Magsjuka

Åker till Turkiet två veckor i sommar, magsjuka drabbar väl alla där som ett brev på svensk kassaservice.
Är det någon som känner till några bra piller man kan ta, särskilt i förebyggande syfte för att lindra magproblemen?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Då jag är utomlands brukar jag ta mig en liten wiskey eller nåt liknande varje morgon. Kanske inte riktigt vad socialstyrelsen rekommenderar. :)

Magförgiftning

JohnnyL; sa:
Åker till Turkiet två veckor i sommar, magsjuka drabbar väl alla där som ett brev på svensk kassaservice.
Är det någon som känner till några bra piller man kan ta, särskilt i förebyggande syfte för att lindra magproblemen?

Det man ofta kallar magsjuka är i 97% av fallen matförgiftning även här i Sverige.
Magsjuka kommer från ett virus medan matförgiftning kommer från bakterier som man ej tål på något sätt.

Oftast är det pga dålig hantering av mat på restauranger eller i affärer.
Lösningen är att äta väl tillagad mat de flesta bakterier dör vid ordentlig tillagning (kokning,stekning,grillning mm)

Kolla upp var den bofasta befolkningen går för att äta är det bästa rådet av dom alla.

Annat kan vara bakteriefloran närman åker på semester.
Detta är svårare att undika
Drick köpt vatten
Var försiktig med mjukglass största faran av dom alla.
Tvätta frukt ev skala all frukt.
Ta det försiktigt med den traditionella maten dit du åker.
Koltabletter kan vara bra när skadan redan är skedd.

MVH
Krister

Piller

Ett brev från den svenska kassa servicen är inte lika säkert som förr:) Det finns som sagt vaccin mot turistdiarré. Koltabletter är bra när det väl börjar, det finns även andra "stoppar-piller", vet inte om man kan köpa dom i Sverige. Om du ska ut och vandra kan det vara bra att ha med vattenreningstabletter från Apoteket. De dödar bakterier i dricksvatten.

Tänk också på din egen handhygien. Handsprit finns att köpa i behändiga små flaskor på närmsta apotek. En sådan liten pava brukar jag ha med i fickan när jag tar mig runt i lurviga länder.

Som någon var inne på tidigare: -Håll koll på matställen där det är bra genomströmning på folk! Bufféer är kanske inte heller det bästa tänkbara att äta från.

Vad det gäller piller att stoppa i sig finns Trevis och liknande, men jag vet egentligen inte hur effektiva dom är? Med lite noggrann hygien och sunt förnuft brukar åtminstone jag lyckas hålla kaggen i trim.

Trevlig resa!

Jag âkte pâ en rejäl magsjuka pâ tjänsteresa.
Eftersom det inte var tänkbart att ligga pâ hotellrummet o friskna till sâ öppnade jag medhavda reseapoteket och hittade "Travello"
Pâ asken stod det att man skulle ta 2tabletter direkt och om det inte blev bättre skulle man ta en i timmen under nâgra timmar.
OK, jag tog tvâ och väntade lite.
Magen slutade bära sig ât och jag kunde jobba som vanligt, MEN maginnehâllet blev betong :-( och besväret innan allt âtergâtt till normaltillstând förtog absolut glädjen över att slippa diareer o annat andra vägen.
Sâ nästa gâng fâr det gâ som det vill, jag väntar till magen reder sig själv. Möjligen med hjälp av lite Wiskey, en flaska om dagen hâller doktorn borta, eller hur var det?

Ett problem med sk matförgiftning med bakterier är att inte så få fall orsakas av toxiner som bakterierna producerat som lagrats i maten, som överlever tillagningen trots att inte bakterierna gör det. Det är dessa "giftsamlingar" som ger kanonsnabbt (<6 tim efter matintag) insättande diarréer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips