Madeira och Gran Canaria?

Jag skulle vilja fly undan vintermörkret en stund och ta en restresa till en plats där man kan ägna sig åt vandring. Madeira är förstahandsalternativet. Är det någon som vet hur man gör med boende där - ska man släpa med tältet? Är det prisläget (mat, transporter, ev. boende) högt?

Hur är det egentligen att vandra på kanarieöarna? I senaste Utemagasinet fanns en artikel om Gran Canaria, men hur är de andra öarna i ögruppen? Finns det trevliga vandringsleder på Teneriffa, Lanzarote eller Fuerteventura? Tält? Prisläge?

Tacksam för om någon kan dela med sig av sina erfarenheter.

Joakim Ekendahl
 
Levadavandringar

Har varit och vandrat på Madiera och det var otroligt bra!! Rekommenderas varmt! Vi tog en restresa med boende och gjorde dagsturer. Bussnätet fungerade bra. På Madiera finns ett bevattningssystem, sk levador, som är vandringsbara. Det finns en jättebra guidebok om levadavandringar där olika levador är beskrivna i detalj (även hur man tar sig till och från). Maila gärna mig om du vill ha mer information!
Susanne
[Ändrat av lejon 2000-12-14 kl 12:15]
 
Blev resan till Madeira av?

Hej
Hoppas att du kom iväg till Madeira. Eventuellt kommer jag att vara på Madeira i september, så jag undrar om du har några tips. Går det att tälta ute i naturen eller är det för riskabelt? Generellt så tycker jag det verkar lovande men hurtige Gunnar, svärfar, kamske inte riktigt pallar alla stigningar!

Tacksam för svar... / Jonne

Du kan eposta mig direkt på jompa1967@hotmail.com
 
Vandring Madeira och Teneriffa

Angående böcker om dessa resmål, så har Etienne Edberg
skrivit om båda resmålen.
Hans böcker finns på biblioteket.
Margareta.
 
Vandringsguide för Madeira

Kan verkligen rekommendera vandringar efter bevattningskanalerna, Levadorna.
Om du är intresserad av det så finns en väldigt bra bok (på engelska) som heter "Landscapes of Madeira" utgiven av Sunflower books. Boken beskriver väldigt bra ett större antal turer, vad man bör tänka på, hur man kan utnyttj allmänna bussar mm. Innehåller oxå bra kartor. Författarna har jag glömt namnet på (och lånat ut boken till ett par som är på Madeira just nu) men det är i alla fall ett gift par som skrivit.
Boken finns hos välsorterade bokhandlare, annars går det att få tag på den via Kartbutiken i Sthlm. Finns även att köpa på plats på Madeira. Se bara till att få en aktuell utgåva så busstider, information om förändringar efter levadorna med mera finns med.

Per H
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.