Lunndörren/ Snömängd?

Hallå alla!

Jag hade tänkt att åka skidor från Ljungdalen upp mot Falkvåltjärnarna och Lunndörren nästa vecka men efter att ha ringt Ljungdalen Turistinfo så var det visst rekord lite snö. Jag fick lite klen info om hur det skulle vara uppe på fjället så jag skickar en fråga här också. Är det någon som varit där nyligen och kan ge nån prognos om det finns snö så det räcker att åka skidor och släpa pulka, eller är det övervägande barmark?
Tacksam för alla relevanta svar då jag planerat att åka nu den 7:e mars.

/Dennis
 
Jag gick ner från lunndörren igår efter klätterhelg. Kanske att det går att skida/snirka sig fram men i så fall kommer skidorna och pulka repas ordentligt. Vi gick till fots utan snöskor pga att det va så barblåst
 

Bilagor

  • 20150228_073547.jpg
    20150228_073547.jpg
    33.6 KB · Visningar: 538
tack för svaret!
Det är så pass dåligt alltså, då får det väl bli lättpackning och gympadojor eller leta efter nån annan stans att åka.
 
Skidade Vallbo - Issjödalen - lundörrsstugan och sen tillbaks till Vallbo i helgen.

Visst är det barblåst o hårt men går absolut att åka skidor. Är rejält isigt så det går fort!
Gick några meter över värsta stenskramlet men skidor går ändå snabbare, utan skidor kommer du trampa igenom o få psykbryt. Men skippa ev pulkan om du kan, du får åka med stighudar konstant annars.
 
Skidor med stålkant och stighudar finns men det kanske lutar åt snöskovandring, det borde ju funka.
 
Haha..! Och jag som definitivt inte är nån skidåkare känner mej betydligt tryggare med snöskor som varken glider framåt eller bakåt. Men vi chansar och får väl surra planken på pulkan om det är för isigt eller barmark.
 
Har kommit lite snö under dom senaste dagar vid storulvån och sylarna och finns en mycket stabilare bas under till skillnad från Vålådalen/vallbo.
 
Det lutar åt att vi väljer Storulvån. Har varit där uppe en gång för en hösttur, men är inte bekant med området mer än så. Är det nån som har tips på tur som inte är triangeln och som har hyfsad chans att vara relativt snörik?

//Hannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jontte00 Lunndörren tips ifrån er? Turskidåkning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.