Lunndörrsfjällen och Anaris

Vi har gjort några turer i Jämtlandsfjällen och för årets tur funderar jag på att testa det ostligaste området runt Lunndörren och Anaris med utgångspunkt från Tossåsen. Jag hoppas på tips från någon som gått i området innan.

- Vi går med relativt lätt packning och bor i stugor. Vi kan gå upp till 25 km per dag i bra terräng, i oländig terräng kortare.
- Vi tänker oss en tur på 3-4 dagar. Troligen tidigt på säsongen, kanske runt midsommar.
- Vi vill helst inte gå samma sträcka två gånger.
- Vi har inga problem att gå oledat, förutsatt att terrängen är någorlunda ok.

Jag har kollat lite på kartan och har egentligen två förslag.

1.
Dag 1: Tossåsen-Lunndörrsstugorna,
Dag 2: Lunndörrsstugorna - Anaris (söder om stor-Anahögen)
Dag 3: Anaris - Tossåsen. Någon som gått denna sträcka? Hur ser terrängen ut? Är det mycket blöta områden? Vilken väg är bäst att gå?
Ev extradag dagstur från Lunndörrsstugan eller Anaris. Någon som har ett förslag?

2.
Dag 1: Tossåsen-Lunndörrsstugorna,
Dag 2: Lunndörrsstugorna - Anaris (söder om stor-Anahögen)
Dag 3: Anaris-Lunndörrsstugorna (norr om stor-Anahögen)
Dag 4: Lunndörrsstugorna - Tossåsen. (antingen genom att följa skoterleden via Dörrsjön eller gå en dalgång öster om Lunndörrspasset) Någon som gått här? Hur ser terrängen ut?

Tacksam för tips!
 
Tack för svar!
Då verkar det som iaf alternativ 2 skulle vara genomförbart.
Vi gillar fjällstugorna bättre än de stora fjällstationerna och dessutom är det mer praktiskt för oss att starta från Ljungdalenhållet än norrifrån. Vi har gjort några turer runt Vålåstugorna/Stensdalen/Gåsen så det vore roligt att se ett nytt område.
 
Det här området är väldigt trevligt att vandra i, det finns få delar som är "ogästvänliga"

Jag har gått från norra sidan, från Vallbo => issjödalen och sen nordost längs skoterleden (ungefär) till kojjan och sedan leden till Anaris

Skoterleden tänker jag inte gå igen, har tält så andra alternativ inget problem. Inte så att den är svår eller tråkig, utan trassla sig obanat genom skog och sly var inte det jag var sugen på...
Leden sen mot Anaris är fin.
Anaris ligger ganska lågt, mycket vide och blötmarker runt och fram till stugan - som man ser på långt håll. Gjorde sak i att besöka en av de stugor med minst besökare, jag var själv där med stugvärden - förutom oändligt mycket mygg...

Gick sen mot Dörrsjön. Följde leden till Hällådalen och sen direkt mot dörrsjön. Enkelt och fint! Sista biten längs med dörrsjöns östra kant var sådär. Ösregn som drog in riktigt snabbt så blev genomsur, och sen är det blockterräng fram till stugan. Lite halt... Hade inga betänkligheter att bo i stugan, var bara jag där och var kall o frusen.

Har märkt att Dörrsjön drar till sig riktigt busväder, men det är ett fint område. Södra stranden är fin att gå mot nordväst, sen kan man välja åt vilket håll man vill gå. Utsikten mot Dörrpiken är kalas! Gå ner antingen mot sydväst eller förbi sjön 1130. Sen antingen norrut mot Saantandurrie, eller västerut, men ganska brant här.

Har även gått från pyramiderna => öster om Gröngumpen => svängt runt mot Saanta => över och genom Saantandurrie söderut och kommit ner öster om Dörrpiken. Mycket fin och enkel vandring hela vägen. Slog läger där det står Västeråslagan på min karta. Bra väder, men såg att det spöregnade vid Dörrsjön. Tycker det här är ett mycket roligare alternativ jmf med att gå genom Lunndörrren. Vill man ha utsikt behöver man komma upp lite

Det jag har läst är ett jobbigare alternativ är skoterleden Lunndörrstugorna till Dörrsjön. Mycket blockterräng.

