Lundhags Synchro II High

Hej, beslutade mig i vintras för att köpa Synchro II High från Lundhags. Haft med dem på jakt och där jag stått rätt mycket. Tills nu i Mars när jag började vandra alltmer, låt säga styvt 8 mil sedan i April. Jag går, går & går men det känns inte helt rätt. I butiken när jag köpte dem var det som klippt och skuret för fötterna, lite tighta i anklarna så jag fick lästa om dem hos en skomakare. Men jag kan verkligen inte få bukt på dem, gick så långt att jag t.om köpte inlägg.

Problemet: Dem skaver på hälens sidor, känns otroligt stela trots mina strapatser samt flertalet tillfällen i bastun. Lädret verkar inte ge vilka. Trycket över anklarna har nästintill blivit outhärdligt och att jag får ett förfärligt skav på höger stortå. Har aldrig ägt Lundhags innan men Miendl, M90 & Northface har för mina fötter fungerat felfritt. Testat Jaure i butik och de känns ungefär densamma som Synchro med mindre tryck över anklarna.

Fråga: är fötterna vanskapta (har lite hålfot) eller är det mina kängor som är måndagsexemplar?

Med vänlig hälsning, Vandrare som ska på fjälltur om 5 dagar och funderar på att gå i gymnastikskor.

Jag har denna modell och en annan av Lundhags och dom passar mina fötter bra men samtidigt är dom styva jämfört med andra fodrade/Gore-tex kängor jag haft tidigare. I mina Syncro kör jag alltid dubbla strumpor vilket även ger en lite mjukare känsla. Mina Lundhags har alltså mer den form den hade från början medans andra kängor har format sig mer med tiden. Jag har alltid problem med att alla kängor/pjäxor skaver på hälarnas insidor men funkar bra med tejp.
Klart det kan vara måndagsexemplar men mer troligt att dom tyvärr inte passar dina fötter. Testa att tejpa din problemområden för att se om det blir något bättre. För anklarna finns det ju lite olika (nöd)lösningar, t ex
https://fotbutiken.se/skoinlagg/hal...rd&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord

Lycka till!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har denna modell och en annan av Lundhags och dom passar mina fötter bra men samtidigt är dom styva jämfört med andra fodrade/Gore-tex kängor jag haft tidigare. I mina Syncro kör jag alltid dubbla strumpor vilket även ger en lite mjukare känsla. Mina Lundhags har alltså mer den form den hade från början medans andra kängor har format sig mer med tiden. Jag har alltid problem med att alla kängor/pjäxor skaver på hälarnas insidor men funkar bra med tejp.
Klart det kan vara måndagsexemplar men mer troligt att dom tyvärr inte passar dina fötter. Testa att tejpa din problemområden för att se om det blir något bättre. För anklarna finns det ju lite olika (nöd)lösningar, t ex
https://fotbutiken.se/skoinlagg/hal...rd&utm_medium=affiliate&utm_campaign=adrecord

Lycka till!
BLir det verkligen bra?
Är det trångt över anklarna och så ska man klämma in ytterligare ett lager (avlastnignskudde) på anklarna?
Såkalrt skönt om det sprider trycket över större yta men funkar det?

/Patrik

I detta läget med en vecka till en vandring gäller det väl att testa allt möjligt innan man drar, och som sagt en nöd-lösning. Ett billigare test är väl dock att göra ett eget av något gammalt liggunderlag.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips