lös häl med vandringskor

Hur ser den ut?

Vore intressant att titta närmare på bindningen Pekka. Finns det någon hemsida eller ännu hellre säljs bindningen i Stockholm?

Thure

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Free heels har ju en hemsida http://www.freeheels.fi/ .Det enda man kan göra där är att fylla i sitt namn och adress. Om det sedan betyder att de tänker skicka en katalog eller att man därmed registrerar sig för något mycket dyrt vet jag inte eftersom det bara är på finska. Hittade ingen fungerande translator funktion.

Svensk representant

Hej igen.

Svensk representant för Free Heels verkar kunna nås på info@backcountry.se

Hälsningar Thure

Free heels ska ha nya hemsidor under ett par veckor. Om du skickar dit namn och address, du ska få katalogen.

Bindningen är byggt av en böijande plastplatta och Stubai stegjärn remmar. Man kan okcså åka skidor eller använda snöskor(snow rackets) med denna bindning.
Pekka

Prototyp

I senaste numret av Utemagasinet fanns foto på en prototyp från Almgrens med en ledad alumiumkonstruktion för alla typer av skor. Intressant utseende men ännu för klumpig men det kanske kan bli något. Helst skulle man ju ha snabbindning också.

http://www.freeheels.fi/shop/kuvat/FHSIDESU_iso.jpg

är adrssen till bilden på Free Heeelsbindningen som egentligen verkar vara en skidbinndning för alpina vandringsskor.

Den verkar också rätt klumpig och tar säkert tida att ta av och på.

Testade själv idag en hård rullskridskosko på en Maple klapskridsko.

Ger bra kraft ock kontroll men det kändes ganska mycket i fötterna. Det blir mycket stumt mot underlaget vilket naturlgtvis ger bra acceleration men man blir beroende av exakt passform på skon. Skulle gärna har någon dämpning typ mjuk innersula eller dylikt.

Hälsningar Thure

Valet känga/lös häl

Jag har, precis som andra tidigare beskrivit, en skridsko som jag önskar byta bindning på. Vilket bör prioriteras?

1. Jag anser det ypperligt att kunna nyttja sina "skönaste & bästa" kängor för ändamålet! Det finns t ex ypperliga skridskostråk mellan sjöar där det kan bli en del knatande...

2. Lös häl, är skillnaden så enorm? Som Ni fattar har jag aldrig provat att åka med lös häl.

3. Finns det bindning för kängor med runt tåparti, alltså inte den kantiga pjäxsulan?? (...om ni fattar vad jag menar...)

//Matz

Det finns!

Jomenvist,
Skyllermarks (http://www.skyllermarks.com)
har en bindning som även passar
vanliga kängor. Jag har sett den säljas separat.
Själv har jag dock inte provat den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips