Lundhags Liberty?

Har sökt forumen och inte hittat något om dessa kängor. Jag behöver ett par kängor som funkar till det mesta, från vandring till vanligt vinterbruk i stan. Har säkert testat ett dussin kängor och fastnade för dessa.

Det står en hel del om kängor i dessa forum, dock inget just om denna modell. Har någon erfarehet av dem?

Tack,
R.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har inte vandrat i fjällen än men börjat gå in dem ordentligt, vilket faktiskt inte känts nödvändigt. Satt väldigt bra från början.

Det som gjorde att jag valde Liberty framför Ranger Mid och Professional var hälgreppet. Mycket bättre på Liberty med mina fötter. Vidare är den lägre vilket passar mig bättre. I övrigt känns den väldigt stabil och gedigen, men skiljer sig säkert inte från andra Lundhags kängor. Men att den är lägre passar mig då jag tänker använda den till annat en enbart fjällvandring.

De trycker lite på över delen av foten, dock mindre än vad Ranger Mid gjorde. Läderdelen av kängan går längre ut mot tårna än på Ranger Mid vilket jag tror är förklaringen till det. Men de trycker ändå lite. Detta blir bättre allteftersom jag går in dem dock.

Mycket nöjd så långt.

/R.

PS. Har varken vaxat eller fyllt dem med vatten än, men kommer göra det innan vandringen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips