Magnesium till klättring

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Guest

Gäst
Jag kör med rivjärn. Fungerar bra och blir inga klumpar.

Ett magnesiumblock mosar man nog inte gärna (den blir en rätt häftig brand av friktionsvärmen). Fast sen när det har brunnit klart har man magnesiumoxid som man kan använda för klättring.

När saker brinner brukar det såvitt jag vet bli oxid, men jag är ingen kemist. Jag är ingen klättrare heller, men jag vet att jag när jag var yngre och "lekte" klättrare så eldade jag magnesiuimspån från en svarv i farsans verkstad och resultatet krossade jag och använde (jag minns dock inte varifrån jag fick iden:).

Guest

Gäst
nermander; sa:
När saker brinner brukar det såvitt jag vet bli oxid, men jag är ingen kemist. Jag är ingen klättrare heller, men jag vet att jag när jag var yngre och "lekte" klättrare så eldade jag magnesiuimspån från en svarv i farsans verkstad och resultatet krossade jag och använde (jag minns dock inte varifrån jag fick iden:).

Jo, naturligtvis blir det MgO om man bränner Mg. Peddan skrev visserligen magnesiumblock, men de flesta förstod att han menade de block av vitt pulver som används vid klättring i syfte att öka friktionen och minska handsvettningen.

Frågan var hur man bäst krossar blocket till pulver igen.

Jag är inte säker på att pulvret i fråga är MgO. Jag tror mig någonstans ha hört att det skulle vara fråga om någon sorts magnesiumkarbonat. Det finns ett flertal tänkbara kemiska sammansättningar hos det vita pulvret. Finns det något intresse hos forumet att jag analyserar pulvret, eller räcker det med att vi fortsättningsvis kallar det "krita"?
/Mattias

Köper man mange som man har i gymnastik får man ett ca 25x25x25cm^3 block för en väldigt billig penning. Bra att ha hemma...

Angående den kemiska formeln...

...så står den på Petzl burk iallafall.
Ska försöka komma ihåg och kolla när jag kommer hem!

Sen har jag inte riktigt förståt varför man ska köpa block och sen pulverisera detta. Är det någon som kan förklara detta?

Att köpa pulver direkt verkar lättare. Priset bör väl inte spela så stor roll med tanke på vad det kostar och hur länge det varar. Då finns det betydligt dyrare prylar inom klättringen.

/ Lasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips