• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Ljuddämpare till ett luftgevär.

Hej.
Ligger i sängen och prickskjuter med ett luftgevär (rekommenderas starkt).
Använder skott som väger 0,49g, för att få lite fart på dom.
Nu undrar jag om grannarna kan höra när jag skjuter, och att det ska vara tyst efter 22 på kvällen på vardagar enligt reglementet.
Så nu behöver jag en ljuddämpare till bössan, eftersom det här var ju riktigt roligt.
Har mätt gängan till M12x1, dom flesta ljuddämpare verkar ha 14mm gänga.
Men en adepter från 14mm gänga till M12x1 hade funkat fint.
Var får jag tag på dom här grejorna, saknar nämligen svarv själv.
Glömde säga att kalibern är 4,5mm, men det förstod ni nog ändå.
 
Kan lova att beroende på modell kan även ett tio joules luftgevär/pistol störa grannarna.

Det jag menar, det ploppar till rätt högt ur pipan även om hastigheten bara är runt 150.
Vill inte behöva förstöra mitt nöje genom att bli tvungen att gå ut i skogen och skjuta.
En stor fläskig ljuddämpare för 4,5mm är jag säker skulle dämpa ljudet rejält, även en gasfjäder hade dämpat den metalliska klangen från fjädern.
Det låter tyst om man skjuter in i kudden, då låter det bara ett dovt fjopp.
 
Diskussionen har gått i vågor på http://luftvapen.info/ runt dämpare. Som lagen är utformad och skriven är dämpare fria för vapen du har LICENS på, ett 10 J licensfritt vapen har du inte rätt att köpa/sätta dämpare på. Tänk också på att du kan åka dit på dämparen om den upptäcks av Farbror Blå.

Finns vägar att komma runt det, t ex att pipan har en fast monterad shroud när den köptes, den fungerar likt en dämpare, men ingen har åkt dit för den (mig veterligt).

(Tror jag behöver uppgradera den ca 20 år gamla profilbilden...)
 
Bättre dämpning blir det om du gör en tunnel av kuddar eller ställer en madrass i båge och lägger dig med vapnet inne i den. Idealet är nog att du gör en låda där din överkropp går in och har ett skottglugg en bit från mynningen.
 
Har du kollat med grannarna om det hörs (om de störs)?
Då kanske du får vet om du har ett problem att lösa (eller hur mycket det kan behöva dämpas).
 
Om det är ett gevär med fjäderdriven kolv är väl det som låter mest när kolven slår i botten? Ploppet från pipan lär väl inte vara så högt? Och sen när kulan träffar tavlan låter det antagligen en hel del också.
 
Skulle jag skjuta luftgevär inomhus så skulle min fru kasta ut mej, så jag undrar varför du helt enkelt inte uppsöker en skytteklubb för luftvapen och skjuter där istället?
Bättre det än att riskera störa dina grannar.
 
Vapen generat två ljud, mekanism och mynningsknall, med undeljudsprojektiler, hänför sig mekanismljuden som höga ljudvolymer beroende på fjäderutlösning och kolvljud. LG med tryckcylinder har oftast mindre anrtal rörliga delar. Licensfriheten enligt EU bestämmelser gäller enbart licensierade gevär. Ovan förslag med skjutlåda kräver inga tillstånd. Regelbundet inomhus skytte, även med luftvapen kräner synad godkänd skjutbana. Se Polisens hemsida. Hemmabyggd ljuddämpare faller under olovliga vapendelar så det bör undvikas.
 
Skulle jag skjuta luftgevär inomhus så skulle min fru kasta ut mej, så jag undrar varför du helt enkelt inte uppsöker en skytteklubb för luftvapen och skjuter där istället?
Bättre det än att riskera störa dina grannar.
Väldigt många skjuter luftgevär inomhus hemma, man får såklart ordna så att det är säkert. Det är ju skönt att slippa åka till nån skjutbana. Och, fixar man en ljuddämpning av nåt slag så är det ingen som störs.
Jag tror att trådstartaren mer troligt får användbara svar i någon facebook-grupp inriktad på luftvapen.
 
Väldigt många skjuter luftgevär inomhus hemma

Jag visade ditt inlägg för min fru och hon sa direkt att det är enbart ungkarlar yngre än 25 år som ens tänker i dom banorna att ens skjuta luftgevär inomhus i sitt hem!??

Om ålderskategorin är som hon tror så har dom vuxit upp med superavancerade datorspel, så vad är då problemet för dom att utföra prickskytte via sitt datorprogram eller via andra avancerade datormojänger som går att koppla till sin tv?
Man kan ju flyga helikopter via mojänger kopplade till datorn, så ett prickskytteprogram borde vara väldigt självklart?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.