Lowriders bak?

Jag har funderingar på att sätta på lowriders bak på min hoj, men nånstans i bakhuvet har jag en notering om att det inte skulle vara så lämpligt av någon anledning. Är det någon som har en uppfattning om detta?
 
som svar på mitt eget inlägg...

svaret är att väskorna måste sitta längre bak för att hälarna inte ska slå i, och då ökar risken för wobbling. kollade på bikeforum....
 
På gamla

touringramar med långt axelavstånd användes detta ibland. På http://www.sjscycles.co.uk/category-Rear-Rack-254.htm kan du se rätt många modeller för bakhjulet med Low Rider möjlighet men med Low Rider verkar man idag underförstå framhjulspackhållare.

Med lowrider bak blir det plats för mindre väskor än om man hängde väskorna i normalhöjd. Man får ju samma effekt genom att ha stora väskor med tung last längst ned.

Thure
 
Jag testade

att sätta ett par lasthållare bak utanpå den vanliga pakethållaren...samma sort som jag har fram..

Denna modell:
http://www.lindbergscykel.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=917

Det gjorde att väskorna kom ca 9½ cm lägre än tidigare...de kom även ca 1cm längre bakåt...

Konstruktionen ser nästan ut som pakethållaren på den nedersta bilden i klippens inlägg.
Dock är stagen här svetsade på pakethållaren medan mina hållare sitter fast med skruv och
rejäla buntband.

Att det skulle börja wobbla har jag inte märkt något av.

En fördel är att tyngdpunkten blir lägre vilket för mig innebär att det svajar mindre baktill.
En annan är att jag lättare kommer åt saker i väskorna utan att flytta det som ligger på pakethållaren.

Risken finns att man får flytta fram foten nån/några cm för att inte slå i väskan.
Jag gjorde ett par testrundor/dagsturer och sen hade jag vant mig vid att ha foten lite
längre fram.
 
Jag gjorde ett par testrundor/dagsturer och sen hade jag vant mig vid att ha foten lite längre fram.
Låter inte så bra, foten "går" väl bara att ha på ett korrekt sätt i längsled mot pedalen. Hålfotscykling är inte så kul.

Intressant annars detta var brytgränsen går i hur lågt väskorna kan sitta utan att hamna för långt bak - om det nu är så att man riskerar wobbling då. Spontant tycker jag att för vanlig turcykling på landsväg borde det vara bättre ju lägre man kan ha väskorna, så länge man klarar kurvtagning :) Dessutom tycker jag det är knasigt när pakethållare inte är monterade så tajt som möjligt mot stänkskärmen.
 
Wobbling

När jag sommaren 2003 cyklade upp längs kusten av Nordtröndelag och Nordland så var cykeln och jag uppe i hastigheter på mellan 55 och 65 km/h i en del rejäla utförskörningar.

Cykeln var packad med två väskor fram och två bak som satt ungefär som om de suttit på nedre delen av de i mitt tidigare inlägg avbildade bak pakethållarna. Ovanpå bakpakethållaren satt ett tält Stalon GT m.a.o. inte så lätt. Däck som satt på cykeln var Continental Contakt. 622*37.

Jag hade inga som helst wobblingstendeser i utförskörningarna.
 
Jag har funderingar på att sätta på lowriders bak på min hoj, men nånstans i bakhuvet har jag en notering om att det inte skulle vara så lämpligt av någon anledning. Är det någon som har en uppfattning om detta?

Lowriders är väl aldrig bra :) Har använt lowriders tidigare fram på cykeln men jag tycker att väskorna kom för nära marken. Cyklar man på dåliga vägar så är det lätt att väskorna slår i stenar och kanter där vägarna är ojämna. Nu använder jag en vanliga pakethållare både fram och bak. Jag tror jag kommer att bygga egna pakethållare från grunden när jag skaffar en ny cykel igen. Det skulle vara bättre med högre pakethållare så att man får upp väskorna från marken när man cyklar på dåliga vägar. Sedan skulle det vara en fördel att ha ett rör som var fäst i bromfästen och gick rakt bak. Pakethållarna skulle då bli stabilare och samtidigt skulle man kunna flytta ner väskorna om man cyklade asfaltvägar.

Varför vill du ha lowriders? Är det för att de är coolt eller bara för att du vill få ned väskorna närmare marken?

/Stellan
 
Låter inte så bra, foten "går" väl bara att ha på ett korrekt sätt i längsled mot pedalen. Hålfotscykling är inte så kul.

Intressant annars detta var brytgränsen går i hur lågt väskorna kan sitta utan att hamna för långt bak - om det nu är så att man riskerar wobbling då. Spontant tycker jag att för vanlig turcykling på landsväg borde det vara bättre ju lägre man kan ha väskorna, så länge man klarar kurvtagning :) Dessutom tycker jag det är knasigt när pakethållare inte är monterade så tajt som möjligt mot stänkskärmen.

Hålfotscykling är ingen höjdare, men så långt flyttade jag inte fram fötterna..
För min del handlade det om 1cm kanske och med mina stora fötter (47:eek:r) så är inte ens hålfoten i närheten av trampan... :)
Tidigare hade jag en vana att flytta foten framåt och bakåt lite då och då så jag behövde vänja mig av med att flytta den bakåt bara..

Ja foten "går" bara att ha på ett korrekt sätt i längsled mot pedalen, det stämmer.
Men för min del handlar det mer om vad som känns bra än vad som anses vara rätt..
Har man mindre fötter än mina så kanske man inte behöver flytta fram dem alls.

På landsväg funkar det utmärkt med lowriders.
På stigar och vandringsleder kan det bli problem med att de slår i stenar och annat.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.