Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst?

Jag jobbar lite extra i skogen och funderar på att köpa antingen en Magellan eXploristXL eller en Garmin 60CSx Vilka är era erfarenheter? Vilken är bäst?

Mina behov är:
- Detaljerat vägnät på landsbygden, helst möjlighet till navigation där GPS:en föreslår bilväg till förutbestämt mål.

- Terrängkarta med höjdkurvor, ägoslag(t ex åker/skog/etc) och fastighetsgränser.

- Möjlighet att spara den sträcka/delsträcka jag har gått i skogen.

- Möjlighet till arealberäkningar.

- Så noggrann det bara går i den prisklassen.

- Möjligheter att exportera spår och punkter till datorn.

- Ska fungera sm GPS på fritiden i samband med jakt/fiske/friluftsliv.

Vilken är bäst? Vilken skulle ni välja?
Fyller de mina behov? Vilket kartmaterial ska jag välja? Fungerar de bra/dåligt? Vilka är nackdelarna/fördelarna med respektive modell?
 
Också nyfiken.

Tja!
Ingen verkar nappa på denna tråd. Konstigt.
Jag har inga svar, utan snarare sällar jag mej till din fråga. Jag står också och väljer mellan dessa två och har ungefär samma behov.

Dock ytterligare en fråga: Är det någon som vet om dessa modeller eller andra hyrs ut någonstans. Kunde vara intressant att hyra några dagar för att sen bestämma sej för vilken som passar just mej.

Hoppas på kloka svar.
Anders
 
Själva gps-enheterna är det flera andra som kan bättre än jag, så det ska jag inte ge mig in på. Prova förresten att söka på Utsidan, det finns sannolikt flera trådar där liknande frågor varit uppe tidigare.

Men vad gäller kartmaterialet så begränsas du till Magellan om fastighetsgränser är viktigt. För närvarande är det endast till det fabrikatet det går att köpa vektorkartor motsvarande innehållet i Fastighetskartan. Surfa till den svenske generalagenten för mer information.

/torbjörn
 
Re: Kartor

Zeeke; sa:
Finns motsvarande Terängkartan/Terängkartan Pro till Magellan?
Ja, men hur funktionaliteten skiljer sig jämfört med Garmin vet jag inte, t.ex. om de kan användas för ruttplanering, vilka attribut som är tillgängliga på objekt, etc.

/torbjörn
 
JerkaV; sa:
Jag jobbar lite extra i skogen och funderar på att köpa antingen en Magellan eXploristXL eller en Garmin 60CSx Vilka är era erfarenheter? Vilken är bäst?

Mina behov är:
- Detaljerat vägnät på landsbygden, helst möjlighet till navigation där GPS:en föreslår bilväg till förutbestämt mål.

- Terrängkarta med höjdkurvor, ägoslag(t ex åker/skog/etc) och fastighetsgränser.

- Möjlighet att spara den sträcka/delsträcka jag har gått i skogen.

- Möjlighet till arealberäkningar.

- Så noggrann det bara går i den prisklassen.

- Möjligheter att exportera spår och punkter till datorn.

- Ska fungera sm GPS på fritiden i samband med jakt/fiske/friluftsliv.

Vilken är bäst? Vilken skulle ni välja?
Fyller de mina behov? Vilket kartmaterial ska jag välja? Fungerar de bra/dåligt? Vilka är nackdelarna/fördelarna med respektive modell?

Det låter som att det är en XL som gäller för dig! med tanke på bla fastighetsgränser! Men tänk på detta!: grundkartan i XL är fullkommligt värdelös! så för att få detajerat vägnät,höjdkurvor mm så måste du köpa till topo sweden karta!ca1900:-,och för att få fastighetsgränser måste du köpa till fastighetskartan(5x5mil)på "map on demand" ca 2600:-! vill du dessutom ha vägvisning( med pil & ljud) så måste du köpa direct route kartan för ca2000:-! så det kostar ju en del!! Jag har själv en XL med topo sweden & fastighetskartan men inte directroute! funkar skitbra!! jag jobbar i skogen också(huggning-röjning mm)jag får dom flesta uppdrag via koordinater,vilket funkar bra! men jag saknar vägvisning,och funderar på att köpa directroutkartan, även om den är lite gammal! 2003 tror jag! men jag kollade på den på magellan.com, och så vitt jag kan se så finns minsta lilla skogsväg med!i alla fall i mitt område! eftersom du inte har någon gps ännu,så om jag hade varit dig,så skulle jag starkt överväga den nya bilgps´n magellan roadmate 2200t! den är vattentät eller rättare sagt stänksäker skulle jag tro!(ipx4) med den har du vägnavigering i hela norden! och i början av 2007 ska man kunna uppdatera den så man även kan använda topo,fastighetskartan och sjökorten iden,som ju ligger på sd kort! Jag är själv sugen på en 2200! det enda jag är lite osäker på är om man kan ange en destination via lat/long eller x/y koordinater,så att man på det viset får vägvisning fram till, eller ganska nära skogsskiftet!? Jag skickade ett mail till magellan för ett tag sedan och frågade om det gick,men då kunde dom inte svara på det! men troligtvis läser Ola detta,så han kanske kan svara på detta nu när 2200an har varit "ute" ca två veckor!!? men som sagt! ta en titt på 2200t!!
 
