Löpträning för en normal fotbollsspelare...

Äntligen mitt favoritämne!!!

Om vi nu håller oss till huvudfrågan, hur skall man träna kondition/uthållighet som fotbollsspelare?

Själv har jag enbart spelat fotboll fram till 15 års ålder och avlutade när jag stod på topp (hat-trick i sista matchen)

1997 hade jag förmånen att skriva ett specialarbete i gymnasiet med titeln "Hjärtfrekvensmätning i Prestationsidrott" (en tjock fet bibba på 50 sidor..) i detta arbete gick jag igenom tre olika idrotter (Orienering, Fotboll, Basket) och hur man skulle optimera uthållighetsträningen i dessa idrotter. Fotbollstesterna var på U-landslagsspelare.

Så vad kom jag fram till?
Under en fotbollsmatch kan vältränade juniorer hålla ett mycket högt tempo (=hög medelpuls). Genom videoanlys av spelarna kom jag fram till att man sällan sprang mer än 40m i maximal intesitet och sedan vilade man en kort period och sedan full fart igen. Detta gör att matchsituationen liknar klassiska 15-15 intervaller med mycket rörelser i sidled och dribblingar.

Så att konditionsträning måste således syfta till att höja syreupptaginen utan att man slöar ner rörelsehastigheten som man behöver som fotbollspelare. Och detta är inte det lättaste....

Krav på träning: Träna för att orka 2x45 min, Ha en hög grenspecifik rörelsehastighet, Maximala insatser på 20-50m. Och hur gör vi detta då?

Tja lite förslag: spring med hög intesitet 2x5 km (10 min vila mellan) med fotboll framför fötterna!!, Träna 15-15 intervaller med passningsövningar i full fart. Öva ryck och vändningar med maximal sprint på 40 m i kamp om bollen.

Att hålla på och springa långdistanser av olika slag i låg-medel intesitet anser jag vara bortkastat detta kommer dock ge viss tålighet för skador men kommer inte att göra dig till bättre fotbollseplare.
 
Re: Re: Re: Re: hrm

migael; sa:
FJS90/91; sa:
Generellt sätt så är fotbollsspelare de sämst tränade idrottsmännen som finns

Vad grundar du detta påstående på?

Du editerade bort en orsak till mitt påstående, sedan så finns det många studier som visar just på detta jag påstår.. Anledningen till detta är väl till stor del att fotboll mycket handlar om talang och känsla, sedan har vi några sådana som Ingesson som inte har nån vidare talang men han är en arbetshäst utan dess like och han är undantaget som bekräftar regeln, han e nog jäkligt vältränad med tanke på spelstilen.
 
Tränade??

Jag vet fotbollsspelare som springer milen på 32-33 minuter och dom spelar bara i div 4............Det tycker i alla fall jag är ganska bra, så värdelöst tränade kan de ju inte vara..........

En tanke bara!!!!
 
Re: Tränade??

L-O; sa:
Jag vet fotbollsspelare som springer milen på 32-33 minuter och dom spelar bara i div 4............Det tycker i alla fall jag är ganska bra, så värdelöst tränade kan de ju inte vara..........

En tanke bara!!!!

nu var det så att jag skrev att det var helt annerlunda i div 3 och neråt.. Dom killarna har "nollbollkoll" och e helt talanglösa därför så måste dom ha en jävla fysik.. Korpfotboll e ju känt som världens farligaste sport!!
 
lite spännande.. har någon av er klockat alla dom här som springer milen på 30-34minuter, det e alltid snack om hur snabba folk e och när det kommer till kritan så hamnar dom aldrig under 40minuter. Skulle man tro på allt vad folk säger så skulle halva sveriges befolkning ligga på miltider runt 30minuter..
 
FJS90/91; sa:
Skulle man tro på allt vad folk säger så skulle halva sveriges befolkning ligga på miltider runt 30minuter..
Då tillhör jag nog den andra halvan! Har faktiskt inte mätt tiden på 10 km på flera år.

Ett problem är ju att de som ändå klockar sina tider gör det på ett elljusspår som sägs vara t ex 2,5 km, men som bara visar sig vara 2,3 km. Exempelvis Sandskog utanför Löddeköpinge, flackt och bra, 2,5 km. Jag var snabb där, tills jag mätte upp spåret med en kalibrerad cykeldator.

/Håkan
 
Tjoflöjt!!!

Jodå de blev klockade på en del löpartävlingar som de har sprungit och stod sig väl i jämförelse med andra löpare........

Men en som sprang på 35 utan någonsin tränat låter otroligt.....Under 38 är tufft!!!
 
Re: Re: Tränade??

FJS90/91; sa:
L-O; sa:
Jag vet fotbollsspelare som springer milen på 32-33 minuter och dom spelar bara i div 4............Det tycker i alla fall jag är ganska bra, så värdelöst tränade kan de ju inte vara..........

En tanke bara!!!!

nu var det så att jag skrev att det var helt annerlunda i div 3 och neråt.. Dom killarna har "nollbollkoll" och e helt talanglösa därför så måste dom ha en jävla fysik.. Korpfotboll e ju känt som världens farligaste sport!!

hmm, kan man inte både ha talang och fysik? Jag tror att dom flesta som spelar på elitnivå har både talang och fysik.
 
Bästa resultatet från min studie (se inlägg ovan) genomförde såväl Yo-Yo test som Coopertest och bästa resultatet på coopertesten tror jag var Christian Hemberg (spelar i ÖIS idag) som sprang 3000 m på några sekunder under 10 min. och han hade ett testvärde på Yo-Yo test på knappt 70 ml/kg/min vilket är klart i linje med duktiga konditionsidrottare

Så några helt dåliga löpare är dom verkligen inte. På elitnivå tror jag i alla fall att 90% går under 40 på milen och gör med all säkerhet bättre resultat än många konditionsidrottare på Yo-Yo och Beeptest.

Men några fotbollsspelare som springer milen på 30 tror jag verkligen inte finns. För denna tid krävs en hel del träning.... Tror föresten att den är ytterst sällsynt med konditionsidrottare som gör under 30 på mil. Tror nog inte att Elofsson t.ex. gör det. Under 30 är det någon någon sällsynt skidåkare/orienterare/triathlet och resten renodlade löpare.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.