Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx

Hej!

Jag ska köpa en GPS som ska användas för MTB i skogen samt vandring.

Jag läste ett test i Dagens Nyheter och var säker på att köpa eXplorist, men efter att ha sett att den har ganska dålig loggningsfrekvens så börjar jag nu tveka. Det är främst när jag vill logga små knicksiga stigar som loggninsfrekvensen är viktig.

En Garmin GPSmap 60CSx verkar intressant...

Vilken av dessa ska man köpa och varför?

/MH

Magellan eller Garmin

är väl nästan som en puttemjukwindows eller applemacintoshfråga.

Här på Forumet har de flesta användarna Garmin men det finns faktiskt en del trådar som handlar om Explorist XL t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=40895&highlight=Magellan+eXplorist

Sök själv och leta rätt på adekvata frågeställningar för dig.

Jag tycker att du skall känna och titta på bägge alternativen i handen och jämföra priset innan du bestämmer dig. Kolla t ex samma kartutsnitt och hur lättläst skärmen är.

Magellan kan kanske bli lite dyrare om du skall köpa olika kartuppsättningar.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hållare till cykel

Jag har en Garmin 60C och har aldrig använt en Magellan. Men oavsett om du väljer att köpa en Garmin eller Magellan så vill jag tipsa om cykelhållare från Touratech.
http://www.touratech.se/

Touratech gör mest tillbehör till motorcyklar och GPS hållarna är gedigna men dyra. Men min förra GPS hållare av plast till landsvägscykeln gick sönder och då köpte jag en Touratech i aluminium.

Men jag tycker att RAM fästet för styrstången är bättre än det från Touratech. Åtminstone Garmin 60 hållaren är kompatibel med RAM fästet. Touratech säljer de RAM delar som krävs för cykelmontage

Men ska du köpa Touratech så ring och förvissa dig om att du fattat rätt med de adapterar som kräves. Och kolla leveranstiden. Ifjol var leveranstiderna långa p.g.a. kraftigt ökad orderingång.

Per Brune

Jag har gjort mitt val då jag använder gps till geocaching, vandring i skog o mark samt mtb. mm
jag har haft en explorist xl och har bytt ut den till en etrex legend cx som är smidigare och har mer funktioner.
Jag vet inte mycket om GPSmap 60CSx men du får kolla runt och känna o klämma på dom
i butik.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips