Måla takbox - hur?

Jag har kommit över en gammal takbox till rätt pris och funderar på om man skulle kunna snygga till den litet. Jag kommer förmodligen att ha den på bilen under hela vintrarna eftersom det är lämpligt att bara slänga i längdskidorna när man åker upp till spåret och därför skulle jag vilja att den var litet snyggare. Det är dessutom ett roligt litet projekt så här på vårkanten.

Så till min fråga; hur gör man?

Vad ska jag ha för färg? Jag tänkte rolla boxxen vilket gör att färgen bör flyta ut bra för att få en snygg yta. Bör jag grunda på något sätt? Övrigt förarbete?

Det är en gammal Thule boxx och den är förmodligen gjord i någon typ av plast eller ev. glasfiber.

Är det någon som är intresserad så kan jag lägga upp lite bilder från projektet också.


Tacksam för svar.
 
Eftersom jag inte heller vet så skulle jag fråga i båtaffärerna om jag skulle göra något i den stilen. De kan ge råd om hur man målar om plast.
 
Jag har

målat båtar. Då var det bra att använda en så kallad planstrykare för att få snygg yta. Borde funka fint ihop med lackfärg på din takbox. Måla lock och underdel i en etapp var. Grundmålning + två slutstykningar med lackfärg bör ge ett bra slutresultat.

Thure
 
Eventuellt kan man behöva slipa ner ytan lite för att färgen ska fästa.
Sedan några eldsflammor också kanske :)

/Ulf
 

avslutad210712

Gäst
Först och främst - blommor såklart :)

Sen bör man kolla upp vad det är för plast för jag gissar att färg fäster bättre eller sämre beroende på vilken "plast" man målar den på. Dessutom kan man troligen med lite otur tom förstöra plasten om man målar med färg med fel lösningsmedel men där är jag inte helt säker på hur ABS- och andra plaster tål färg avsedd för glasfiberboxar/båtar.
 
Det brukar sägas att underarbetet är viktigast för att det ska bli bra när man målar.

Tvätta rent och eventuellt slipa ytan matt är väl minimum, är det skador bör de nog spacklas eftersom lack normalt inte fyller ut några ojämnheter.
 
Är det en glasfiberbox så bör man kanske slipa med måtta, det kan finnas gott om porer i gelcoaten. Om man slipar för häftigt så kan man få en yta som är full med små håligheter. Då blir det mycket spacklande.
 
Slipar man bara ytan matt så är det ju inte så mycket man slipar bort, det går ju att göra genom att tvätta hela boxen med stålull t.ex.
 
Det är som nån sa här tidigare, lite viktigt vad det är för sorts plast i boxen.
En glasfiberbox är lättare att måla med t.ex. båtfärg eftersom materialet är samma.
En mjukare box i plast, som t.ex. nyare Thuleboxar är eventuellt lite för "sladdrig" för båtfärgen. Dvs. den kan komma att flexa på ett sätt som gör att en relativt hård båtfärg spricker.

Har för mig att det finns färger med bra elasticitet också, men har ingen järnkoll...

Lägg gärna upp nån bild när du är klar! Vore kul å se hur det blir. Har själv en gammal Thulebox...
 
Ordentlig rengöring (lösningsmedel)
Plastprimer/vidhäftningsprimer
Topplack som naturligtvis ska sprejas. ;)

/Peter (sprayburkstillverkare)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
pellenilsson Takbox 480 liter Transportera 0
Vandrare Takbox? Transportera 5
designstudenterna Framtidens takbox - vill du vara med och påverka? Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.