Magisteruppsats

Hejsan!

Jag sitter just nu i Stockholmsområdet och skriver på min D-uppsats som handlar om det bästa jag vet! KLIPPKLÄTTRING! :D

Nu är jag i akut behov av hjälp, jag behöver empiri, det vill säga, jag behöver människor som kan tänka sig att ställa upp på en djupintervju.

Du bör utöva klippklättring, kanske har du någon gång betalat för att delta i en kommersiell klippklätterhändelse? Exempelvis en grundkurs, ett event eller liknande.

Om du inte klippklättrat någon gång är du likväl intressant, dock bör du åtminstone vara nyfiken på att någon gång göra det.

Hör av er till mig snarast! intervjuerna tar ca, 1 H och är givetvis anonyma. Allt inspelat material raderas och det är bara jag som får tillgång till det inspelade materialet.

Ring eller maila mig på:

Madelidm01@hotmail.com

0739-251243

MVH

Madelene Lidmalm
Upplevelseproduktion, Experience production
Institutionen för musik och medier
Luleå tekniska universitet
 
håller med...

om att källmaterial borde sparas...varför tänkte du radera allt?? bara nyfiken...
kram till alla som vill från anna
 
om att källmaterial borde sparas...varför tänkte du radera allt?? bara nyfiken...
kram till alla som vill från anna

Sek...re...tess...kan...ske...

Låter hur som helst som en kvalitativ studie - vanligt inom humaniora, och en sådan bygger så mycket på subjektiva tolkningar att källgranskning av den typ man kan ägna sig åt inom mer naturvetenskapliga discipliner inte är tillämpliga.
 
En utsrkift, kanske i tabellform av intervjusvar kan väl vara själva källmaterialet i det fallet eller?
 
Läs på om fallet Gillberg. Spelar ingen roll om det är humaniora eller naturvetenskap. Om du går ut och påstår något som forskare så skall du kunna bevisa det också och inte hänvisa till sekretess och att du bränt upp underlaget.
 
Kan man ifrågasätta en utskrift av en intervju, kan man väl ifrågasätta autenciteten i en ljudupptagning?
 
Forskning...

Hej!

Först och främst så vill jag tacka för all fin respons som jag fått på mitt inlägg. Det gör mig glad att det finns så engagerade studenter och människor där ute som tycker att mitt arbete verkar intressant!

Det är med en ödmjuk inställning som jag nu ska försöka beskriva mitt val av källmaterialhantering.

Först måste jag tydliggöra att jag går en grundutbildning på universitet, det betyder att jag inte doktorerar i ämnet upplevelseproduktion, rent formellt så forskar jag alltså inte. Syftet med studien är således inte i första hand att problematisera och finna "ny" kunskap, dvs. forskning. Utan är som jag tolkar universitetets formulering kring D-uppsats att kunna sammanställa tidigare forskning. Enligt min tolkning betyder detta i princip att jag ska helt enkelt kunna redogöra för min kompetens. D-uppsatsen skall ge en fingervisning om vilken litteratur det finns inom mitt ämnesområde, tidigare forskning och i bästa fall mina slutsatser och tolkningar i form av ett förståeligt och lättläst material.

Vad är väsentligt och viktigt för mig i mitt arbete, för min studie och för mitt universitet?

För mig och mitt arbete är det absolut viktigaste accessen till människors inre liv. Det betyder att jag verkligen vill att mina intervjupersoner känner sig trygga med sig själva i mitt sällskap och i situationen som sådan så att de vågar visa mig den här inre livsvärlden. Genom att radera intervjun efter det att transkiberingen är klar så kan jag "säkerställa" anonymiteten för mina intervjupersoner.

Eftersom jag vill komma så nära som möjligt så är det viktigt för mig att de som bjuder in mig till sina inre rum känner att ingen utomstående skall kunna ställa dem till svars. det är ju trots allt min tolkning som visas i resultatet och eftersom det är mina tolkningar av ett transkiberat material så betyder det att det väsentliga ur ett kvalitéaspektsperspektiv inte i första hand är att efterlämna inspelning utan det transkiberade materialet. förhoppningsvis så räcker transkiberingsmaterialet till för min opponent att kunna ge kritisk feedback vid examinationstillfället i Juni 2009.

Det är en svår och etisk fråga när det kommer till intervjuteknik, hantering av källmaterial och så vidare. Och eftersom att jag befinner mig på grundnivå och inte har någon särskilt omfattande kompetens inom forskningssed, forskningsetik så har jag valt att i första hand fokusera på accessfrågan.

Intervjuerna kommer att transkiberas och det är viktigt att komma ihåg att all forskning, allt vetenskapligt arbete är en process i ständig förändring. Validitet, reliabilitet och mätbarhet enligt kvantitativ metodteori är i mitt fall inte det absolut bästa perspektivet att ha när man kritiserar val av källhantering. Som Calleberg skrev så är mitt arbete inom ett hermeneutiskt område, Hermeneutik som betyder tolkningslära beskriver mycket bra hur jag ser på det här med kunskap och vetenskap. Jag anser att all vetenskap bygger på forskarens tolkning av ett fenomen.

Vad jag vill säga är att jag i min uppsats beskriver min roll som "forskare" och min process i relation till mitt arbete för att visa på kvaliteér. Kvalité i kvalitativa studier är inte mätbara resultat, bevisbarhet, det finns ju inget som jag vill bevisa eller kvantifiera (säkerställa) Däremot så söker jag kvaliteér i ett särskilt fenomen, människors drömmar och vad de längtar efter. Genom att redovisa mina val så noggrant som möjligt och dessutom stödja mig på tidigare forskning, exempelvis: Hartman (2004) Widerberg (2002) och Patel & Davidsson (2003) så anser jag i samråd med handledare från universitetet att uppsatsen har god reliabilitet och validitet.

Tack än en gång för alla tankar och intressanta infallsvinklar. det har lärt mig massor!

Med varma och vänliga hälsningar

Madden.
 
Hejsan!

Upplevelseproduktion, Experience production
Institutionen för musik och medier
Luleå tekniska universitet
Hej själv!

Upplevelseproduktion på institutionen för musik och media? Ser helt galet ut. Producera upplevelser... Går ju inte. om orden fortfarande betyder samma sak som när jag lärde mig dem.

Hjälp mig förstå. Handlar det om såna där kick-off-saker som att kasta yxa, gå på glödande kol och sånt?
 
Hjälp mig förstå. Handlar det om såna där kick-off-saker som att kasta yxa, gå på glödande kol och sånt?

Utbildningens mål är att förbereda dig för en framtid inom den kreativa upplevelseindustrin som bland annat omfattar turism/besöksnäringen, media, musik, scenkonst, events, evenemang och festivaler m.m. Inom upplevelseindustrin har vi förskjutit fokus från producentperspektivet till mottagarperspektivet i produktutveckling och upplevelsedesign.

Jag tolkar de officiella texterna om utbildningen som att det mycket väl kan handla om att få folk att gå på glödande kol framför kameran ja.... kollar man dock listan över de uppsater som skrivits på kandidatnivå så verkar det mest handla om simpla journalister och medieassistenter: Vad innebär det att vara videoreporter, Kvalitativ studie av Nyhetsmorgon, Ukrainska journalister arbetsförhållanden, Akustiken i ett kontrollrum. Med andra ord inte riktigt så häftigt som man kanske hade hoppats på.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.