• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ljuddämpare till ett luftgevär.

Jag visade ditt inlägg för min fru och hon sa direkt att det är enbart ungkarlar yngre än 25 år som ens tänker i dom banorna att ens skjuta luftgevär inomhus i sitt hem!??

Om ålderskategorin är som hon tror så har dom vuxit upp med superavancerade datorspel, så vad är då problemet för dom att utföra prickskytte via sitt datorprogram eller via andra avancerade datormojänger som går att koppla till sin tv?
Man kan ju flyga helikopter via mojänger kopplade till datorn, så ett prickskytteprogram borde vara väldigt självklart?
Ok
 
Jag är dryga 50 och skjuter en hel del med luftgevär hemma. Min fru har inga problem med det.

Om du vill skjuta med luftgevär hemma, och din fru har problem med det, har jag ett förslag:
Byt fru.
 
Om du vill skjuta med luftgevär hemma, och din fru har problem med det, har jag ett förslag:
Byt fru.

Jag uppskattar min fru och har inte en så nedlåtande inställning till kvinnor!!

Jag förstår ditt inlägg och via det jag jobbar med så hör jag ditt nedlåtande resonemang om kvinnor varje dag på mina arbetsplatser runt ikring Stockholm eller ute i landet, även om det inte är så ofta jag gör "utejobb" men nedlåtande åsikter om kvinnor sker i min bransch oavsett var jag än har gjort jobb i Sverige!

Mitt jobb är att utföra mitt jobb och slutföra det!!

Vad kundens anställda har för nedlåtande åsikter om kvinnor, skiter jag fullständigt i!!
 
Skulle jag skjuta luftgevär inomhus så skulle min fru kasta ut mej, så jag undrar varför du helt enkelt inte uppsöker en skytteklubb för luftvapen och skjuter där istället?
Bättre det än att riskera störa dina grannar.
Jag visade ditt inlägg för min fru och hon sa direkt att det är enbart ungkarlar yngre än 25 år som ens tänker i dom banorna att ens skjuta luftgevär inomhus i sitt hem!??

Om ålderskategorin är som hon tror så har dom vuxit upp med superavancerade datorspel, så vad är då problemet för dom att utföra prickskytte via sitt datorprogram eller via andra avancerade datormojänger som går att koppla till sin tv?
Man kan ju flyga helikopter via mojänger kopplade till datorn, så ett prickskytteprogram borde vara väldigt självklart?
Ni heter möjligvis inte Messerschmitt i efternamn?
 
Jag uppskattar min fru och har inte en så nedlåtande inställning till kvinnor!!

Jag förstår ditt inlägg och via det jag jobbar med så hör jag ditt nedlåtande resonemang om kvinnor varje dag på mina arbetsplatser runt ikring Stockholm eller ute i landet, även om det inte är så ofta jag gör "utejobb" men nedlåtande åsikter om kvinnor sker i min bransch oavsett var jag än har gjort jobb i Sverige!

Mitt jobb är att utföra mitt jobb och slutföra det!!

Vad kundens anställda har för nedlåtande åsikter om kvinnor, skiter jag fullständigt i!!
Ja -- då ser det ut som om det inte blir något luftgevärsskytte hemma hos dig.

Intressant sätt du och din fru verkar ha att visa uppskattning till varandra. Det ska förbjudas och kastas ut...

Jag har full respekt för min fru. Jag förbjuder inte henne att göra det hon vill. Uppriktigt sagt tvivlar jag på att ett eventuellt "förbjudande" från min sida skulle ha någon effekt överhuvudtaget på hennes beteende. Hon har inte heller några behov av att förbjuda mig från att göra det jag vill. Vi har varit tillsammans i cirka 30 år och brukar med en ömsesidig dialog komma fram till vad vi gör tillsammans och i den mån det påverkar den andra även individuellt.

Jag vet inte var du hittar ett "nedlåtande resonemang om kvinnor", och ser liten orsak att fortsätta den diskussionen.


För att övergå till TS frågeställning. Luftgevärsskytte hemma är helt OK så länge de inte stör. Lös ljuddämpare kan vara juridiskt problematiskt och ingenting jag skulle välja. Det finns luftgevär som är dämpade med "shroud" som är rätt tysta. Dessa är lagliga. Du kan se ett exempel här:
https://shop.luftvapen.se/nya-produkter-senaste-inlagda/fx-barrel-shroud---tuner

Det kan också vara läge att titta på kulfång. Länken nedan ger lite tips, även om den är gammal:
https://arnenohlberg.wordpress.com/...-bygg-en-hemmaskjutbana-for-luftpistolskytte/

Jag är medlem i två olika jaktskytteklubbar, och jagar en hel del. Det gevär jag skjuter mest är ändå luftgeväret hemma. Det ger enkel, billig och tidseffektiv skytteträning. Så länge det inte stör omgivning har jag väldigt svårt att se att det skulle vara problematiskt.
 
Skulle jag skjuta luftgevär inomhus så skulle min fru kasta ut mej, så jag undrar varför du helt enkelt inte uppsöker en skytteklubb för luftvapen och skjuter där istället?
Bättre det än att riskera störa dina grannar.
Det är just därför jag ska sätta på en ljuddämpare.
Det är klart man måste få ha ljuddämpare på ett luftgevär, det är inget vapen och man behöver ingen licens.
Det är under samma kategori som pilbåge.
Och på en pilbåge får man sätta på ljuddämpande anordningar.
Hade luftgeväret varit registrerat i något namn så hade man kunnat ställa vissa krav.
Men det finns inget som förbjuder någon att tillverka ett eget luftgevär om det är under 10 joule.
Och det kan man då tillverka hur man vill.
 
Senast ändrad:
Jag visade ditt inlägg för min fru och hon sa direkt att det är enbart ungkarlar yngre än 25 år som ens tänker i dom banorna att ens skjuta luftgevär inomhus i sitt hem!??

Om ålderskategorin är som hon tror så har dom vuxit upp med superavancerade datorspel, så vad är då problemet för dom att utföra prickskytte via sitt datorprogram eller via andra avancerade datormojänger som går att koppla till sin tv?
Man kan ju flyga helikopter via mojänger kopplade till datorn, så ett prickskytteprogram borde vara väldigt självklart?

Får någon som är lite tekniskt intresserad, så är det lite av en utmaning att få en fjäderbössa att träffa det man siktar på.
Så det är helt olika saker att skjuta fjäder och luftpumpat.
Ja jag vill inte behöva åka nånstans varje gång jag ska skjuta.
Skjuta lite efter lunch, och så vidare, bara påfrestande att behöva åka någonstans. Då blir det inget gjort.
 
Jag är dryga 50 och skjuter en hel del med luftgevär hemma. Min fru har inga problem med det.

Om du vill skjuta med luftgevär hemma, och din fru har problem med det, har jag ett förslag:
Byt fru.
Det var det bästa och sannaste jag har hör på länge.
Har frun problem med det du gör, är det en dålig fru.
 
Att sätta på ljuddämpare på luftgevär (10 joule) är då samma sak som att sätta på ljuddämpare på en airsoftbössa.
Vilket i sin tur är samma sak som att sätta på ljuddämpare på en knallpulverpistol, eller en pistol som skjuter ollonskott.
Om då polisen säger att en ljuddämpare är en vapendel, är det upp till polisen att bevisa det.
Det skulle lika gärna kunna vara en ljuddämpare till tillexempel motorsågen eller mopeden.
Och luftgevär är inget vapen.
 
Här är till dom som inte kunnat tyda lagen.

""
Får man ha ljuddämpare på luftgevär?


Re: Ljuddämpare på luftvapen, efter lagändring 1/7-2022

Det är ingen licens på ljuddämpare till licensfria luftvapen idag och kommer inte att vara det efter den 1 juli heller.1 maj 2022""
 
Frågan står kvar, var kan jag köpa en billig men stor och effektiv dämpare till luftgeväret så jag kan skjuta i bekvämlighet i lägenheten.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.