Jag har funderingar på att sätta på lowriders bak på min hoj, men nånstans i bakhuvet har jag en notering om att det inte skulle vara så lämpligt av någon anledning. Är det någon som har en uppfattning om detta?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Lowriders bak?
- Trådstartare mordarsnigel2
- Start datum
som svar på mitt eget inlägg...
svaret är att väskorna måste sitta längre bak för att hälarna inte ska slå i, och då ökar risken för wobbling. kollade på bikeforum....
svaret är att väskorna måste sitta längre bak för att hälarna inte ska slå i, och då ökar risken för wobbling. kollade på bikeforum....
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Det gjordes långaxelavstånd, touringhojar, men de slog aldrig riktigt......några modeller handbyggs fotfarande.
Som ni vet måste tandemhojar stabiliseras med extra rör.
Inte direkt lowriders men lägre
Topeak har en pakethållare som medger en något lägre placering av väskorna bak. Finns hos www.cyclecomponents.com
Tortec har en variant som du kan läsa ett test av på www.bikeradar.com fick bra betyg.
Och Tubus har tre varianter www.tubus.com som i stort sett ser likadana ut. Säljs bl.a. av www.cykelnetto.com
Topeak har en pakethållare som medger en något lägre placering av väskorna bak. Finns hos www.cyclecomponents.com
Tortec har en variant som du kan läsa ett test av på www.bikeradar.com fick bra betyg.
Och Tubus har tre varianter www.tubus.com som i stort sett ser likadana ut. Säljs bl.a. av www.cykelnetto.com
Bilagor
På gamla
touringramar med långt axelavstånd användes detta ibland. På http://www.sjscycles.co.uk/category-Rear-Rack-254.htm kan du se rätt många modeller för bakhjulet med Low Rider möjlighet men med Low Rider verkar man idag underförstå framhjulspackhållare.
Med lowrider bak blir det plats för mindre väskor än om man hängde väskorna i normalhöjd. Man får ju samma effekt genom att ha stora väskor med tung last längst ned.
Thure
touringramar med långt axelavstånd användes detta ibland. På http://www.sjscycles.co.uk/category-Rear-Rack-254.htm kan du se rätt många modeller för bakhjulet med Low Rider möjlighet men med Low Rider verkar man idag underförstå framhjulspackhållare.
Med lowrider bak blir det plats för mindre väskor än om man hängde väskorna i normalhöjd. Man får ju samma effekt genom att ha stora väskor med tung last längst ned.
Thure
Jag testade
att sätta ett par lasthållare bak utanpå den vanliga pakethållaren...samma sort som jag har fram..
Denna modell:
http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=917
Det gjorde att väskorna kom ca 9½ cm lägre än tidigare...de kom även ca 1cm längre bakåt...
Konstruktionen ser nästan ut som pakethållaren på den nedersta bilden i klippens inlägg.
Dock är stagen här svetsade på pakethållaren medan mina hållare sitter fast med skruv och
rejäla buntband.
Att det skulle börja wobbla har jag inte märkt något av.
En fördel är att tyngdpunkten blir lägre vilket för mig innebär att det svajar mindre baktill.
En annan är att jag lättare kommer åt saker i väskorna utan att flytta det som ligger på pakethållaren.
Risken finns att man får flytta fram foten nån/några cm för att inte slå i väskan.
Jag gjorde ett par testrundor/dagsturer och sen hade jag vant mig vid att ha foten lite
längre fram.
att sätta ett par lasthållare bak utanpå den vanliga pakethållaren...samma sort som jag har fram..
Denna modell:
http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=917
Det gjorde att väskorna kom ca 9½ cm lägre än tidigare...de kom även ca 1cm längre bakåt...
Konstruktionen ser nästan ut som pakethållaren på den nedersta bilden i klippens inlägg.
Dock är stagen här svetsade på pakethållaren medan mina hållare sitter fast med skruv och
rejäla buntband.
Att det skulle börja wobbla har jag inte märkt något av.
En fördel är att tyngdpunkten blir lägre vilket för mig innebär att det svajar mindre baktill.
En annan är att jag lättare kommer åt saker i väskorna utan att flytta det som ligger på pakethållaren.
Risken finns att man får flytta fram foten nån/några cm för att inte slå i väskan.
Jag gjorde ett par testrundor/dagsturer och sen hade jag vant mig vid att ha foten lite
längre fram.
Låter inte så bra, foten "går" väl bara att ha på ett korrekt sätt i längsled mot pedalen. Hålfotscykling är inte så kul.Jag gjorde ett par testrundor/dagsturer och sen hade jag vant mig vid att ha foten lite längre fram.
Intressant annars detta var brytgränsen går i hur lågt väskorna kan sitta utan att hamna för långt bak - om det nu är så att man riskerar wobbling då. Spontant tycker jag att för vanlig turcykling på landsväg borde det vara bättre ju lägre man kan ha väskorna, så länge man klarar kurvtagning
Wobbling
När jag sommaren 2003 cyklade upp längs kusten av Nordtröndelag och Nordland så var cykeln och jag uppe i hastigheter på mellan 55 och 65 km/h i en del rejäla utförskörningar.
Cykeln var packad med två väskor fram och två bak som satt ungefär som om de suttit på nedre delen av de i mitt tidigare inlägg avbildade bak pakethållarna. Ovanpå bakpakethållaren satt ett tält Stalon GT m.a.o. inte så lätt. Däck som satt på cykeln var Continental Contakt. 622*37.
Jag hade inga som helst wobblingstendeser i utförskörningarna.
När jag sommaren 2003 cyklade upp längs kusten av Nordtröndelag och Nordland så var cykeln och jag uppe i hastigheter på mellan 55 och 65 km/h i en del rejäla utförskörningar.
Cykeln var packad med två väskor fram och två bak som satt ungefär som om de suttit på nedre delen av de i mitt tidigare inlägg avbildade bak pakethållarna. Ovanpå bakpakethållaren satt ett tält Stalon GT m.a.o. inte så lätt. Däck som satt på cykeln var Continental Contakt. 622*37.
Jag hade inga som helst wobblingstendeser i utförskörningarna.
Jag har funderingar på att sätta på lowriders bak på min hoj, men nånstans i bakhuvet har jag en notering om att det inte skulle vara så lämpligt av någon anledning. Är det någon som har en uppfattning om detta?
Lowriders är väl aldrig bra
Varför vill du ha lowriders? Är det för att de är coolt eller bara för att du vill få ned väskorna närmare marken?
/Stellan
Låter inte så bra, foten "går" väl bara att ha på ett korrekt sätt i längsled mot pedalen. Hålfotscykling är inte så kul.
Intressant annars detta var brytgränsen går i hur lågt väskorna kan sitta utan att hamna för långt bak - om det nu är så att man riskerar wobbling då. Spontant tycker jag att för vanlig turcykling på landsväg borde det vara bättre ju lägre man kan ha väskorna, så länge man klarar kurvtagningDessutom tycker jag det är knasigt när pakethållare inte är monterade så tajt som möjligt mot stänkskärmen.
Hålfotscykling är ingen höjdare, men så långt flyttade jag inte fram fötterna..
För min del handlade det om 1cm kanske och med mina stora fötter (47
Tidigare hade jag en vana att flytta foten framåt och bakåt lite då och då så jag behövde vänja mig av med att flytta den bakåt bara..
Ja foten "går" bara att ha på ett korrekt sätt i längsled mot pedalen, det stämmer.
Men för min del handlar det mer om vad som känns bra än vad som anses vara rätt..
Har man mindre fötter än mina så kanske man inte behöver flytta fram dem alls.
På landsväg funkar det utmärkt med lowriders.
På stigar och vandringsleder kan det bli problem med att de slår i stenar och annat.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg