Lundhags vs Jörn

Sitter nu och jämför skor, Lundhags Polar Quest VS Jörn Antii Frez. Min fundering är vilken av dessa 2 man skall välja. Dom kommer anändas mycket i fjällen och runt om i skogarna i Dalarna.

När man går på tur, är det någon som tar med sig extra skor i pulkan för att byta när man kommer fram och slagit upp tältet. Mina skidpjäxor är inte speciellt varma. Eller skall man välja ett 3 alternativ så som Lundhags Husky Ski. Är väldigt villrådig och vill ha lite råd.

Mvh Tobias

Hej Tobias

Själv har jag ett på Jörn antifrys med skidsula och näbb, dock finns de utan skidsula som ändå går att skida med, se test i senaste utemagasinet (nr 10/2008).
Dessa Jörnkängor är ofattbart varma och rymliga i lästen, en sko anpassad för riktig vinter och kyla och dessutom riktigt lätta.
Dock upplever jag de med skidsulan som något klossig på hårt underlag när man går, men det gäller alla skodon med skidsula iofs.

Däremot har ingen av Jörn antifrysmodellerna sula som är anpassad för barmarksförhållanden, dvs inte så slitstark (detta för att hålla nere vikten).
Så väljer du en sån så är tipset att hålla dig mest på snö och is så du inte sliter ner dem i förtid.

Vill du ha en riktigt varm känga att skida i, eller bara plumsa runt i snön vid ev jakt och fiske är Jörn ett klart förstahandsval om du frågar mig.
Se dessutom till att köpa dubbla filtinlägg så kan du byta till torra varma sådana + torra strumpor när du slagit upp tältet, så slipper du fler par skor och har garanterat varma fötter.
Dessutom slits filtinläggen snabbare än kängan så att nöja sig med endast ett par är lite dumt.

Vad de andra modellerna anbelangar har jag bara känt på dem, inte provat.
Men om du frågar mig är Jörnkängorna något alldeles extra, för mig iallafall.

Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips