Lukta illa i fjällen

Det gör vi ju lite till mans men jag tycker att jag fixat en lösning på hygienfrågan låg vikt/hyfsat fräsh lukt.

10 dagarstur-Påse med disk/tvättmedel+personlig hygien
Galltvål i blivflaska 100g
-Används både som tvätt- och diskmedel, tvål och schampoo

Ziplockpåse 5x8 cm med "deoservetter" 20 g
-Har 10 halvor torkade servetter i denna av modellen tvättlapp för bebisar som jag dränkt in med deodorant.

Enkel halv tandborste + filmburk med tandcreme 35 g

Bit av en Packtowl som handuk 40 g

Påse med bitar av scotchbritesvampar 15 g
- När man inte vill gå ner till vattnet och använda mossa pga dåligt väder

Halv engånsrakhyvel (har inte vägt men kan inte väga många gram. Används dock ytterst sparsamt.

Total vikt: 210 gram

Har jag överpackat?
 

avslutad210712

Gäst
Kamvandraren; sa:
Om du har överpackat kan bara du själv svara på :)

Deoservetter - föredrar personligen att tvätta mig utan att lägga på en massa kemikalier i efterhand.

Rakhyvel - "används sparsam" - hur lite du än använder den väger den lika mycket/lite. Personligen struntar jag totalt i rakandet på turer kortare än två veckor och skall jag raka mig efter två veckor så behöver jag garanterat långt skaft på rakhyveln för att få bort skägget.

Filmburk med tandkräm - varför inte köpa en liten "resetub" med akta tandkräm på apoteket om du inte nödvändigtvis måste ha ett visst märke.

Halv tandborste - har på samma sätt köpt köpt resetandborstar på apoteket. Troligen några gram tyngre än en halv tandborste men skönt med långt skaft.

Scotchbritesvampar - om du lika bär med dem använd dem hela tiden för de slits garanterat inte ut på en fjällfärd.

Galltvål 100 g - tror inte att vi har med oss (och inte galltvål) så mycket tillsammans för två personer på en tvåveckorsvandring och ändå har vi häften med oss tillbaka hem. Har man diskmedel med sig räcker det med en droppe eller två på en disksvamp för att rengöra kastrullerna.

En reflektion jag har är att här handlar det om att spara gram medans jag personligen mer tror på att spara på de tunga sakerna.
 
Kamvandraren; sa:
Har jag överpackat?
Ja! Har med mig en liten bit tvål för att kunna tvätta händerna innan jag lagar mat och bakar. En resetanborte som stoppas in i sitt skaft. Tandkräm är inte nödvändigt, använd salt som slipmedel.
Diskmedel behövs inte eftersom jag inte grisar med fett i maten. Jo, oliviolja till bakningen men då kokar jag gröt efteråt så kastrullen blir ren.
Luktat ills? Nää, jag har ullundertäll så ja luktar bara man.
 
Hygienen

Även jag har en mer slimmad hygienpackning. Jag har med mig en pyttepyttepyttebit olivtvål att ha till allt. Äkta grekisk olivtvål kan man lugnt använda i fjällen utan att vara orolig över att släppa ut giftiga ämnen i naturen. Jag använder den nog mest för klädtvätt.

Nästa gång ska jag prova en så kallad "bladtvål" som heter Sea to Summit. Den är inte lika miljövänlig som en olivtvål, men den ska bli väldigt intressant att prova. Största fördelen med den är ju att eftersom tvålen är i bladform så blir aldrig tvålen kladdig. Vikten ligger på 15 gram inklusive förpackningen och 50 tvålblad.

100 gram tvål tycker jag låter lite mycket, du kan säkert skära till den i en mindre bit? Jag tycker inte heller att jag luktar så värst illa på fjället. Det är nog yllet som gör att man inte luktar.

Viktigt dock att sköta sin tvätt av underkläder ordentligt, i alla fall om man är kvinna. En man kan väl ha samma kallingar i tre veckor utan större men antar jag. Även strumpor är jag noga med, jag skulle säkert få fotsvamp om jag inte skötte det ordentligt (har väldigt svettiga fötter när jag rör mig).
 
Re: Hygienen

^_^; sa:
Även jag har en mer slimmad hygienpackning. Jag har med mig en pyttepyttepyttebit olivtvål att ha till allt.
Precis, att karva ett litet hörn av en tvål räcker långt. På längre turer (7+ dagar) har jag lite miljövänligt tvåltvättmedel oxå, för att rädda mina stinkande syntetkläder (i a f på svettiga turer).

På BAMM i år hade jag 2g tvål, och det räckte till mer än två personer under ett dygn. Jag har dock inte tagit fram den stumpen igen för att se hur länge den kan fås att räcka!
 
avslutad210712; sa:
Filmburk med tandkräm - varför inte köpa en liten "resetub" med akta tandkräm på apoteket om du inte nödvändigtvis måste ha ett visst märke.

Halv tandborste - har på samma sätt köpt köpt resetandborstar på apoteket. Troligen några gram tyngre än en halv tandborste men skönt med långt skaft.

Ja apotekets små tandkrämstuber är bra att ha med när man är ute. Trots sin litenhet brukar de räcka till många turer. Det finns även tandkräm i småpack ute i handeln, bland annat en flytande i plastflaska som är minst lika liten som en filmburk.
Resetandborstarna var bra, men går inte mer att få tag i på apoteket, i alla fall inte här i skåne. De skyller på för liten efterfrågan.

/g
 
strand; sa:
Resetandborstarna var bra, men går inte mer att få tag i på apoteket, i alla fall inte här i skåne. De skyller på för liten efterfrågan.

Jag har letat och letat och letat, men jag kan inte heller hitta dessa resetandborstar längre. Min borde kasseras snart, stråna är böjda. Men den är så bra att jag vägrar slänga den förrän jag hittar en ny resetandborste!
 
AHA!

^_^; sa:
strand; sa:
Resetandborstarna var bra, men går inte mer att få tag i på apoteket, i alla fall inte här i skåne. De skyller på för liten efterfrågan.

Jag har letat och letat och letat, men jag kan inte heller hitta dessa resetandborstar längre. Min borde kasseras snart, stråna är böjda. Men den är så bra att jag vägrar slänga den förrän jag hittar en ny resetandborste!

http://www.familjeapoteket.se/?pid=182304


Jag hittade den!!

f.jpg
 
köpte ett paket med oral-b nånting på kul häromsistens, engångstandborstar i form av en en "pekfingervante" med mentolsmak, dvs inklusive tandkräm. funkar rätt ok. går förstås att använda minst 2 gånger per styck. inte många gram per vecka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.