Lundhags Professional hög eller låg? Fördel, nackdelar

Funderar på ett par ovannämnda men vet inte om jag vill ha den höga eller låga modellen.

Som jag ser det:
Fördelen med hög:
* klarar högre vattenstånd
* stabilare med tung packning
Nackdelen med hög:
* 500 kr dyrare
* lite klumpigare
Fördelen med låg:
* 500 kr billigare
* lite smidigare
Nackdelen med låg:
* Sämre stabilitet

Vad har ni för erfarenheter och tankar??
Blir den låga modellen för ostabil vid marsch med tyngre packning? E det värt de extra pengarna med ett antal(9 cm ?) högre skaft?
Tacksam för tankar kring detta
/Joel Engström

Höga!

Jag har den långa modellen och är grymt nöjd. Jag brukar använda kängorna till allt från högalpin fjällterräng till att glida runt på stan i med en öl i handen och upplever dom inte som osmidiga.
Några hundralappar hit eller dit tycker jag kvittar när det ändå gäller såpass dyra kängor och som man förhoppningsvis nöter på i många år.

/Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Lundhags modeller passar bäst i terräng inte lika bra att vandra långa sträckor på asfalt med. Om du skall gå i terräng är definitivt den högre modellen bättre. Men å andra sidan så går ju de flesta bara på stigar och leder! I Sverige har de flesta leder spänger där det är blött. Men går man utanför leder eller tex i Norge där det inte alltid är lika tillrättalagt så är den högre modellen bättre.

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips