Lundhags Professional - sula som tenderar att släppa

De har haft problem med att limmet under sulan släppt tidigare och om du tar kontakt med dem så åtgärdar de problemet utan kostnad.

Modellen Jaure har en annan tåkappa av just den anledningen. Kanske blir den standard på andra modeller i framtiden, endast Lundhags vet.

En anledning att köpa Lundhagskängor är väl just att det går att få dem reparerade och sulor utbytta år efter år. Kontaktar du dem så hjälper de till med allt, varesig det är garanti eller reparationsarbeten.

Jag har ett par Jaure och kan säga att det problemet inte lösts med hjälp av tåkappan. Tror inte heller det är meningen att den ska lösa det problemet? Kanske du vet något som inte jag vet i den frågan, är dock inte säker. Men tar jag en titt på mina Jaure så tror jag kappan snarare agerar stötfångare mot smällar från sten osv. Har haft mina kängor uppe en sväng för lagning. I och för sig använder jag dem mycket och ganska hårt. Tycker ändå att de ska hålla. Jämför jag med andra kängor jag haft så har jag aldrig haft samma problem lika snabbt. Det är illa när kängorna ändå kostar en rejäl slant.
 
Jag har ett par Jaure och kan säga att det problemet inte lösts med hjälp av tåkappan. Tror inte heller det är meningen att den ska lösa det problemet? Kanske du vet något som inte jag vet i den frågan, är dock inte säker. Men tar jag en titt på mina Jaure så tror jag kappan snarare agerar stötfångare mot smällar från sten osv. Har haft mina kängor uppe en sväng för lagning. I och för sig använder jag dem mycket och ganska hårt. Tycker ändå att de ska hålla. Jämför jag med andra kängor jag haft så har jag aldrig haft samma problem lika snabbt. Det är illa när kängorna ändå kostar en rejäl slant.
Det står bland annat att läsa på deras hemsida
"TPU tåkappa som förstärker infästningen av sulan mot tåboxen"

Kommer inte ihåg om jag pratat med Lundhags eller om det var butikspersonal då jag först hörde talas om detta så du får ta det för vad det är.
 
Det står bland annat att läsa på deras hemsida
"TPU tåkappa som förstärker infästningen av sulan mot tåboxen"

Kommer inte ihåg om jag pratat med Lundhags eller om det var butikspersonal då jag först hörde talas om detta så du får ta det för vad det är.

Jo jag uppfattade det också så (och det är väl tanken) men det har inte funkat. Tog en bild så ni kan få se hur det ser ut. Men som sagt, mina sulor lossnade snabbt i fram.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32.8 KB · Visningar: 1,130
Något har hänt...

Jag har alltid haft ett par Lundhags Scout som slit-å-släng kängor...något jag använder när jag är i skogen med hundarna, jag har alltid vart nöjd och är nu innen på mitt 3dje par sett över drygt 25 år.

Mitt första resp. andra par höll drygt 10 år vardera jag bytte sula på par nummer 2 efter drygt 6 år...det första paret höll "tiden ut" och dog av ålderdomssvaghet.

Mitt tredje par Scout, inköpt 2012 visar dock inte riktigt samma kvalitet, jag fick byta sula redan efter 3 år eftersom att den var hels slut framtill på kängans tå, det var inte ens en millimeter kvar av den. Så, jag lät sula om dem våren 2015...nu är det sommar 2016 och...jag skulle snart behöva sula om dem igen !! Sulan framtill på tån går snart under en millimeter i tjocklek.

Så...något har verkligen hänt. Man kan ju diskutera om 4 års livslängd på två sulor är bra eller dåligt...skillnaden mot mina tidigare exemplar är högst märkbar är ett stilla konstaterande.

Till saken hör att jag inte använder mina Scout för längre tramp...mest för skogs och i viss mån fjällvistelse med mina hundar...

// P .
 
Jag har alltid haft ett par Lundhags Scout som slit-å-släng kängor...något jag använder när jag är i skogen med hundarna, jag har alltid vart nöjd och är nu innen på mitt 3dje par sett över drygt 25 år.

Mitt första resp. andra par höll drygt 10 år vardera jag bytte sula på par nummer 2 efter drygt 6 år...det första paret höll "tiden ut" och dog av ålderdomssvaghet.

Mitt tredje par Scout, inköpt 2012 visar dock inte riktigt samma kvalitet, jag fick byta sula redan efter 3 år eftersom att den var hels slut framtill på kängans tå, det var inte ens en millimeter kvar av den. Så, jag lät sula om dem våren 2015...nu är det sommar 2016 och...jag skulle snart behöva sula om dem igen !! Sulan framtill på tån går snart under en millimeter i tjocklek.

Så...något har verkligen hänt. Man kan ju diskutera om 4 års livslängd på två sulor är bra eller dåligt...skillnaden mot mina tidigare exemplar är högst märkbar är ett stilla konstaterande.

Till saken hör att jag inte använder mina Scout för längre tramp...mest för skogs och i viss mån fjällvistelse med mina hundar...

// P .

Statistik på 3 exemplar under 25 år! Hade det varit 300 par så kanske du kunde undvika slumpvariation!
 
Har också använt ett par Proffessional som råkat ut för exakt samma saker som ovanstående ägares! Tror jag köpte mitt par runt 2007 och använde dom på fjällvandringar, i skogen, i vardagen under två år fram tills limningen i bakre delen började släppa, även i fronten hade det börjat lite.

Skickade in dom och väl där så böt skomakaren även sula då dom var lite slitna...men där blev det något fel, för ena kängan höll inte riktigt tätt, det kom in lite vatten mellan sulan och kängan...så jag skickade in dom igen och fick en ny sula monterad, men kruxet nu var att kängan hade krymt minst en storlek!!

Så ringde upp och pratade med skomakaren och han sa att tydligen hade dom haft problem med limmet i någon batch tidigare och angående krympningen så kunde han inte byta sula en gång till, vill minnas att vid varje sulbyte så slipas ju kängan undertill och blir lite mindre...något sådant.

Iaf så löste Lundhags det genom att ge mig Alla pengarna tillbaka, dvs inköpspriset mm. Och då hade jag ägt och använt dom i drygt 2 år :).

Men tydligen är det där problemet ligger, limningen i fronten framförallt.

Nu tittar jag på jörnkängan som verkar ha löst det problemet på ett annat sätt: "Nedre delen i cellgummi är vulkad mot sulan och är 100 procent vattentät. Skaftet på kängan är fäst i cellgummit med en bomullstråd som utvidgar sig när den blir fuktig och på så sätt tätar sömmen"

Har en del vänner som använder den och ingen av dom har haft problem med att sulan släpper!
 
Men tydligen är det där problemet ligger, limningen i fronten framförallt.

Nu tittar jag på jörnkängan som verkar ha löst det problemet på ett annat sätt: "Nedre delen i cellgummi är vulkad mot sulan och är 100 procent vattentät. Skaftet på kängan är fäst i cellgummit med en bomullstråd som utvidgar sig när den blir fuktig och på så sätt tätar sömmen"

Har en del vänner som använder den och ingen av dom har haft problem med att sulan släpper!

Om jag förstått det rätt så gör Jörn sina kängor på sätt som mer liknar hur Lundhags gjorde sina kängor innan övergången till kängor som inte krymper. Innan övergången har jag inte hört något om sulor som lossnar, utan problemen då gällde kängor som krympte för mycket som tog lång tid att gå in. You win some, you lose some ;)
 
just det...det var du som inte riktigt litade på mig och mina Lundhagskängor i nån tidigare tråd...tydligen samma sak här...

Till KLAGer: Det hade iofs vart intressant att höra din kommentar till att två sulor på samma känga kan slitas ner så fort, den sista tog bara ett drygt år....men, det hade kanske vart att begära för mycket. Enklare att klanka ner på något annat, eller hur ?? :) ha en trevlig dag du också...
 
Till KLAGer: Det hade iofs vart intressant att höra din kommentar till att två sulor på samma känga kan slitas ner så fort, den sista tog bara ett drygt år....men, det hade kanske vart att begära för mycket. Enklare att klanka ner på något annat, eller hur ?? :) ha en trevlig dag du också...