Oj vad mycket det var.

Jag tror inte heller att 2200T har arealberäkning, inte ens i "Crossover" utförande. Jag kan tyvärr inte svara på så många frågor om "Crossover"-funktioner eftersom jag inte ens sett en BETA ännu. Det enda vi vet med 100% säkerhet är att den kommer att fungera med Topokartor, MapOnDemand och sjökort. Exakt vilka frilufts/marina funktioner som kommer att finnas ber jag att få återkomma om när jag fått en beta.


Vad gäller grundkarta så kommer en helt ny grundkarta under början av 2007, speciellt anpassad för Sverige. Den kommer att vara betydligt mer detaljerad än vad en "grundkarta" anses idag. Men man behöver inte som det antyds köpa TopoSweden Plus+ för att ha glädje av MapOnDemand.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rail Magellan Explorist 310 - omdömen? Navigering 0
jorbe911 Hur välja mellan Magellan och Garmin? Navigering 7
Blekingepaddlare Magellan ToughCase Navigering 15
niking Ny Magellan Explorist serie Navigering 1
Fredrik_66 Magellan explorist xl sjökort Navigering 1
niking Magellan Explorist GC Navigering 0
niking Billiga Magellan Navigering 0
Fartzan Magellan Triton 2000 Navigering 4
J_B Geocashing Magellan/Garmin?? Navigering 8
niking Historiska kartor till Magellan Navigering 5
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
Huggis Jämförelse Magellan o Garmin Navigering 3
Benjamin Å. Magellan Triton 1500 vs Garmin Colorado 300 Navigering 0
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
kaskas Magellan 400? Navigering 2
xyz123 Magellan Crossover ??? Navigering 4
koldfloe Magellan Sportrak. Navigering 1
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
niking Färdspår från Magellan Explorist XL till Fugawi Navigering 1
apfaktor Öppna Geocach på Magellan XL Navigering 0
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
laser2 Magellan Triton Handheld GPS 2000, 1500, 500, 400, 200 Navigering 53
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
nosslrak Magellan GPS 320 - Google Maps Navigering 1
the explorist usb drivers till magellan explorist xl Navigering 6
Roofy Karta till magellan xl Navigering 0
bredviken Magellan Roadmate 2500? annat förslag Navigering 12
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
trofast Friluftskartan pro till Magellan RoadMate 2200T Navigering 2
Fredszky Magellan eXplorist XL adress/rutt problem? Navigering 4
koldfloe Tillbehör till Magellan 315 Navigering 3
PAF Magellan GPS Pioneer Navigering 14
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
wicke02 Magellan Meridian Navigering 5
mipert Borde inte klockan i min Magellan GPS visa ”rätt” tid? Navigering 4
Trilla Magellan explorist 600 Navigering 16
Stefan_Nhn Magellan eXplorist XL och GPS-frågor i allmänhet. Navigering 21
jonasolof Konvertera garminformat och esri shape till Magellan Navigering 1
bwho Magellan Explorist vs Fugawi Navigering 2
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
Jimmy_L Ny Magellan-mottagare. Navigering 0
fihn Egna kartor till Magellan & Silva Navigering 1
lynx59 Magellan 315 Navigering 1
gortuv Friluftskartan Magellan Navigering 5
chuck Garmin kartor vs. Magellan kartor Navigering 3
xtrom Garmin 60 CS vs Magellan explorist 600 Navigering 44
almkvist Magellan SporTrak COLOR Navigering 1
nikk Garmin Vs Magellan Navigering 1
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
Botte72 Magellan eXplorist 600 bra eller dålig Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.