Magellan GPS Pioneer

har en gammal Magellan GPS Pioneer som legat på undantag några år och nu när jag tänkt sätta den på kajaken så fungerar den inte. Den hittar nämligen inte mer än 1-2 satelliter efter en hel del tid. Är det helt enkelt så att den blivit oanvändbar med tiden? Eller kan man fixa till det på något sätt?
 
När en GPS varit utan batterier så länge att den tappat minnet (klockan), tar det lång tid att få GPSen att komma i gång.

Sedan är frågan vad lång tid är. Jag skulle låta GPSen vara på slagen ett par (2-3) timmar på en plats med fria horisonter, innan jag gav upp.

Per Brune
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
tack brune...2-3 timmar har jag definitivt inte låtit den söka.....skall göra det (fira upp den i flaggstången)
 
Normalt sett går det på fem minuter, om den har vettig sikt till himlen.

Har den inte kommit igång på 30 minuter är det väl tveksamt om det alls går.

Anders
 
Jag lånade en Garmin 76 som legat utan batterier i 6 månader när jag köpt min Garmin 60C, för att jämföra strömförbrukningen. Och 76:an tog över 2 timmar på sig innan den hade läst in så många satelliter att den ställde om klockan och visade rätt position. Möjligen hade man kunnat snabba på startprocessen genom att ange i vilket land man befinner sig i.

Per Brune
 
Förmodligen har backupbatteriet som sitter i tagit slut. Dom gamla mottagarnas (innan 2000/2001) minne kröver ström kontinuerligt. Får dom inte det drar det slut på backupbatteriet på ett par år. Det är inte ekonomiskt försvarbart att reparera dom.

Pröva att med mottagaren avstängd hålla in styrplattan åt höger samtidigt som du startar den samma. Då skall frågan "Erase memory?" komma upp. Gör den inte det så pröva igen (det är så man gör men det är inte alltid den reagerar på det). TÄNK PÅ ATT DU TÖMMER ALLA WAYPOINTS M.M.!!

Hjälper inte det så slänger du den i soporna (förlåt, återvinningen) och köper en eXplorist 100 som gör det Pioneer gör tusen ggr bättre för kostnaden av frakten till servicestället.

MVH
Ola @ gps@work ab
 
Ola @ gps@work ab; sa:
Förmodligen har backupbatteriet som sitter i tagit slut. Dom gamla mottagarnas (innan 2000/2001) minne kröver ström kontinuerligt. Får dom inte det drar det slut på backupbatteriet på ett par år. Det är inte ekonomiskt försvarbart att reparera dom.

Pröva att med mottagaren avstängd hålla in styrplattan åt höger samtidigt som du startar den samma. Då skall frågan "Erase memory?" komma upp. Gör den inte det så pröva igen (det är så man gör men det är inte alltid den reagerar på det). TÄNK PÅ ATT DU TÖMMER ALLA WAYPOINTS M.M.!!

Hjälper inte det så slänger du den i soporna (förlåt, återvinningen) och köper en eXplorist 100 som gör det Pioneer gör tusen ggr bättre för kostnaden av frakten till servicestället.

MVH
Ola @ gps@work ab

Var köper man en eXplorist 100 för 50 SEK ?

Per Brune
 
Brune; sa:
Ola @ gps@work ab; sa:
Förmodligen har backupbatteriet som sitter i tagit slut. Dom gamla mottagarnas (innan 2000/2001) minne kröver ström kontinuerligt. Får dom inte det drar det slut på backupbatteriet på ett par år. Det är inte ekonomiskt försvarbart att reparera dom.

Pröva att med mottagaren avstängd hålla in styrplattan åt höger samtidigt som du startar den samma. Då skall frågan "Erase memory?" komma upp. Gör den inte det så pröva igen (det är så man gör men det är inte alltid den reagerar på det). TÄNK PÅ ATT DU TÖMMER ALLA WAYPOINTS M.M.!!

