M/59 byxor i fjällen?

Någon som har erfarenhet av att vandra med M/59 byxorna i fjällen? Är de bra eller för tunga? Vad är bästa alternativet till M/59?
Alla tips mottages med tacksamhet!

Taiga Trader

Jag har själv vandrat med m-59 i fjällen. Temperaturen var ca 25-30 grader och vi vandrade nästan fem mil på en dag. Resultatet var att byxorna blev dyblöta med svett och tyngden och sömmarna skavde upp sköna sår på lårens insida. Byxorna blir lätt blöta och är ganska täta. Jag rekommenderar ett par byxor av märket TAIGA och modellen Trader http://www.taiga.se . Kostar ca 500:- och är vind och vattenavvisande samt oerhört slitstarka. Byxorna torkar snabbt om de blivit blöta.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Guest

Gäst
Prova hemma...

Hej Peter!

Prova byxorna hemma under samma förutsättningar så se om du trivs i dem. Jo, de är förvisso lite tyngre än ett par moderna byxor avsedda för vandring. Vikten är nog ändå inget att hänga upp sig på, möjligtvis att de torkar ganska långsamt. Men, det är ju inte meningen att byxorna skall bli genomblöta såvida du svettas någorlunda normalt och använder regnbyxor när det regnar. Lite fukt får man väl räkna med men skavsår som följd av byxorna har aldrig jag fått i alla fall, funderar man lite så kommer man kanska fram till att det mer beror på ens kroppsbyggnad, t ex stora lårmuskler eller fläskiga lår. Så slutsats, kan du använda dem hemma kan du använda dem uppe i fjällen!
Tips på byxor annars, har själv ett par Tierra, Sarek tror jag de heter men de kostar nog en 8-900 kr. De tycker jag är sköna, men lite väl dyra i jämförelse med ett par 59 byxor och vad man får.

M-59 är en utmärkt byxa (liksom M-90). Absolut min personliga favoritmodell, tyvärr gick mina sönder för 4 år sedan efter 13 års trogen tjänst (för mig!, köpta beg på överskott) men....

...som tidigare skrivits så är tyget tjockt och tätt (100% bomull!).
Fördelar: Slitstarkt och myggsäkert!
Nackdelar: Blir varmt, "omöjliga" att torka när de blir blöta, kan kännas "tunga".

Ifall du hittar ett par för 50kr som jag gjorde (ca 17 år sedan) så tveka inte utan köp, f ö bra arbetsbyxa när man snickrar/målar på stugan etc :)

Idag skulle jag inte använda dem för tältturer pga svårigheten att torka, däremot skulle jag föredra dem på stugturer istället för de byxor jag köpte som ersättare.

/mats

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips