Lite funderingar kring fjällvandring och etapper Vakkotavare -> Nikkaluokta

Hej,

Vi är två par som ska ut och fjällvandra i mitten av augusti. Vi tänkte vandra sträckan Vakkotavare -> Nikkaluokta. Vi räknar med att det tar 5 dagar och har därför avsatt 6 dagar för att använda den sjätte dagen som antingen vildodag/buffertdag/besök av Tarfaladalen alternativt kanske toppbestigning av Kebnekaise genom guidad tur via Östra leden.

Vi kommer att bo i två tält med tycker det är skönt att ha stugorna nära om det blir extremt regnigt då det innebär att vi kan torka kläder där.


När det gäller deletapperna så har jag läst på STF:s hemsida och har frågor som jag hoppas att någon med mer erfarenhet skulle kunna ge input på:

  1. I etappbeskrivningen så står det att det finns ett vackert vattenfall: "Vattenfallet ovanför Teusajaure kan ge ett nästan tropiskt intryck. Slöjor av vatten faller i trappsteg utför berget och landar i en frodig grönska." -- passerar man det av sig själv genom att följa leden eller hur finner man det?
  2. Här tipsas det om en fantastiskt utsikt från Sanjartjåkka. Dock står det att Sanjartjåkka ligger öster om STF:s fjällstation vid Kaitumjaure, vad jag kan se på kartan så ligger det väster om Kaitumjaure -- har STF fel uppgifter på sin hemsida eller tolkar jag kartan fel?
  3. beskrivningen av deletappen Singi-Kebnekaise så står det: "Skartaåive på sydsidan. Leden går på cirka 750 meters höjd – bergets högsta topp är 1 761 m ö h. Detta mörka tusenmeterstup kunde vara hämtat ur Sagan om Ringen." -- lyckas inte hitta Skartaåive på fjällkartan och undrar här återigen om jag måste avvika från leden för att passera detta ställe eller om man passerar det genom att följa den markerade leden?
  4. Sen en fråga som omfattar hela vandringen: hur är det med vattentillgäng och tältplatser? Finns det någon etapp där något av detta är särskilt svårfunnet?


Hade blivit sjukt glad för input på någon eller alla av mina funderingar!
 
Ska själv gå samma sträcka, med liknande konstellation, i månadsskiftet juli-augusti.

2. Visst verkar det som att STF skrivit fel angående Sanjartjåkka.

3. Skartaåive stavas Skarttoaivi på fjällkartan (Lule- resp Nordsamiska?), och ligger sydöst om leden där den viker av mot nordöst från Singi till Kebnekaise fjällstation. Blir nog svårt att missa :p

Vad gäller 1. och 4. får jag avvakta svar från någon som gått tidigare.
 
Ok, jag börjar lite iallafall:

2. Sánarcohkka ligger väst och svagt norr om Kaitumjaurestugorna.


3. Skartoåive är vad jag vet denna bergstopp, som du passerar vid leden:

http://goo.gl/maps/MSOUB

Jag minns inget spektakulärt med bergsväggen där men det har varit relativt dåligt väder vid passage.

4. Lättillgängligt vakkotavare - teusajaure och det skulle förvåna mig om det inte var fallet för resten av sträckningen också.
 
1. Ja, vattenfallet är precis bakom stugan, och leden går nära hela tiden

4. Vill minnas att det är lite tunnt med vatten ett tag över höjden på etapp 1. Kan vara bra att ta en 0,5l pet med sig. Vid fint väder vill du stanna på höjden och njuta av utsikten mot stora sjöfallet/sarek. Annars inga problem.
 
4. Det är lätt att hitta både vatten och tältplatser på den vägen. Undantaget är möjligen kring Kebnekaise fjällstation där det kan vara ganska trångt, så tälta i Ladjovagge några km väster om fjällstationen eller borta vid Tarfala jokken öster om stationen är ett bra tips. Unvik dessutom datumen för Fjällräven Classic då det är mer hysteriskt än vanligt på sträckan Nikkaloukta-Singi (som ni kommer att dela med detta jippo).
 
1.
Vattenfallet är väl synligt från både båtpassagen och stranden vid stugorna. Leden går upp vid sidan av jokken, men en bit ifrån. Det finns en liten "rastplats" ungefär halvvägs upp med en sidostig som leder alldeles nära för närbilder. De översta delarna rinner över hällar och är lätta att nå.

2.
Lägesangivelsen är som sagt felaktig, men Sáŋarčohkka är verkligen ett fantastiskt utsiktsfjäll. Gå ett par hundra meter norrut längs Kungsleden och vik sedan av på en stig åt vänster; det är rösen hela vägen upp.

4.
Muorki mellan Teusa och Kaitum är det till största delen torrt och knöligt, men det finns några plättar vid ett par tjärnar om man prompt måste stanna. Tänk också på att de enda tältplatserna på norra stranden av Dievssajávri ligger på "stugudden" och därmed är avgiftsbelagda, så annars blir det till att gå uppför backen.

Även terrängen mellan Muorki och bron över Čeakčajohka är rätt skumpig och tätbevuxen, men det finns några bra tältplatser att leta upp -- inte minst vid de gamla kåtorna nere vid deltat alldeles nedanför Kaitumjaurestugorna.

Man kan också gena -- på led -- mellan Kaitum och Keb om man inte vill gå via Singi. Sydsidan av Liddubákti är väl värd att se.
 
Tack för alla er svar - känner mig nu mer upplyst.


Hur vanligt är det att man måste göra större vad på denna sträcka under denna period?
 
Hur vanligt är det att man måste göra större vad på denna sträcka under denna period?

Extremt ovanligt, för att inte säga otänkbart, såvida det nu inte hällregnat flera dagar i sträck så att någon mindre jokk förvandlats till en mindre älv. Alla större (och flera mindre) vattendrag längs leden här har broar.
 
Nu har jag upptäckt att det tycks som om Fjällräven Classic kommer att genomföras 9-16 augusti från Nikkaluokta -> Abisko, är det någon risk att man kommer att behöva genomleva detta om man går Vakatovare -> Nikkaluokta med start 12 augusti?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joelpap Till Sarek med bil, lite funderingar Fjällvandring 5
jakobmagnusson63 Plats för 2-3 lite mer krävande toppturer Fjällvandring 4
moa_k40 Laga mat med primus lite? Fjällvandring 7
mkruse Lite tips på tider. Fjällvandring 0
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
vandrafjäll Lite frågor om tågresan till Abisko och från Nikka Fjällvandring 10
camoscio Lite Norge-bilder Fjällvandring 1
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
Eilert Fjällvandring med möjlighet till att ta lite matfisk. Fjällvandring 1
resomaja Nödutrymmen i fjällstugorna och lite gnäll Fjällvandring 7
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
Frigrön Köpa karta över jämtlandstriangeln? (Och lite andra frågor!) Fjällvandring 12
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
lampsia Ultra Lite Poncho Fjällvandring 1
niklaz Fjällvandring och lite fiske kanske, start i Sundsvall - var? Fjällvandring 12
Kosse Fjällräven classic. Lite frågor. Fjällvandring 21
The Lapp Lite tips för färden.. Fjällvandring 6
avslut1008 Lite vatten! Fjällvandring 0
fson Lite mer fjällbilder i höstrusket? Fjällvandring 22
Michel.B Hela Kebnekaise och lite till Fjällvandring 42
avslutat medlemskap1105 Genom Jämtlandsfjällen, lite frågor Fjällvandring 7
MagdalenaS Vandring kring Sylsjön -lite info Fjällvandring 0
misenos Vandring, lite fiske och toppbestigning i Norge Fjällvandring 0
barre Lite bilder från Trollheimen Fjällvandring 9
diamondsutra Vandra i Norge + möta lite människor Fjällvandring 2
peterj1975 Lämplig inte så långt bort men ändå med lite utmaning Fjällvandring 2
wallewallman Montans i aug-sep. någon som har lite info? Fjällvandring 1
Gladalf Lite frågor ang. Keb Fjällvandring 6
pack Lite slöläsning Fjällvandring 0
nidob49 Visst börjar det bli lite väl mycket..... Fjällvandring 3
lizardking M90 kängor å lite andra frågor Fjällvandring 46
mippe Lagt in lite foto.. Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
tolij Fjällräven Kajka 85 l - funderingar Fjällvandring 6
Noceur Vandring abisko till nikkaluokta med funderingar. Fjällvandring 12
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
danordgren Sulitelma runt - funderingar Fjällvandring 11
castingsport Kebnekaise 19 mars, tips/funderingar tack! Fjällvandring 6
skallagrimson Funderingar efter min första fjällvandring... Fjällvandring 44
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
Ruhl Funderingar runt fjällmaten Fjällvandring 27
aholgersson Funderingar och frågor kring vandring vid Helags Fjällvandring 19
Swift Funderingar vid Stuorrajiegnas jökelbäck Fjällvandring 13
flunkan funderingar kring vakkotavare-Nikkaloukta Fjällvandring 7
Lottisen Ryggsäcks-funderingar Fjällvandring 1
duvillno Skräp Sarek - funderingar efter en vandring Fjällvandring 3
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.