Hjälper inte det så slänger du den i soporna (förlåt, återvinningen) och köper en eXplorist 100 som gör det Pioneer gör tusen ggr bättre för kostnaden av frakten till servicestället.

MVH
Ola @ gps@work ab

Var köper man en eXplorist 100 för 50 SEK ?

Per Brune

*skrattar* Nä en smärre överdrift var det, men med vem skall man prata med för att få ett avtal med posten som innebär att det kostar 50:- i frakt till Frankrike? Det är nog närmare dom 950:- man kan köpa eXplorist 100 för.

Det var inte meningen att vilseleda någon men poängen kvarstår. Det är ingen mening att reparera något som kostade 1500:- för snart 10 år sedan.
 
Ola @ gps@work ab; sa:
*skrattar* Nä en smärre överdrift var det, men med vem skall man prata med för att få ett avtal med posten som innebär att det kostar 50:- i frakt till Frankrike? Det är nog närmare dom 950:- man kan köpa eXplorist 100 för.

Det var inte meningen att vilseleda någon men poängen kvarstår. Det är ingen mening att reparera något som kostade 1500:- för snart 10 år sedan.

Jag har inte tänkt mig skicka min 17 år gamla bil till Tyskland om den går sönder, och jag skickar inte min pulsklocka till Finland för batteribyte.
Jag betalar inte mer än 33 SEK för ett inrikes brev på 500g, och ska nu brevet av någon för mig outgrundlig andledning till Frankrike, så kostar det nog 60 SEK.

Källa
http://www.posten.se/villkor/pris_fakta/pdf/AS_2001_Frimarkt_2006.pdf

http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf..._PrisUtrik.pdf&format=MS Office applikationer

Jag skulle dock inte heller skicka en 10 år gammal GPS på reparation, då jag skulle anse GPSen vara avskriven. Har man inte byggt in sig genom att köpa en massa fabrikantberoende kartor och programvara, så ska man givetvis ta sig en funderare på de alternativa fabrikat som finns. Till skillnad mot Ola Öhrberg har jag inga ekonomiska intressen i branschen.

Per
 
Brune; sa:
Ola @ gps@work ab; sa:
*skrattar* Nä en smärre överdrift var det, men med vem skall man prata med för att få ett avtal med posten som innebär att det kostar 50:- i frakt till Frankrike? Det är nog närmare dom 950:- man kan köpa eXplorist 100 för.

Det var inte meningen att vilseleda någon men poängen kvarstår. Det är ingen mening att reparera något som kostade 1500:- för snart 10 år sedan.

Jag har inte tänkt mig skicka min 17 år gamla bil till Tyskland om den går sönder, och jag skickar inte min pulsklocka till Finland för batteribyte.
Jag betalar inte mer än 33 SEK för ett inrikes brev på 500g, och ska nu brevet av någon för mig outgrundlig andledning till Frankrike, så kostar det nog 60 SEK.

Källa
http://www.posten.se/villkor/pris_fakta/pdf/AS_2001_Frimarkt_2006.pdf

http://www.posten.se/ptm/bin/ptmpdf..._PrisUtrik.pdf&format=MS Office applikationer

Jag skulle dock inte heller skicka en 10 år gammal GPS på reparation, då jag skulle anse GPSen vara avskriven. Har man inte byggt in sig genom att köpa en massa fabrikantberoende kartor och programvara, så ska man givetvis ta sig en funderare på de alternativa fabrikat som finns. Till skillnad mot Ola Öhrberg har jag inga ekonomiska intressen i branschen.

Per

Produkten skall till Frankrike (Thales Navigation) för att den som sagt är cirka 7-10 år gammal. Den är det finns ingen i Sverige som har några reservdelar till en sådan.

Man bör knappast skicka gps-mottagare i brev. Vi får in en del mottagare skickade i brev som var hela när posten fick dom men inte vid ankomst.

http://www.posten.se/foretag/vara_t...&height=30&width=20&length=30&protectedItem=0
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips