Lita inte på GPS (?)

Vi körde avrostningen i helgen och gick ut till Högarna i ganska tät dimma. Kändes inte helt bra eftersom några GPSer började lägga av och vi hade ju inte så många...
Kan det vara så att moderna 3-voltsappareter är mer känsliga för spänningafall (kylan) om man inte har toppladdade batterier? Min egen Retro (Garmin12 - 6v) gick klockrent på alkaliska celler.

Kom att tänka på min gamla Kadett (skrotad runt -75) som /inte/ gick med sitt 6v-system när alla andra spann igång på vintern med sina 12v-system...

Vad säger panelen?

/Lasse
 
Kyla och dåliga batterier

Det är ju så att många (alla?) batterier få en sämre effekt i kyla. Olika batterier är olika känsliga för kyla. Dyra Litiumbatterier är ju bäst på att klara kyla.

Dessutom sker ju alltid en viss självurladdning, så gamla batterier försämras med tiden. Synnerhet uppladdningsbara NiMH och NiCd är känsliga för självurladdning, medan alkaliska batterier och blyackar klarar en lagring bättre.

Har GPS-mottagaren en tryckgivare (barometer), så brukar själva barometern dra ur batterierna även när GPS-mottagaren är avstängd.

Sålunda är det alltid bäst att börja var tur med fullkrämade batterier till GPS-mottagaren.

/Niklas
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag kunde skida två dar i Hemavan med nyladdade NiMH batterier och GPS76CS i bröstfickan. Svårt säga vad temperaturen var i telefonfickan utanför jackan mellan svettig kropp och nollgradig omgivning.
 
Köp en Silva Multinavigator. Eller använd grejerna när det är varmare än -10. Det är det tillverkarna specificerar.
 
-28 inga problem

Hej Lars.

I mars så körde jag en liten morgontur i Saltoluokta med GPSen i topplocksfickan på ryggsäcken. Garmin Legend med nyladdade NiMH 2100 mAh GP ackar, inga problem i minus 28 grader.

Vad hade du för batterier och laddningsstatus?

Lade GPSen av helt pga dåliga batterier eller var det bara batterispänningen som indikerades låg?

Thure
 
Re: -28 inga problem

thureb; sa:
Hej Lars.

...inga problem i minus 28 grader.

Vad hade du för batterier och laddningsstatus?

Lade GPSen av helt pga dåliga batterier eller var det bara batterispänningen som indikerades låg?

Thure

Av 4 GPS:er var det på slutet bara min egen "retro" som fungerade (det är möjligt att det fanns ytterligare någon GPS i gänget som jag inte har koll på). Långa paddlingspass i kombination med avkylning(?) verkar ha tömt 3-voltarna. Möjligen var de inte ´toppladdade´ från början, men det var inte den gamla 6-voltaren heller. Jag har ingen lust/möjlighet att göra systematiska prov, så jag frågar nätet om 3-voltarna är mer känsliga för spänningsfall... Erfarenheter?

Fick dessutom den intressanta upplysningen att barometern misstänks dra ström även avstängd...
(Hur mycket?)

Garmin lovar t ex 28 tim på sina nya toppmodeller, jag antar att det gäller kvalitetsceller/-accar, inkörda och nyladdade och i hyfsad rumstemp. Vad gäller i praktiken? Vid runt 5-6 plusgrader + vattenstänk med lite vind som ger bra kyleffekt, kanske motsvarar det 2-3 grader...
Sånt här bör man veta för att kunna eliminera ett onödigt riskmoment, det är ju inge bra att sitta och pilla med batteribyte i öppen sjö.

/Lasse
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: -28 inga problem

tr; sa:
Garmin lovar t ex 28 tim på sina nya toppmodeller, jag antar att det gäller kvalitetsceller/-accar, inkörda och nyladdade och i hyfsad rumstemp. Vad gäller i praktiken? Vid runt 5-6 plusgrader + vattenstänk med lite vind som ger bra kyleffekt, kanske motsvarar det 2-3 grader...

4 st Vanross 2300 mAh räckte i min 60CS under en 7 dagars skidtur mellan abisko och nikkaluokta under påsken i år. Avslagen på natten och med en temperatur som varierade från någon grad under noll till någon grad över noll på dagarna. På nätterna ner mot -15 -- -20 och då hade jag GPS'n fritt liggande i tältet. Ingen speciell uppvärmning eller liknande innan jag började använda den och under färden förvarades GPS'n i bröstfickan på en GoreTex jacka eller i kameraväskan hängande framtill på bröstet.

Under vandring på sommaren räcker 2 st alkaliska batterier ungefär 2 dygn men då är GPS'n på betydligt fler timmar per dygn så siffran 28 timmar tycker jag inte är speciellt optimitisk utan stämmer rätt bra i mitt fall.
 
Nyare GPSer och fukt

De nyare Garmin Vista, 60 m fl med färgskärm drar mindre batterier än de halvgamla med svartvit skärm som t ex min Legend.

Jag uppfattar batteritiderna som Garmin ger som maxtider och det är betydligt kortare tider i kallt väder. Man kan öka batteritiden avsevärt genom att ha GPSen innanför jackan eller i en väska.

Fukt om man förvarar GPSen löst på kajakdäcket skulle kunna ge krypströmmar. Batterifickan på Garmins GPSer betraktar inte jag som vattensäker. Kanske bör man alltid förvara GPSen i ett vattentätt fodral på kajakdäcket t ex ett litet Ortleib kartfodral?

Värmen från batterierna driver å andra sidan förmodligen ut fukt. Kanske kan den högre värmen från äldre modellers batterier driva ut fukten effektivare än mindre värme från Etrex och 60-modeller?

Thure
 
Lars, jag var med på paddlingen o hade "kräm" i min Vista hela tiden, utom just då vi angjorde Högarna. Den dagen hade jag alkaliska batterier i. För övrigt körde jag med laddningsbara 2300 mAh, o bytte varje dag.

Ser man på loggen paddlade vi ca 7-8 tim/dag o Garmin lovar optimalt 10 tim drifttid.

Jag delar Thures uppfattning om att GPS:en inte är 100% tät utan har den i en liten Ortlieb-påse på däck.

Häls/Jan
[Ändrat av Lindmark 2005-05-13 kl 14:58]
 
Personligen ser jag GPS som en backup (inte som mitt huvudsakliga navigationsmedel) just pga otillförlitligheten. Förutom batteriproblemet är det ju en mer avancerad pryl och därmed större risk att den går sönder.

Karta och kompass ger dessutom större känsla för var du är/riktningar/avstånd (om nu allt skulle gå åt pepparn) än en GPS.
 
Duracellkaninen; sa:
Karta och kompass ger dessutom större känsla för var du är/riktningar/avstånd (om nu allt skulle gå åt pepparn) än en GPS.
Känner mig lugnad med de erfarenheter från nätet jag fått beträffande apparaterna och specifikationerna.
Kulturen kanske börjar bli så att GPS:er numera är påslagna mer eller mindre kontinuerligt, och långa pass i kombination med lite kallt väder tar då ut sin tribut...

Jag är oxå lat och kör ibland ganska mycket på GPS, hoppas jag inte tappar all gammal rutin...

(Läckage till batterifacket löser jag genom att kleta på armaturfett)

/Lasse
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips