Logik vid pulsträning

Sökt, men inte fått svar på min fråga....

Prövar här.

Om, man springer/stakar två exakt samma sträckor två dagar i rad.
Andra dagen, har man högre puls, bättre tid, dock en tiondels lägre hastighet (jogging).

Andra dagen - bör man förbränna mer eller mindre kalorier?
Enligt mitt SportTracks förbränner jag 2 kalorier mindre dag 2. För mig är det lite ologiskt, men.....
Eller är detr logiskt??

Nu, kanske man ska ta det här med kaloriförbränning med en nypa salt, men det skulle vara kul att veta hur det generellt funkar...?

Om, man springer/stakar två exakt samma sträckor två dagar i rad.
Andra dagen, har man högre puls, bättre tid, dock en tiondels lägre hastighet (jogging).

Andra dagen - bör man förbränna mer eller mindre kalorier?
Ju hårdare arbete desto högre förbränning torde vara grundregeln. "Det sägs" att det inte slår så mycket när det det gäller löpning, alltså att distans är mer betydelsefullt än tempo.

Hur kan du ha bättre tid men samtidigt lägre hastighet om det är samma distans?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Något man måste komma ihåg är att den mänskliga kroppen inte är en maskin som fungerar lika dag för dag. Varje dag har sina variabler såsom födointag, sömn och återhämtning, annan belastning, mentalt fokus, aktiviteter i immunsystem etc etc. Allt detta påverkar dagsaktuell puls, arbetskapacitet, kaloriförbränning, tider osv osv. för att få en någorlunda uppfattning om något måste man mäta/testa flera gånger och sedan se var snittet hamnar. Detta gäller för pulsen, syreupptagningsförmåga, tider, distanser och allt annat man mäter.

Roland
fortfarande sjukgymnast

Något man måste komma ihåg är att den mänskliga kroppen inte är en maskin som fungerar lika dag för dag. Varje dag har sina variabler såsom födointag, sömn och återhämtning, annan belastning, mentalt fokus, aktiviteter i immunsystem etc etc. Allt detta påverkar dagsaktuell puls, arbetskapacitet, kaloriförbränning, tider osv osv. för att få en någorlunda uppfattning om något måste man mäta/testa flera gånger och sedan se var snittet hamnar. Detta gäller för pulsen, syreupptagningsförmåga, tider, distanser och allt annat man mäter.

låter vettigt!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips