Livslängd på ett nallo 2 GT

Hej

Var nyligen inne på hillebergs hemsida, läste följande:

"Ultralätt väljer du för lägsta vikt och bästa funktion, men accepterar att det inte har fullt ut samma livslängd som de lite tyngre och kraftigare modellerna. "

Hur lång livslängd tror ni ett nallo 2 GT har ?
Luddig fråga, kanske ska formulera mig på ett annat sätt: Hur länte har ni haft era Nallo 2 GT, hur offta har ni använt dem?

// Micke

Jag tror man måste sätta det där i förhållande till Hillebergs andra modeller som ju är tält med rejäla marginaler vad gäller slitstyrka och hållfasthet, utformade för att tåla till exempel militärt slitage under flera års tid.

De lättare tälten har inte samma marginaler, och det har Hilleberg lärt sig att de måste upplysa sina kunder om eftersom det har hänt att folk som gått från tex Nammatj till Nallo har blivit besvikna när tältet inte tål samma misshandel som det gamla tältet.

Det var kanske ett icke-svar, men ger en liten fingervisning om varför det står som det står. Jag är rätt säker på att även de lätta modellerna tål många års normal friluftsanvändning.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Som sagt en

rätt svår fråga. Det som slits är yttertältsväven av vind och UV-ljus, tältbotten av vasst underlag och blåst samt bågarna av kallt väder och många uppsättningar.

Handhavandet har mycket stor betydelse. Bosse Hilleberg lär själv vara pedant därvidlag.

Minst 3 förmodlingen >6 månaders kontinuerlig användning bör tältet klara om du är försiktig.

För många användare blir det mer än 10 år med några veckors användning per år.

Thure

Har ett Stalon från 1993

Jag har ett Stalon från 1993 som stått uppe ca 30 dagar om året på allt från fjällvandring till stekande sol i Grekland och Kroatien. Jag skulle vilja säga att tältet är i mycket gott skick, inga lösa trådar, inga revor, dragkedjorna fungerar felfritt eller annat som falerat. Det enda som hänt är att tälytet är inte rött längre utan platsar numera på Pridefestivalen. Har nu även köpt ett Akto som var mitt boende under min cykeltur genom Sverige. Om 17 år får vi se om det håller samma kvalité.

Nu har jag skött om tälten väl dvs sköljt upp det i en hink ljummet vatten efter varje långtur. Förvarat det torrt, mörkt och svalt.

Stiffe

Tack för era svar.

Då får jag vårda mitt nallo 2 gt väl.

Var ute 5 dagar runt kebnekaise i sommras, vart en tunn hinna med damm, i hela tältet.
Torkade av detta med en ylle strumpa.

Att sjölja det i ljummet vatten är nog inte en dumm idé, eller spruta av med vattensland (strörsta möjliga spridning, i lågt tryck).

Har det förvarat i källaren, mörkt och svalt. Lagt det i en tät säck, för att förhindra småkyp mm.

Får se hur länge det håller.

// Micke

Alltså tältet är ju inte gjort av socker, det går inte sönder av en vattenstråle.
Det är ett kalastält men är inte lika stryktåligt som deras tält i 1800-väv, givetvis.
Men dom tälten är ju BUNKRAR.

Oroa dig inte det är ett ordentligt prövat tält..

En sak man ska undvika är att lämna tältet uppe i solsken i onödan. UV-strålningen är det väl som bryter ner motståndskraften i vävarna. Läste ett test i ett engelsk outdoor-magasin för många år sedan där de lämnade en radda olika tält på ett tak några månader. Hillerbergstältet tappade faktiskt mest vattenmotstånd av alla, mer än tält som i de flesta fall var klart billigare. Om det förvaras rent och torrt och används lite försiktigt med hänsyn till underlag osv lär det fungera minst något dussin år eller mer.

Edit, från random Googling:

"Ultraviolet damage to tent fabric is caused by excessive exposure to sunlight. UV damage will cause nylon and polyester to become brittle and tear easily. It can be minimized by erecting tents on sites where exposure to direct sunlight can be avoided.
"

Senast ändrad:
Hej

Var nyligen inne på hillebergs hemsida, läste följande:

"Ultralätt väljer du för lägsta vikt och bästa funktion, men accepterar att det inte har fullt ut samma livslängd som de lite tyngre och kraftigare modellerna. "

Hur lång livslängd tror ni ett nallo 2 GT har ?
Luddig fråga, kanske ska formulera mig på ett annat sätt: Hur länte har ni haft era Nallo 2 GT, hur offta har ni använt dem?

// Micke

Jag ställde frågan till Hilleberg för några år sedan. De svarade ungefär att skillnaden mellan den lätta väven och den kraftiga är väldigt liten om tälten används vid barmarksförhållanden. På snö och när tälten står uppsatta i basläger blir skillnaden större. Det har att göra med uv-tåligheten hos vävarna.

Deras estimering blev att jag kunde kanske räkna med ca 13-15 års driftstid med den kraftiga väven och ca 2-3 år kortare driftstid med den lätta. Då utgick de från mitt användande dvs ca 30-40 nätter/år varav ca 10 dagar är vintertur i fjällen.

Så enklast är kanske om du kontaktar HB och beskriver hur du använder grejorna...

//J

Deras estimering blev att jag kunde kanske räkna med ca 13-15 års driftstid med den kraftiga väven och ca 2-3 år kortare driftstid med den lätta. Då utgick de från mitt användande dvs ca 30-40 nätter/år varav ca 10 dagar är vintertur i fjällen.

//J

Helt i linje med min prognos. Tältet tål överaskande mycket.

Jag har uppskattat totala tiden på mitt gamla Fjällräven Akka till 15, kanske 20 veckor, sen var det slut. Då ingick några veckor i Peru som slet rätt bra.
Det motsvarar snällt räknat ca 5 år, vilket kan jämföras med sagda 10-15 år för ett Hilleberg beroende på väv.

Stemmer også med mine erfaringer. Jeg har hatt mellom 25-60 utedøgn de siste 12 åra, hvor av relativt mange vinterturer. Nallo 2 har vært mitt eneste telt i de 8 første årene etter jeg kjøpte det.. En av pluggfestene røk for 2 år siden (tror at det skyldes UV-stråling har svekket duken). Teltet er fremdele mye i bruk, men jeg tar det ikke med på vinterturer på fjellet lengre. Vanntettheten er fremdeles tilfredestillende. Jeg bruker fremdeles teltet mye.

Nallo 2 har helt klart hatt bedre slitestyrke enn de to Helsport-teltene jeg har slitt ut før jeg kjøpte det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips