Lundhags Wide

Så äntligen tycks smala Lundhags ha breddat sig!

Eller..?

Vad vet vi om de nya wide-modellerna?

Bred tåbox och utrymme för höga fotvalv utlovas, samtidigt ser de ju inte jättevida ut på pappret, i alla fall inte i damstorlekar.

Är de tillräckligt breda i stl 38 för en som kan ha Jörnkänga M96, undrar jag, eller är detta bara ett nytt namn på typ Optilästen som inte finns längre?

Allmänna intryck från er som provat kan förstås också lyftas i tråden. ;)
 
Jag har faktiskt just fått tillbaka (det som återstår av) mina Jämtkängor från 70-talet, som egentligen bara skulle varit inne hos Lundhags på en rutinmässig omsulning, men efter ett antal turer (lång historia) och konstaterandet att det hamla cellgummit nog också var bortom räddning, så erbjöd sig Lundhags att byta ut hela nederdelen. Jag blev ombedd att skicka in en massa mått och avritningar på mina fötter.
När de sett den extrema ankformen tyckte de ju den nya Wide-lästen var det enda möjliga, men de skriver att de faktiskt breddat den lite extra. Resultatet ser du på fotot. Det står "37" på sulorna och det stämmer med min ordinarie skostorlek.
Jag har nu hunnit en liten tur med dem och kängorna känns jättesköna; underbart att slippa klämma ihop tårna :).

Det är mycket volym även på höjden, vilket egentligen inte passar minna extremt platta fotblad och ynkligt smala vrister. Jag har - som vanligt - fått fylla ut med två lager ullfiltsulor (en tunn/platt och en Lundhags Beta) och två par supertjocka "jägarstrumpor" i ullfrotté - detta alltså trots att skonumret inte avviker från mitt ordinarie. Men har man lite mer normal volym på fötterna så kan jag tänka mig att det blir väldigt bra.

Tåboxen är fortfarande - som vanligt - alltför rundad på fotens insida, åtminstone för hyfsat oförstörda fötter utan inknäckta stortår (jfr avritning av mina fötter nedan). Risken finns alltså att de blir inknäckta, t ex när man går i nerförsbackar, om man inte kan snöra åt skaftet riktigt hårt. Men det felet finns hos i princip alla skor som inte definierar sig som "barfota/foträta".

Reservation för att skaften ju är mina uråldriga, och att de nya bottnarna som sagt är lite extra utlästade.

Körsbärsdalen 220515.jpg
 
Senast ändrad:
PS Jag slänger med avritningar av mina fötter + uppmätning enligt Lundhags formulär, så har du en "baslinje" för vad storlek 37 Wide funkar OK för. Notera att formuläeet inte riktigt får med fotvolymen.
 

Bilagor

  • Custom_Made Joanna.pdf
    1.2 MB · Visningar: 246
  • min fot höger.pdf
    423.6 KB · Visningar: 157
  • min fot vänster.pdf
    393.1 KB · Visningar: 103
Jag tog en tur till Lundhags butik i Insjön i förmiddags, gick såklart inte att vänta. :ROFLMAO: Resultatet... Bättre, men dessvärre fortfarande inte helt optimala. Fortfarande på tok för låga mot fotryggen. Bredden däremot något bättre.

Till skillnad från dina fötter @joanna (intressant se vilken sorts fötter som FUNKAR med de här kängorna) så är mina liksom inte Kalleankiga bara mot tån, utan kanske mest på utsidan av foten. Och inte framme vid tårna, utan mer över/precis framför hålfoten - ett resultat av tryck som blir på utsidan av foten pga högt fotvalv sägs det. Iläggssulor rekommenderas förstås, men det löser verkligen inte allt.

Jag traskade omkring i drygt två timmar och kan konstatera att jag kommer behöva någon form av specialgjorda. Väldigt många detaljer hit och dit noterades och skulle kollas med skomakarna i Järpen, så får vi se...
 
Ett besök uppe i Järpen rekommenderas verkligen. Mina sitter som gjorda för just mina fötter - och det är de ju...
/Odd
 
Ett besök uppe i Järpen rekommenderas verkligen. Mina sitter som gjorda för just mina fötter - och det är de ju...
/Odd
Men träffade du en skomakare då eller var det någon i butiken som ritade av? Det var visst inte "bara att" få komma träffa en skomakare utan man skulle fylla i ritningar... Lite omöjligt i ett fall som mitt när man har tredimensionellt kluriga fötter och behov... Skulle ju önska riktig "bootfitting" (som jag gjort med slalompjäxor) med någon som verkligen förstår sig på både fötter och pjäxor.
 
Jag slogs med Lundhags, först med Park, sedan med Vandra. Testade med deras hälgrepp, diverse sulor, sockor, rubbet. Sedan hittade jag av en lycklig slump ett par oanvända Jörnkängor (M96) i min storlek på en loppis. Satt som smäck.

Jag säger inte att de är bättre än Lundhags, men de är definitivt bättre för mig. Så kanske är det läge att prova annat märke?
 
(...) Det var visst inte "bara att" få komma träffa en skomakare utan man skulle fylla i ritningar... Lite omöjligt i ett fall som mitt när man har tredimensionellt kluriga fötter och behov... Skulle ju önska riktig "bootfitting" (som jag gjort med slalompjäxor) med någon som verkligen förstår sig på både fötter och pjäxor.
Våra fötter verkar vara "tredimensionellt kluriga" på precis motsatta sätt :)

Tror visst att Lundhags skomakare förstår sig på fötter, men sådana klurigheter syns inte i deras måttformulär - det är väl ett grovsorteringsinstrument för i valet mellan standardvarianterna. Wide är som sagt fortfarande - på motsatt sätt än för dig - inte idealiskt för mina fötter heller, men tillräckligt OK frö att jag ska kunna finjustera vidare med innersulor, sockor och snörning. Klämmer de på dina fotryggar är det ju svårare att anpassa.

Specialtillverkat på riktigt utgår jag ifrån att de tar mer mått för, men det är ju inte alla som har nära till Järpen. Jag bor i Lund, så jag jag föreslog att jag skulle maila en 3D-modell (lätt fixat med mitt vanliga cad-program), men det föll inte alls i god jord :)
 
Själv bor jag i Mora så det var lätt att besöka butiken i Insjön, som är superbra med deras egen och grymt kunniga personal. Så jag menar, tror inte det är skillnad på att besöka butiken i Insjön eller i Järpen - det är fortfarande avritning och mått som gäller och inte skomakare/ortopedikunnig du träffar direkt...? Om du inte har väldig tur då, för några tycks ju ha lyckats träffa skomakaren himself.

Jörnkängor (M96) i min storlek på en loppis. Satt som smäck.

Jag säger inte att de är bättre än Lundhags, men de är definitivt bättre för mig. Så kanske är det läge att prova annat märke?

Det är Jörn M96 jag har. Underbara men ärligt talat när jag testade en Lundhagskänga med min Jörn på andra foten blev det tydligt att det är bra skillnad. Jörnkängan sitter rejält mer löst och sulan kändes extremmjuk i jämförelse (därför valde jag bort Lundhags Mira Light wide som också har rätt mjuk sula. Det står mellan Professional Wide och Vandra Wide, den sistnämnda har styvast sula, men helst hade jag nog velat modifiera själva kängan lite utöver anpassningarna som behövs 😉). Mina Jörnsulor har dessutom böjt sig som en båt, på några få år... Noll stöd i sulan för tung packning.

Det är så jag plockat fram mina Meindl Dovre och funderar på att ha dem istället på sommarens längre tur som kommer innebära stenskravel. Men inte optimalt, det lutar mot en tur i vad-trakter...
 
Senast ändrad:
Själv bor jag i Mora så det var lätt att besöka butiken i Insjön, som är superbra med deras egen och grymt kunniga personal. Så jag menar, tror inte det är skillnad på att besöka butiken i Insjön eller i Järpen - det är fortfarande avritning och mått som gäller och inte skomakare/ortopedikunnig du träffar direkt...? Om du inte har väldig tur då, för några tycks ju ha lyckats träffa skomakaren himself.



Det är Jörn M96 jag har. Underbara men ärligt talat när jag testade en Lundhagskänga med min Jörn på andra foten blev det tydligt att det är bra skillnad. Jörnkängan sitter rejält mer löst och sulan kändes extremmjuk i jämförelse (därför valde jag bort Lundhags Mira Light wide som också har rätt mjuk sula. Det står mellan Professional Wide och Vandra Wide, den sistnämnda har styvast sula, men helst hade jag nog velat modifiera själva kängan lite utöver anpassningarna som behövs 😉). Mina Jörnsulor har dessutom böjt sig som en båt, på några få år... Noll stöd i sulan för tung packning.

Det är så jag plockat fram mina Meindl Dovre och funderar på att ha dem istället på sommarens längre tur som kommer innebära stenskravel. Men inte optimalt, det lutar mot en tur i vad-trakter...

Ah. Jag har bara haft mina i något år, så hur det blir med böj vet jag inte. Men mina Lundhagshade jag väldiga problem med, så till slut gav jag bort dem. Ett par Park till en svåger, ett par höga Vandra till en annan svåger. På dem funkar de enligt uppgift utmärkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9
Perplex Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa Kläder 25
jjonas Minkolja på Lundhags Vandra Kläder 6
seww Lundhags Forest och Husky Ski Kläder 0
plenty1 Vandrarkänga, Lundhags Kläder 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.