Löpträning för en normal fotbollsspelare...

Hejsan alla tränings freaks där ute!!

Det är så här att jag skulle vilja ha lite tips om löpning. Min fotbollsäsong börjar snart och jag skulle vilja ha lite träning innan försäsongen börjar, men jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp löpningen och vad jag ska göra... Skulle bli super glad om nån skulle kunna hjälpa mig med lite tips!! Tack på förhand!!
 
Tja!

Spring tre, fyra ggr i veckan, kanske en mil. Blanda med kvlitetsträning efter ett tag, tex lägg in rusningar på 200 meter, jogga sedan 300 meter. Kör så somn det känns bra... Träna lite backe, kanske nån gång i veckan.. Fullt upp, jogga ner...

Gör ett excelark, med alla veckans datar. med DT i och lite anteckingar och sådant. Om du vill kan jag maila dig mitt.

Lycka till!
 
Löpträning

Tack så mycket för ditt svar!!

Då vet jag ungefär hur jag kan göra.
Det vore oxå snällt om du kunde maila det där du skrev om...
Men när du skriver en mil, är det en mil per vecka eller en mil varje gång?? Dum fråga kanske...

Jätteschysst!! Tack en gång!!
 
hrm

Nu e det ju så att man inte behöver vara speciellt vältränad för att spela fotboll, fan du kan ju sitta framför datorn och vara i fotbollsform samtidigt. Naturligtvis så finns det undantag..

Ett tips om du skall optimera dig för fotboll borde ju vara att precis som ovangivna råd om att köra intervaller. Spring 2ggr 1mil(1 mil per tillfälle) i veckan samt att du lägger in 2 intervallpass ungefär så här:

Löpsträckan kan ligga runt ca 500m-1000m, vilan på ca 30sek-120sek. Starta med 10 intervaller och öka sedan intervallerna och hastigheten, korta ner vilan. Farten skall vara 3/4delar av maxfarten, pulsen skall oxå vara hög, gärna 140+ under själva intervallen.

Detta gör att du stärker hjärtat och för en låg puls.

(exet som var duktig friidrottare körde sådant jämt)
 
Tackar...

Tack så mycket för svaret.

Du har ju rätt i om att man kan va i fotbollsform även om man sitter framför datorn, men man vill ju försöka va så bra som möjligt oxå och hjälpa laget... och det gör man ju om man är tränad och orkar.
så tycker jag i alla fall, men tack än en gång för svaret!!
 
Re: hrm

FJS90/91; sa:
Nu e det ju så att man inte behöver vara speciellt vältränad för att spela fotboll, fan du kan ju sitta framför datorn och vara i fotbollsform samtidigt. Naturligtvis så finns det undantag..

haha... vad menar du med fotbollsform egentligen?
 
Fotbollsform - rund, såklart. :)
Alla kan komma i fotbollsform genom att sitta vid
datorn, jag lovar!
 
Re: Re: hrm

migael; sa:
haha... vad menar du med fotbollsform egentligen?

Generellt sätt så är fotbollsspelare de sämst tränade idrottsmännen som finns, sedan så är fotbollsspelare generellt sätt fjollor(förutom i div 3 och neråt där fotboll e livsfarligt och en jäkligt manlig sport).. Det finns ingen sport där utövarna kastar sig till höger och vänster och blir utburna på bår för att 2minuter senare lätt och ledigt skutta ut på plan. Sedan så bygger fotboll dålig moral eftersom det e en sport som bygger till stor del på fusk, utövarna kastar sig bättre än stuntmän bara för att FUSKA sig till straffar och frisparkar. INTE nog med detta sedan så verkar supportrarna järndöda, det finns ingen annan sport där supportrarna slår ihjäl varandra, Juventus - Liverpool slutade väl med 37 döda, FÖRBJUD FOTBOLL.. *spott*

TV3 hade ett lekprogram för några år sedan som kallades "superstars" där idrottmän fick tävla emot varandra.. Fotbollsspelarna blev direkt utslagna varje år så till slut fick fotbollsspelarna vara i en egen grupp för att dom skulle ha en chans större en en snöboll i helvetet att ta sig vidare..
 
Re: Re: Re: Re: hrm

Håkan K; sa:
FJS90/91; sa:
migael; sa:
haha... vad menar du med fotbollsform egentligen?

Generellt sätt så är fotbollsspelare de sämst tränade idrottsmännen som finns
Och är man inte tillräckligt tränad för att spela fotboll, så kan man ju alltid spela i elitserien i innebandy...

/Håkan

Och är man inte tillräckligt tränad för det kan man alltid skriva inlägg på utsidan...

Men mitt råd för att träna för att bli en bättre fotbollspelare är mycket intervallträning samt styrka. Värm upp ordentligt med en halvtimmes jogg+lätt stretch, utsträkning av muskler. Kör olika intervaller i varierande terräng, dvs en dag/kväll kör du backryck: tio rep, vila, tio rep, vila. tio rep, nedjogg. Nästa pass kan du köra 300-400meters intervaller, kanske 2*10 med 30s-1min vila emellan. Variation är viktigt så du inte tröttnar psykiskt på monoton träning samt att du ska växla korta intervaller med längre för att dels få snabbhet dels uthållighet. Växla det med styrketräning, behöver inte gå till gym utan kör upphopp, grodhopp mm när du är ute o springer (så de som ser dig får lite roligt oxo).

Jag tror inte du vinner speciellt mycket på att jogga tex en mil, iallafall ska du inte inrikta träningen mot det. Inte fel att ta ett lugnt pass någon gång emellanåt när du känner dig sliten dock. Måste dock lägga in en brasklapp att det beror på hur bra grundtränad du är oxo. Satsa hösten o vinterhalvåret på längre lugnare pass, och innan säsongen börjar svänger du över mot kortare intervallträning (alltså är det hög tid för det nu).

Viktigt är snabbhet som fotbollspelare, sen måste du ha såpass bra grundkondition så att du klarar göra ryck under 90min. Alltså: intervall, intervall, intervall....

Mvh
HåkanII "Löparen som nästan aldrig fick bollen med sig"
 
Re: Re: Re: hrm

FJS90/91; sa:
Generellt sätt så är fotbollsspelare de sämst tränade idrottsmännen som finns

Vad grundar du detta påstående på?

sedan så är fotbollsspelare generellt sätt fjollor(förutom i div 3 och neråt där fotboll e livsfarligt och en jäkligt manlig sport).. Det finns ingen sport där utövarna kastar sig till höger och vänster och blir utburna på bår för att 2minuter senare lätt och ledigt skutta ut på plan. Sedan så bygger fotboll dålig moral eftersom det e en sport som bygger till stor del på fusk, utövarna kastar sig bättre än stuntmän bara för att FUSKA sig till straffar och frisparkar. INTE nog med detta sedan så verkar supportrarna järndöda, det finns ingen annan sport där supportrarna slår ihjäl varandra, Juventus - Liverpool slutade väl med 37 döda, FÖRBJUD FOTBOLL.. *spott*

Tror du att dom sk. 'supportrarna' slutar att slåss om man förbjuder fotbollen? Dom hittar nog på något annat istället ska du se, dom är knappast där för fotbollen.
Sen kan jag hålla med om att många är fjollor, dock är dom vältränade fjollor.
 
Re: Re: Re: Re: hrm

migael; sa:
FJS90/91; sa:
Generellt sätt så är fotbollsspelare de sämst tränade idrottsmännen som finns

Vad grundar du detta påstående på?
Om du läser inlägget så kan du se att han grundade det på följande:

TV3 hade ett lekprogram för några år sedan som kallades "superstars" där idrottmän fick tävla emot varandra.. Fotbollsspelarna blev direkt utslagna varje år så till slut fick fotbollsspelarna vara i en egen grupp för att dom skulle ha en chans större en en snöboll i helvetet att ta sig vidare..

migael; sa:
sedan så är fotbollsspelare generellt sätt fjollor(förutom i div 3 och neråt där fotboll e livsfarligt och en jäkligt manlig sport).. Det finns ingen sport där utövarna kastar sig till höger och vänster och blir utburna på bår för att 2minuter senare lätt och ledigt skutta ut på plan. Sedan så bygger fotboll dålig moral eftersom det e en sport som bygger till stor del på fusk, utövarna kastar sig bättre än stuntmän bara för att FUSKA sig till straffar och frisparkar. INTE nog med detta sedan så verkar supportrarna järndöda, det finns ingen annan sport där supportrarna slår ihjäl varandra, Juventus - Liverpool slutade väl med 37 döda, FÖRBJUD FOTBOLL.. *spott*

Tror du att dom sk. 'supportrarna' slutar att slåss om man förbjuder fotbollen? Dom hittar nog på något annat istället ska du se, dom är knappast där för fotbollen.
Sen kan jag hålla med om att många är fjollor, dock är dom vältränade fjollor.


[/QUOTE]
Som sagt där hade Patric en annan åsikt. Men visst är många fotbollsspelare bättre tränade en genomsnittsbefolkningen. De är dock inte lika vältränade som andra idrottsmän.

/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.