Litet kokkärl i survival-kit?

Jag har för det mesta med mig ett mindre survival-kit i bröstfickan på min jacka när jag är ute någonstans i världen. För nån vecka sedan så åkte jag längdskidor i lappland (endast en kortare tur) och hade inte med mig nån vätska av något slag. Det slog mig då att i sån miljö så var jag väldigt oförberedd på att skaffa vatten. Jag hade kunna göra upp eld, men jag hade ingenting att smälta snö i. Det är ju inte heller så lätt att hitta nån gammal ölburk när det är 1m snö överallt.

Jag har nu tänkt at jag skulle försöka komplettera kitet med just nån slags kärl/flaska etc som klarar av att rymma en mindre mängd vätska för att kunna smälta snö, eller i värsta fall koka nån slags mindre mat. Kruxet är att den måste få plats i bröstfickan på en arcteryx Theta SV (som i och för sig är ganska stor) utan att sticka ut för mycket. Är det nån som har nåt tips om vad för slags kärl jag ska försöka få tag på? Vad finns det som kan passa bra i en ficka? En smal liten bränsleflaska i ALU? En platt låda av nåt slag?

Alla tips är välkomna!
 
En ihopvikt tjockare alufolie. Kan vikas så att den bildar ett kärl och kan användas till mycket annat också.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag var precis en sväng på XXL och hittade en väldigt tjock ALU-Folie som är avsedd för stormkök, den funkar kanske i värsta fall at koka nåt i, men aluminium är ju deformationshärdade, så den kommer inte hålla för många upp och nedvikningar. Den tar dock nästan ingen plats alls,så den får följa med!

Matlådan var ett väldigt bra tips, en sådan hade varit perfekt om den bara varit lite tunnare, finns det någon motsvarande som bara är 4cm tjock?
 
Du behöver inte vika den, du kan lägga snö på och elda under bara... forma den lätt så vattnet stannar bara.

Det går också att värma vatten i en snabbt gjord näverkåsa av ihopvikt näver... eller nästan vad som helst, tex ett tomt mjölkpaket eller petflaska.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Trangia alu-kåsa (0,3l), kanske. Om den går att få tag på nåt längre. Förvisso 47 mm tjock.

//Annars kanske du kunde kika på fickpluntor. Det går ju att sätta verktyg i grejor och göra om dem om det behövs och om man vill.
 
jag har själv letat efter den ultimata asken och hörde mig runt på amerikanska forum och Crusader Mess Tin bygger inte allt för mycket och är tålig. men när det "bara" gäller att smälta snö så är jag nästan beredd att säga att pajformen på ica fyller samma krav och tar mindre plats/vikt.
Sen så har vi BCB Mini Mess Tin, finns att köpa fullpackad i svenska butiker för några hundralappar.
 

Bilagor

  • CN008.png
    CN008.png
    79 KB · Visningar: 1,753
  • CN550.png
    CN550.png
    40 KB · Visningar: 1,469
Glad

Jag har för det mesta med mig ett mindre survival-kit i bröstfickan på min jacka när jag är ute någonstans i världen. För nån vecka sedan så åkte jag längdskidor i lappland (endast en kortare tur) och hade inte med mig nån vätska av något slag. Det slog mig då att i sån miljö så var jag väldigt oförberedd på att skaffa vatten. Jag hade kunna göra upp eld, men jag hade ingenting att smälta snö i. Det är ju inte heller så lätt att hitta nån gammal ölburk när det är 1m snö överallt.

Jag har nu tänkt at jag skulle försöka komplettera kitet med just nån slags kärl/flaska etc som klarar av att rymma en mindre mängd vätska för att kunna smälta snö, eller i värsta fall koka nån slags mindre mat. Kruxet är att den måste få plats i bröstfickan på en arcteryx Theta SV (som i och för sig är ganska stor) utan att sticka ut för mycket. Är det nån som har nåt tips om vad för slags kärl jag ska försöka få tag på? Vad finns det som kan passa bra i en ficka? En smal liten bränsleflaska i ALU? En platt låda av nåt slag?

Alla tips är välkomna!

Jag är glad att du inte hittar ölburkar överallt. Men risken är stor att det blir så. Skulle inte en rostfri flaska fungera för ditt ändamål. Går att koka i och att ha med vatten skadar sällan. Sedan några metatabletter så kommer du långt.
 
Fiskbullekonserv av aluminium.

Santa Maria Tex-mex-burk (tex smältost). Då får du ett plastlock också.

Det finns teleskopiska muggar i rostfritt stål. Som en snusdosa i hoppackat läge. En modell har förvaringsutrymme i locket. Avsett för sockerbitar, men där rymmer du ju ett par metatabletter och ett par tändstickor.
 

Liknande trådar

Svar
8
Visningar
498 K
funio@telia.com (Stefan Löwenthal)

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.