20 kl 07:32]
 
Nej igen..

Dextropur=dextros=bryggsocker=jäser jättebra!
Det är inte samma sak som maltodextrin (som inte jäser men som ger ölen dess konsistens).

För övrigt, jag sa bara att man kan brygga god öl på maltextrakt, inte att det inte var fusk...:)
 
Grattis Patrik, du hade alla grå inloggade denna morgon innan du gav dig in i debatten. Visst är det Dextrin det heter. Dextros är ju vanligt druvsocker. (Inte bara urspårning - rakt nerför stupet)

Det där med "fusk" var mest på skämt men visst blir det godare öl baserad på malt! Är du med i SHBF förresten?

/Stefan
 
BROWN RICE SYRUP

jag har hört att BROWN RICE SYRUP är ett otroligt bra kolhydrattillskott, men vart får man tag på den typen av sirap?

//Micke
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.