Lundhags Rocketeer Pants?

Letar efter ett par vattentäta midjebyxor för vandring åretrunt, helst 3-lagers. Den designlösning jag fastnat för återfinns hos Klättermusen Megin och Lundahgs Rocketeer, de är snarlika och använder samma membran, Event

När jag frågat runt i butik så blev jag direkt avrådd att skaffa K-musen, omdömmena löd: grym design men alldels för många reklamationer, köp inte...
Faktum är den lokala återförsäljaren helt slutat sälja K-musens membranplagg eftersom de sa sig ha tröttnat på alla reklamationer

Återstår alltså en kanditat: Lundhags Rocketeer Pants


Någon som har erfarenhet av dem?
Har Lundhags liknande problem med laminaten som K-musen?
 
Jag använder megin...

..men därmed inte sagt att de är bäst.

Det finns skilnader som kan vara för eller nackdelar beroende på hur man ser det.

Blixtlsen efter bensidorna är i vanliga fall bra på ett par membranbyxor då de är i tätaste laget även om de är i event. Men dessa båda byxor som vi pratar om är nog två par av de mest slitstarka och burdusa byxorna du hittar i den här kategorin (där av förutsätter jag att det är ett plagg du tänkt dig kunna våldföra dig på en hel del) kan de vara en svag punkt jämfört med megin som inte har annan ventilation än gylfen.

En sak som jag definitivt ser som en nackdel är att där bara finns en benficka jämfört med megins två, fördelen är doch att den vekar vara placerad längre fram på benet (personligen är det något som jag gillar, dock inte alla).

Vikten är lägre hos Lundhags variant än hos Musens, 688gr mot 739gr.

Detta har två sidor, lättare - smidigare. eller Tyngre - robustare(specielt som jag tror att lösningen med ventilation efter sidorna på benen tar mer vikt än en extra ficka, och därigenom bort peka mot mer att slita på hos megin).

Fråga dig själv vad du vill ha, vanliga membranbyxor i vattentät model tror jag att det går att få bättre än dessa båda (lundhags synkro ser inte allt för oäven ut tex (hängslena går ju att ta av)). Men ska du ha någonting att slita på och utsätta för en del våld så är nog Megin det som leder av dessa två.

Allt skrivet med bästa välmening men var medveten om att jag aldrig känt på ett par Rocketeer!!!

ps.
Ang. reklamationer: Mina megin har varit inne en gång utan att det var något egentligt fel på dem, jag hade en del tejpningar i min meginjacka som släppte och jag passade på att skicka in byxorna med då det redan från det att jag fick dem var ett par tejpflikar i byxbenens slut som inte satt fast (sömmen var täckt, de var täta och de visade ingen tendens till att lossna mer bör tilläggas).
ds.

[Ändrat av estetdrägg 2006-02-24 kl 15:25]
 
Tänkte bumpa denna tråd då jag också är intresserad av ett par Rocketeer.

De säljs inte i Stockholmstrakten så det är lite svårt att få känna på dem.


Prestandamässigt verkar dessa brallor krossa råttans brallor.
[Ändrat av crazy 2006-03-20 kl 10:45]
 
Jag har haft mina Megin i 2 år nu ungefär. Det håller för allt man kan tänka sig. Jag har åkt telemark och turskidor på 5 vecko semestrar, 1 säsong i alperna, SKFs kebkurs, aidat (vilket innebär att man skrapar byxorna mot sten hela dagar...), klättrat is, vandrat etc...

Allt detta med 3 små skador i kevlaren... De funkar perfekt om det inte vore för att de har delaminerat i skrevet. De skickades till musen i juni... jag fick snabbt tillbaka mina byxor för att det inte fanns någon ersättnings par hos dem. Jag väntar fortfarande på ett par nya byxor. Det har haft problem att få fram tyg till nya.

Men att vänta mer än ett halv år på ett par nya är inte ok...

Byxorna är mycket varma och ventilation hade varit trevligt.

Gustaf
 
crazy; sa:
Tänkte bumpa denna tråd då jag också är intresserad av ett par Rocketeer.

De säljs inte i Stockholmstrakten så det är lite svårt att få känna på dem.

Samma sittuation i Linköping, återförsäljarna har normalt sett inte Lundhags membranplagg hemma men kan ta hem på beställning... men det käns lite magstarkt att be dem ta hem ett plagg för 3500:- bara för att man vill klämma o känna...

Låter onekligen avskräckande med så lång väntetid för lagning hos KM, dock inte första gången jag hört sådant, har kompisar som varit med om det samma...

Inga ägare av Lundhags byxor som svarat än... men det verkar finnas hur många Megin användare som helst där ute... tacksam för de svaren, speciellt synpunkter och jämförelser med Lundhags om än teoretiska men...

Lundhags någon?!!
 
Snackade med Lundhags här på Mässan i fredags. Tydligen hade någon frilufsbutik i tärnaby tagit hem 100 par och sålt 70 brallor på stört. Så åker man till Tärnaby så lär man se några par.

Grejen med råttans brallor är väl att de funnits ganska länge. Lundhags klädkoncept är ju nytt.
 
Jag använder inte Rocketeer så den kan jag inte uttala mej om. Däremot har jag slitit ett par Lundhags Syncro ett bra tag och är mycket nöjd (deras andra byxa i 3-lagers event).
 
Upptäckte igår att Östhammars sport i Linköping har tagit hem en uppsättning Rocketeer S, M och L :)

Jag provade ett par i stl M

Byxorna sitter bra på mig och känns minst sagt gedigna, mer som klassiska skalbyxor än ett par trekingbyxor. Resår i midjan gör dem bekväma, skärningen är vid och tillåter nog ett ganska tjockt lager under. Ventilationsdragkedjorna känns vältilltagna, på mig som är kort slutar de strax under knät.

Det enda som jag upplevde som lite skumt var fickan på framsidan av höger lår, men det är nog något man vänjer sig vid...
 
fickan

Vet inte varför Lundhags envisas med att ha benfickan på låret, känns lite onödigt eller har jag inte fattat vinken, med karta eller annat känns det ju bara ivägen
 
Fickan fick sitta där den sitter för att lämna plats åt ventilationsöppningarna skulle jag tro. Men Rocketeer är ju inte de enda byxor som har den lösningen, man tycker att de kunde ha satt en bälg på fickan eller nått, som på Tagias Discovery (och K-musens Fimbul?)
 
Snubben; sa:
Snackade med Lundhags här på Mässan i fredags. Tydligen hade någon frilufsbutik i tärnaby tagit hem 100 par och sålt 70 brallor på stört. Så åker man till Tärnaby så lär man se några par.

Grejen med råttans brallor är väl att de funnits ganska länge. Lundhags klädkoncept är ju nytt.

Det är nog Tärnaby Fjällsport du menar?
http://www.fjellsport.se

Säljer du Rocketeer för 2450kr, iofs samma pris som Lundhags nu säljer sina för, rabatt även där. (I butiken i Järpen that is).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
edstorm Lundhags Rocketeer Jacket Kläder 2
Erker Lundhags Vandra high hälgrepp Kläder 3
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
Krax11 Bredd Jörn vs Lundhags opti? Kläder 4
skyking Funderar om Lundhags-kängor Kläder 28
Tiran Lundhags kängor, storlek? Snabbt svar önskas!! Kläder 29
Nollsjuan Lundhags - spruckna skaft Kläder 1
Siames Hjälp! Kängorna har krympt! Kläder 7
museo12 Hur tänka om jag köper Lundhags Scout/Forest? Kläder 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.