M/59 byxor i fjällen?

Någon som har erfarenhet av att vandra med M/59 byxorna i fjällen? Är de bra eller för tunga? Vad är bästa alternativet till M/59?
Alla tips mottages med tacksamhet!
 
Taiga Trader

Jag har själv vandrat med m-59 i fjällen. Temperaturen var ca 25-30 grader och vi vandrade nästan fem mil på en dag. Resultatet var att byxorna blev dyblöta med svett och tyngden och sömmarna skavde upp sköna sår på lårens insida. Byxorna blir lätt blöta och är ganska täta. Jag rekommenderar ett par byxor av märket TAIGA och modellen Trader http://www.taiga.se . Kostar ca 500:- och är vind och vattenavvisande samt oerhört slitstarka. Byxorna torkar snabbt om de blivit blöta.
 

Guest

Gäst
Prova hemma...

Hej Peter!

Prova byxorna hemma under samma förutsättningar så se om du trivs i dem. Jo, de är förvisso lite tyngre än ett par moderna byxor avsedda för vandring. Vikten är nog ändå inget att hänga upp sig på, möjligtvis att de torkar ganska långsamt. Men, det är ju inte meningen att byxorna skall bli genomblöta såvida du svettas någorlunda normalt och använder regnbyxor när det regnar. Lite fukt får man väl räkna med men skavsår som följd av byxorna har aldrig jag fått i alla fall, funderar man lite så kommer man kanska fram till att det mer beror på ens kroppsbyggnad, t ex stora lårmuskler eller fläskiga lår. Så slutsats, kan du använda dem hemma kan du använda dem uppe i fjällen!
Tips på byxor annars, har själv ett par Tierra, Sarek tror jag de heter men de kostar nog en 8-900 kr. De tycker jag är sköna, men lite väl dyra i jämförelse med ett par 59 byxor och vad man får.
 
M-59 är en utmärkt byxa (liksom M-90). Absolut min personliga favoritmodell, tyvärr gick mina sönder för 4 år sedan efter 13 års trogen tjänst (för mig!, köpta beg på överskott) men....

...som tidigare skrivits så är tyget tjockt och tätt (100% bomull!).
Fördelar: Slitstarkt och myggsäkert!
Nackdelar: Blir varmt, "omöjliga" att torka när de blir blöta, kan kännas "tunga".

Ifall du hittar ett par för 50kr som jag gjorde (ca 17 år sedan) så tveka inte utan köp, f ö bra arbetsbyxa när man snickrar/målar på stugan etc :)

Idag skulle jag inte använda dem för tältturer pga svårigheten att torka, däremot skulle jag föredra dem på stugturer istället för de byxor jag köpte som ersättare.

/mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
da_flower Byxor för svensk sensommar i fjällen Kläder 10
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Mummis (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.