Som sagt, bra område, många fina alternativ. Rekommenderar dock tält så man kan bo där man vill i stället för där stugorna ligger. Även om dom har sin charm dom oxå...

//Peter
 
Tack för ditt svar.

Jag har kollat lite på kartan. Menar du att du gick öster om fjället Saanta och sedan vidare precis öster om Giedtietjahke över ett litet pass och kom ner där det står Västeråslagan på kartan? Vart gick du sedan. Ser ut att bli mycket vatten, så jag antar att man måste snedda längs fjället ner mot leden till lunndörrspasset.

Tält är mer flexibelt, men inget alternativ. Jag har inget mot att tälta, men är inte sugen på att bära allt som tillkommer vid tältning. 150 gram sidenlakan är lättare än tält+sovsäck+liggunderlag! Jag fortsätter med min 40 liters ryggsäck och max 10 kg inklusive mat!
 
Menar du att du gick öster om fjället Saanta och sedan vidare precis öster om Giedtietjahke över ett litet pass och kom ner där det står Västeråslagan på kartan? Vart gick du sedan.

Helt rätt. Båda gångerna jag kom ner där har jag sneddat neråt förbi Lunndörren vidare västerut. En gång gick jag upp Storådörren och nu i somras Lill-Lunndörren

Priset för friheten med tält är en packning med (för mig) ca 4 kg extra, 3 om jag tar det lilla tältet. Brukar gå ut med ca 15 kg, då är det mat för en vecka och en liter wiskey... Men hur skulle det vara om vi alla tänkte lika :)

/Peter
 
Har också gått en del i området och oavsett alternativ får du en fin tur. I stället för att komma ner vid Västeråslagan har jag vikit av innan Giedtietjahke och kommit ner norr om Dörrsjön. Liksom östra sidan av Dörrsjön är det lite blockigt även där, så ta hellre Peters alternativ om du går den vägen.
Du funderade också på alternativet att gå direkt från Anarisstugan till Tossåsen. Min rekommendation då är att hålla lite höjd för att slippa de lite blötare områdena, håller du 900 metersnivån bör det gå bra. Annars är det ett fint alternativ, också. Tycker också att du ska ta en extradag om vädret är fint, Stor-Anahögen bjuder på fina vyer.

Lycka till!

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monoplage Lunndörrsfjällen i midsommar ? Fjällvandring 13
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
tbnn Synpunkter på rundslinga Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
viro Vänster Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Schneeberger Lunndörrsfjällen med familj Fjällvandring 5
Crimper Tälttur i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
rogga2 Lunndörrsfjällen - Finnångeltjärnarna, tälta? Fjällvandring 2
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
KarolinaI Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
anle Lunndörrsfjällen på tvären? Fjällvandring 3
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Elvah Snöläget vid midsommar Lunndörrsfjällen-Härjångsfjällen (och fotbolls-EM)? Fjällvandring 1
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
avslutad130206 Feedback på rutt Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
vastero Film från vandring i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
patrikpiano Gråsjön i Lunndörrsfjällen Fjällvandring 5
Vindskydd Södra Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
Virrhönan Lunndörrsfjällen - turförslag? Fjällvandring 10
coolmanq Fråga ang tältplats vid dörrsjön i lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
exciter Snöläge Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 2
Jörgen Fjaderlatt.se Tips om Lunndörrsfjällen Fjällvandring 6
ullarosquist Lunndörrsfjällen Fjällvandring 3
fjällbiten tips Lunndörrsfjällen? Fjällvandring 19
Läget kring Helags, Vålådalen, Lunndörrsfjällen Fjällvandring 1
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
Ljung_dalen Anaris-Vålådalen Fjällvandring 7
Khorgim Lunndörren-Anaris Fjällvandring 3
kurwi Uttala "Anaris" Fjällvandring 5
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
seasteel Råd om Lunndörren/Anaris - terräng? Fjällvandring 7
John_T [FILM] Anarisfjällen Fjällvandring 6
Tranan Vålådalen - Anaris till hösten Fjällvandring 2
grodanbolle Rulldalen nära Anaris? Fjällvandring 0
frsa Anaris i slutet av Juni? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.