MALTODEXTRIN?

Re: I viklen sportaffär som helst...

cjonsson; sa:
De två största på kolhydratdrycker är 100% maltodextrin. Maxim och Vitargo heter de två stora....


MVH
Cristoffer

Maxim och Vitargo är inte på något sätt samma produkter. Maxim är mycket sämre än Vitargo och en del av Maxims produkter innehåller bla vanligt socker.
Vitargo innehåller Vitargo, inte maltodextrin.

Vitargo är en kolhydrat specielt utvecklad för atleter eller personer som av andra orsaker vill ha snabb och effektiv energi (används bla på förlossningskliniker).
 
Re: Re: I viklen sportaffär som helst...

XPAT; sa:
Maxim är mycket sämre än Vitargo och en del av Maxims produkter innehåller bla vanligt socker.
Vitargo innehåller Vitargo, inte maltodextrin.

Mycket sämre ? Återhämtningsmässigt efter ett träningspass, som sportdryck eller vad ?

Vanligt socker är för övrigt en utmärkt energikälla vid vissa tillfällen då man kombinerar druvsocker med fruksocker i samma "produkt", funkar tydligen bra under långa ansträngningar då man vill hålla levern fylld för att jämna ut blodsockerkurvorna.
 
Jag öppnar en gammal tråd.

Jag köpte rent maltodrextin som jag blandar med ett nästan rent vassleprotein (whey 80)och dricker efter styrketräning. Det borde väl vara en bra kombination om man inte vill köra gainers tre gånger om dagen?

Då kör jag i stället en proteindrink på morgonen och en på kvällen samt en med matdodrextin direkt efter träningen. Detta för att inte bli fetare än jag redan är.

Tanken är att optimera muskeluppbyggnad samtidigt som jag minskar fettvävnad.
 
Tandstatus

Tjenare,

Om nu inte redan tänkt på det så vill jag upplysa om att dessa söta gainers är ett sattyg för tandstatusen. Jag körde hårt med gainers ett tag och märke att tänkte blev sämre .. inte tänkte jag på att borta efter varje drink..

Min tandläkare har även varnat för diverse söta sportdrycker och säger att många tränande får tandproblem av de.

/Per
 
Re: Tandstatus

Luffarn; sa:
Tjenare,

Om nu inte redan tänkt på det så vill jag upplysa om att dessa söta gainers är ett sattyg för tandstatusen. Jag körde hårt med gainers ett tag och märke att tänkte blev sämre .. inte tänkte jag på att borta efter varje drink..

Min tandläkare har även varnat för diverse söta sportdrycker och säger att många tränande får tandproblem av de.
/Per

Ett tips är att ha två flaskor, en med sötsaker och en med vanligt vatten. Drick/skölj lite med vanligt vatten efter en sötsliskig slurk och din tänder har genast mycket bättre odds.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.