Luta kajaken vid svängar

Snacka om att hjärncellerna slåss däruppe. Jag har säkert sett hela 4 ggr nu från början till slut och jag pendlar mellan att vara imponerad och att tycka att det är så Killinggänget-galet så det liknar ingenting. Vem f*n kan komma på fristilspaddling med kanot med finkostymen och Lady In Red som ljudkuliss. Helt galet.

Roligaste kommentaren:
"Satt bara och väntade på att någon skulle slunga en krokodil mot honom eller något i jackass genren "

http://feber.se/video/art/211558/dans_med_stor_kanot/
Här en video som demonstrerar kantning för sväng. Går att luta åt båda hållen.
Framförallt underhållande.

Snacka om att hjärncellerna slåss däruppe. Jag har säkert sett hela 4 ggr nu från början till slut och jag pendlar mellan att vara imponerad och att tycka att det är så Killinggänget-galet så det liknar ingenting. Vem f*n kan komma på fristilspaddling med kanot med finkostymen och Lady In Red som ljudkuliss. Helt galet.

Roligaste kommentaren:
"Satt bara och väntade på att någon skulle slunga en krokodil mot honom eller något i jackass genren "

Blev mycket inspirerad av klädseln, vilken stil! Ska hädanefter vara påbjuden klädsel på våra turer. Adjö gul/svarta torrddräkter, sunkiga merinounderställ och illaluktande neoprenstövlar. Nu väntar jag bara på att få se hur motsvarande kvinnlig paddelklädsel bör se ut

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Denna bildserie visar lite av vad som händer när kajaken lutas. Som nämnts tidigare förändras längden på köllinjen kraftigt beroende på hur mycket kajaken lutas. Kajaken är packad med lätt turpackning och paddlaren är egentligen lite för lätt för den aktuella kajaken så det är kanske inte helt rättvisande men ändå lite intressant tycker jag... På nedersta bilden är kajaken helt ovanför vattenytan ända bak till främre luckan.

b61a5816fa7ea93dd3691334d8180797.jpg

Men??.... visar inte denna bildserie just det som är tvärtom med ursprungsfrågan i tråden.
" Varför skall man luta kajaken åt motsatt håll mot det man svänger". Jag tycker mig se att bildserien visar s. k. telemarkssväng då man lutar kraftig inåt i svängen med hjälp av lågt stöd och utan det skulle man inte kunna räta upp kajaken i slutet av svängen. Visserligen blir köllinjen kortare vare sig man lutar inåt eller utåt, bara man lutar, men här är det inte på den ändrade undervattensprofil Björn T illustrerat som man svänger. Jfr t ex video i följande länk . där man initerar en sväng med lutning utåt och sen går över åt andra hållet med telemarkssväng och lågt stöd: http://kajakk1.no/index.php?option=c...kkurs&Itemid=2 . Bra bilder på olika grader av kantning finns här , Edging - small, medium and maximum http://www.pesdapress.com/Resources/...ons/pages.html

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips