Löpning vid lätt snuva?

Vid den här tiden på året är det ju mer regel än undantag att näsan rinner lite av och till och man nyser/hostar till ibland - hur funkar det egentligen med löpträningen? Jag ska ju springa Stockholm Marathon nästa år och känner mig rätt beroende av att kunna träna regelbundet under hela hösten/vintern. Men hur försiktig bör man vara med snuva?

Alltså, om man näsan rinner till någon gång om kvällen, man känner sig lite lätt retad i halsen av och till, visst borde man kunna träna som vanligt då?

Sen om man varit lite tyngre snuvig, hur länge bör man vila innan man sätter igång igen?
 
Svårt det där,,,

Mycket vanligt problem det där...

Jag säger så här:

Det beror på hur sjuk du är.

a) snuvan lokal, dvs kranen rinner men ditt allmäntillstånd inte är påverkat. Du känner dig inte trött eller slut. Då kan du köra på som vanligt. Skippa de hårda passen (typ intervaller) eftersom det då kanske kan dröja längre innan du blir helt frisk. Du känner oxå hur hårt du kan köra.

b) bara lite allmänpåverkad. Dvs du känner inget eller lite till vardags. Kör de lugna långpassen. Förmodligen kommer du inte att känna att det är någon skillnad att springa lugnt. Det gäller att känna sig för; så länge det går lätt är det inga problem.

c) Allmännpåverkad. Hängig. Strunta i att träna. Kan vara farligt för hjärtat. Dessutom ger det inget eftersom du inte orkar prestera som vanligt.

Jag vet att den "riktiga" rekomendationen är att alltid ta det säkra före det osäkra och ALDRIG träna med infektion. Men vad gör man om man är stressad och vill träna? Nånstans går ju gränsen. Till exempel måste det ju vara lugnt att springa fast man är infekterad i fingret. Samma sak med kranen anser jag. Så jag går på allmäntillståndet: Mår man bra kan man springa.
 
Vid den här tiden på året är det ju mer regel än undantag att näsan rinner lite av och till och man nyser/hostar till ibland - hur funkar det egentligen med löpträningen? Jag ska ju springa Stockholm Marathon nästa år och känner mig rätt beroende av att kunna träna regelbundet under hela hösten/vintern. Men hur försiktig bör man vara med snuva?

Alltså, om man näsan rinner till någon gång om kvällen, man känner sig lite lätt retad i halsen av och till, visst borde man kunna träna som vanligt då?

Sen om man varit lite tyngre snuvig, hur länge bör man vila innan man sätter igång igen?

Jag brukar kolla min vilopuls. Om den är några slag över normal puls så tränar jag nog inte eftersom det med stor sannolikhet är en infektion som spökar alt är jag övertränad vilket också gör att jag tar en vilodag.

Ofta känner man ju direkt hur det är, man får puls av att gå några steg i en trappa som man normalt inte känner av osv. I sådana lägen tränar jag inte.

Sen kan det hända att man nyser till och får lite snuva utan att känna något av det ovan nämnda. Då kan jag träna, men tar det i regel lugnt. Ingen backintervall eller impulsstyrkepass då... ;).

Är jag brakförkyld så har jag inga problem att inte träna ;)...

Efter ofrivilliga träningsuppehåll är det lätt att känna sig lite stressad av att ha missat en veckas träning. Då har jag fått rådet att ta det lugnt, det är ingen fara! Det är antalet träningspass och gnetandet sett över en längre tid som verkligen betyder något, inte om man missar någon vecka här och där.

Glada hälsningar,

//J
 
Håller med föregående talare. Oftast inget problem med lite snuva om man känner sig pigg i övrigt. Brukar däremot vara försiktigt om jag har ont i halsen. Förkylningar börjar ju ofta med halsont och om man inte tar det lite lugnt då kan det lätt bli värre.

Lycka till med träningen och maran!

/Magnus
 
snuva ok men inte halsont

man brukar säga att snuva är helt ok, men inte halsont (som ovanstående har nämnt). Men bäst är ju såklart att lyssna på kroppen, trots att huvudet inte kanske håller med (ja, huvudet tillhör också kroppen såklart, men du vet vad jag menar...)

Om man känner att man knappt orkar ta en promenad kanske man inte ska gå ut och köra ett hårt pass. Trist, men kanske bättre att vila ngn dag istället för en hel vecka!

Krya på dig! Ät ordentligt med grönsaker, frukt och bra mat! Keep up the good spirit! :)

/Anna
 
Håller med: feber och halsont = ta det lungt. Annars så brukar jag känna mig lite piggare efter att ha tränat om en bara är lite småförkyld....resar igenom systemet helt enkelt :)
 
Håller med: feber och halsont = ta det lungt. Annars så brukar jag känna mig lite piggare efter att ha tränat om en bara är lite småförkyld....resar igenom systemet helt enkelt :)
Hörde en idrottsläkare (tror han jobbade för svenska löpar-/orienteringslaget, vet ej distans) på P1 som styrkte just detta: lite snuva utan feber är ingen fara, men feber och ffa halsinfektioner är dåligt att träna med. Sen sa han, vilket är viktigt, att man aldrig ska träna i början av en infektion. Du vet ju inte om du precis håller på att bli knallförkyld, eller om du vaknar nästa dag och mår bra. Att dra ut med en uppseglande infektion (även virusinfektioner) är ju ingen höjdare (kan ge allt från blodförgiftning till infektioner i hjärtat).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.