Lite åsikter om Schoeller-material?

Var på stan idag och tittade på lite olika byxor. Hittade bl.a. ett prisnedsatt par byxor från Salomon som från början kostade 1700, men nu kostade 900. Lockande rabatt...hursomhelst, materialet de är sydda i är någon variant från Schoeller, eventuellt Schoeller Dynamic. Försökte få någon vettig info ur butikspersonalen angående hur materialet står sig mot väta och vind, men de hade märkligt nog noll koll. Därför frågar jag Utsidan-folket istället - vad kan jag vänta mig av Schoellers material vad gäller andning, vattentäthet osv? Det är härligt stretchande om inte annat...och Haglöfs använder materialet i sin Granite-jacka.

Kommentarer, åsikter?
 
ayn; sa:
Var på stan idag och tittade på lite olika byxor. Hittade bl.a. ett prisnedsatt par byxor från Salomon som från början kostade 1700, men nu kostade 900. Lockande rabatt...hursomhelst, materialet de är sydda i är någon variant från Schoeller, eventuellt Schoeller Dynamic. Försökte få någon vettig info ur butikspersonalen angående hur materialet står sig mot väta och vind, men de hade märkligt nog noll koll. Därför frågar jag Utsidan-folket istället - vad kan jag vänta mig av Schoellers material vad gäller andning, vattentäthet osv? Det är härligt stretchande om inte annat...och Haglöfs använder materialet i sin Granite-jacka.

Kommentarer, åsikter?

Jag har inte så vansinnigt mycket erfarenhet av Schoeller men jag har ett par byxor från Tierra (couloir) som använder deras tyg.
Jag tycker att tyget är relativt vindtätt och ganska så vattentåligt. Men eftersom mina byxor inte är så tjocka så skulle jag ju inte välja dom istället för ett par skal om det börjar regna om man säger så!

Har också försökt att fråga butikspersonalen om diverse tyger etc men dom verkar mer ovetande än jag vad det gäller tyget ifråga. Tycker nästan inte att butikerna borde sälja saker dom inte vet något om.!
 
Kolla i recensionsbanken

I recensionsbanken finns bla recensioner på Klättermusen Mithril, byxor och tröja i Schoeller Dynamic. Har genomgående fått utmärkta omdömen vilket jag är böjd att instämma i.
 
En liten anmärkning

Det är viktigt att inte prata om Schoeller som ett allmánt begrepp, eftersom det är ett "väveri" som tillverkar hundratals typer av tekniska textilier och material till fr.a konfektion- och sko-industrin, utan man bör alltid ange vilket specifikt material man pratar om.

Vad gäller kvalitén och funktionaliten pâ Schoellers material sâ är den oftast tip-top!

MVH /Mats
 
Shoeller dryskin är ett fantastiskt material, inget snack om saken. Skulle vilja åskådligöra detta med ett exempel från helgens vandring i Grövelsjön. Startade lördag morgon från Grövelsjöns fjällstation i mycket liten vind med lite duggregn i luften. (klädsel på överkroppen en långärmad crafttröja och en klättermusen mitrhil tröja) På väg upp mot Storvätteshågna började dugregnet övergå i snöfall med tunga blöta snöflingor och väl uppe på toppen var jag inte minst sagt blöt på tröjan (hade börjat gå igenom något) men inte så svettig till följd av tröjans utomordentliga ventialtion. Väl på toppen i tog jag sedan på mig mig regnjacka över min blöta Mithriltröja (Tierra Conrad Cain Paclite) och fortsatte via förtoppen till Oskarstugan nedanför berget väl framme i oskarstugan ca. 5 km bort insåg jag att min tröja hade torkat! under jackan och jag var på så sätt riktigt torr igen utan att vara svettig.

Med detta skulle jag vilja ilustrera allsidigheten med detta material och vilka fantastiska egenskaper det har (vindmotstådligt, "andasförmåga", torkningshastighet).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Friluftshemulen Tierra Lite track convertible pant Kläder 1
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
Tobias.H Underställ - Woolpower LITE eller 200g Kläder 7
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
Klibbnisse Meindl Island Pro MFS lite tajt vid lilltån, råd? Kläder 9
henkebmtb hej. vill få lite råd å tips Kläder 6
Xacoon Smidiga läderhandskar som tål lite? Kläder 14
turboadde Lite råd om Lundhags Syncro Kläder 11
joanna Lite mer vattentåliga dunplagg: Qshield eller "bara" Pertex Endurance på utsidan? Kläder 7
pythagoras Sommarvandring med Haglöfs Solite Lite? Kläder 5
strang3 Meindl Kansas GTX Vs. Haglöfs Sold lite Kläder 3
pelka Lite längre kalsong! Kläder 13
Stryc9 Kallingar/boxer med lite längre ben? Kläder 4
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
jobke Behöver lite råd om jacka. Kläder 15
Joel_P Tips på en varm jacka samt lite info om Norrönas Nansen säck! Kläder 3
klementsson Jag får inte kängan tät! Behöver lite råd. Kläder 3
Mathew Impregmera Windstopper. Lite hjälp tack! Kläder 6
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
mipert Någon med åsikter om Haglöfs Spider jacka? Kläder 1
AT frivilliga åsikter Kläder 1
Mr.Plow Åsikter om Tierra. Kläder 13
fredl Åsikter om Haglöfs Rift (WS skal) & Fjällräven Skatie Kläder 0
pal2 Åsikter om Lundhags Fjell å Vidda? Kläder 5
mickeg Åsikter om Millet K Jacket Kläder 2
ades Åsikter om Haglöfs Solid Jacket sökes... Kläder 8
PerHenrik Köpa Schoeller-softshell tyg? Kläder 1
Aico Schoeller skifans Kläder 1
langby Hur vindtätt är Schoeller WB400? Kläder 0
brandmansmicke Byxa i schoeller? Kläder 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...