Mina sulor ÄTS upp i riktigt snabb tackt. Fattar inte vad problemet är, men något fel gör lundhags. För det går mer eller mindre att se hur sulan nötts ner när jag bara varit ute i skogen några timmar. Synd att de är så jäkla bekväma....
 
Inga Lundhags själv, men

Det blir ju väldigt tydligt vad Lundhags har för hållbarhet på sina kängor nu för tiden. Tyvärr, men när så pass många, jag räknade till 13 par kängor hittills i tråden, så får man helt enkelt rösta med pengarna. Det är bara att välja annat märke, tills man nås av rykten att tillverkaren verkligen skärpt sig efter vikande intäkter, och då prova igen.

Det är lite synd att "rösta med pengarna" ganska ofta inte fungerar eftersom folk tenderar att fortsätta med samma, eller helt enkelt välja trots att det finns signaler att inte allt stämmer.
 
Professional Mid

Har haft samma problem med mina Professional mid, skickade in dem för omlimning efter ett års användning. Sen dess har sulan suttit bra i ca 3 år..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Justontime Lundhags Professional II vs Jaure II Kläder 1
emil-s Smörja även insidan på Lundhags Professional? Kläder 19
Napoleon Stort behov av hjälp! Ännu en tråd om storlek på Lundhags Professional Kläder 26
flanell neopren & fukt; lunhags syncro, professional Kläder 1
Mathias PHS Lundhags Ranger vs. Professional? Kläder 10
jarmland Lundhags Professional High test? Kläder 11
j_felix Lundhags Professional Mid fråga Kläder 9
Sph1nx Lundhags Professional mid Kläder 19
jallejulius Lundhags Professional / Meindl Preformance Kläder 32
Maskros444 Broddar till Lundhags Professional? Kläder 2
Skeebum Lundhags Professional Kläder 3
plp Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar Kläder 2
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
matsgl Lundhags Jaure ii eller Jaure ii Light Kläder 9
komfortPerZonen Lundhags Vandra II Mid vs. Tjakke Light Mid. Eller annat? Kläder 9
Tarmkatt Lundhags Jaure II Kläder 4
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
Elvah Lundhags Wide Kläder 9
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Borna Lundhags Tjakke mid. Varma?? Kläder 8
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
Kaskar Lundhags cellgummi Kläder 0
Wolfred Lundhags Forest och sulfråga Kläder 2
Knall Woolpower 400 + woolpower 200 halkar ner i Lundhags Forest II Kläder 6
Davva2 Vintervandra i Lundhags Expedition BC? Kläder 10
Still Alive Dålig kvalitet på Lundhags kängor? Kläder 45
Knall Lundhags vs trailskor Kläder 9
evinrude Sula om Lundhags hos Lundhags eller lokal skomakare? Kläder 7
_Mirella_ Om nyare Lundhags kängor och krympning Kläder 48
Silkofskin Lundhags Mira II - storlek? Kläder 5
Qvarfordt90 Ska jag ge upp Lundhags? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Hoogs Skötsel av Lundhags Forest II, både nu och sen Kläder 17
Chris Lind Lundhags Skare Kläder 1
kungjohan Friluftsbyxor billiga eller fjällräven/lundhags? Kläder 3
FriFågel Hälgreppet i Lundhags Vandra Kläder 5
Tundraman Lundhags Syncro 2 vs Jaure Kläder 1
Sejrla Tåskav från känga Lundhags Kläder 26
kurwi Lundhags Salpe wet-out Kläder 0
stenblock Cellgummikängor i andra länder och andra tillverkare än Lundhags? Kläder 6
LasseBoja Lundhags Rocketter Jacka Kläder 2
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
FruNalleman Lundhags Skare vs Jörn Antifrys vs...? Kläder 16
herbert.m Lundhags kvalitetskontroll Kläder 10
Mattias1981 Meindl eller lundhags Kläder 5
Eckexd Lundhags mylta jacka Kläder 1
Uroskur Lundhags Forest - Hälgreppet Kläder 24
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
moa_k40 Lundhags contessa känga v/s Meindl Vakuum grx dam? Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.