Liner till vinterskor.

Hej!

Har spenderat en hel del tid med att läsa andras inlägg men var idag tvungen att skapa ett konto då jag har lite funderingar som jag inte kunde hitta bra svar på med hjälp av sökfunktionen.

jag blir extremt lätt frusen om fötterna så för någon säson sedan införskaffade jag ett par Muckboot tay sport eftersom jag fick dessa rekommenderade av flera personer. De ska tåla ner till -40 enligt deras egna specifikationer men då de nästan uteslutande används till ismete betyder det att jag är väldigt stillastående stora delar av tiden.

I nuläget har jag använt flera par yllesockar för att isolera / futktransportera men till och med när jag har dubbla yllesockar så blir jag ändå frusen. Så tänkte att det kanske är en bättre idé att använda mej av en liner i skon istället. Jag har storlek 42-43 i vanliga fall och stöveln är storlek 46(jag vet ju att jag lätt blir frusen, så jag tog en storlek som kändes bra med dubbla yllesockar), så det finns gott om plats i den.

Alternativt så skulle jag kunna byta ut mina stövlar till något annat om ni har tips på riktigt varma kängor eller stövlar.
 
Tja, jag har ett par likadana stövlar som jag gillar skarpt, men jag står å andra sidan sällan stilla när jag är ute i dem.

Känner inte till nåt varmare i stövelväg, men om jag var du skulle jag satsa på:
* Iläggssula (ylle/kork)
* Stå på ett liggunderlag eller nåt. Misstänker att du tappar mest värme neråt...
* Se till att du har bra blodtillförsel i fötterna (möka inte i så många sockor att det blir trångt)
* Se till att du har ordentligt på dig på resten av kroppen. Börjar man bli för kall nedprioriterar ens kropp händer och fötter för att kunna hålla värmen i centrala delar. En varmare mössa/vantar/tröja/underställ/overall kan mycket väl leda till att dina fötter blir varmare.

Annars är det väl åkarbrasor som gäller ;).
 
Det gäller att ha isolerande luft runt foten, rymliga sockor så att bodkärlen inte trängs ihop. Stå på en bit markisoleringsstyofoam. Fotlapp har ego funnit är varmare än sockor. Görs enkelt av en bit industrifilt.
Undvik sparkjärn m f l goda värmeledare. Gör tåhävningar, rör på tårna regelbundet, drick varmt och fett. Klä dig varmt kring huvudet oxså.
 
Jag klär mej varmt och jag fryser inte i övrigt, jag har underställ i merlinoull mellanlager i microfleece en flytroverall från mullion. På huvudet har jag antingen en fleecefodrad baklava i gore-tex eller en vanlig mössa + huvan från overallen. På händerna har jag flera olika varianter om det är riktigt kallt så har jag först ett par liners från icebreaker sen ett par hemmasydda skalhandskar med primaloft one liner eller så har jag ett par modifierade hestra tumvantar där teddyn är utbytt mot ylle. är det varmare kör jag på enklare softshell-vantar

Med dessa kläder är jag tillräckligt varm för att klara det mesta i övrigt. men jag är alltså konstant kall om fötterna, även nu på sommaren.

Med denna uppsättningen har jag klarat -15 och snöstorm i fyra timmar mestadels stillastående innan mina fiskekompisar gav upp. :) Det enda jag frös om var mina tår.

edit: att stå på något isolerande är inget bra alternativ, dels skulle det blåsa bort på isen så fort man inte står på det, sen skulle det antagligen inte hålla så bra när man står på det med broddar.
 
Tja, du kan ju alltid limma fast markisoleringsskivan seobserver tipsade om i en mdf-bräda eller nåt i den stilen. Lär inte blåsa bort i första taget... Om du står på mdfsidan lär den palla ett tag också. Lite otympligt att få med sig bara, men om du isfiskar, och därmed måste släpa på borr och dyllikt har du kanske redan en liten pulka att släpa saker i?.

I övrigt känns det lite som att du gjort vad du kunnat. Det enda ytterligare jag kan komma på (utöver att försöka isolera bort markkylan genom att stå på nåt) är att ta till kemiska eller elektriska värmepaddar. Fryser du om fötterna på sommaren känns det inte riktigt som att bara mer isolering om redan kalla fossingar riktigt löser problemet.

En idé kan ju vara att kolla om det finns nåt medicinskt skäl till att dina fötter är så kalla.
 
Vad är en "fotlapp"?

Det är något man åtminstone förr lärde sig använda när man gjorde värnförmånen (numera avvecklad).

En rektangulär bit tyg, ylle eller bomull som viks runt foten. Google kan lämna vidare anvisningar ;)...

...varmare också enligt mig. Och enklare att torka och tvätta än strumpor...

//J
 
Se lösningen inte problemen! Fotlapp har några fördelar, viker du den rätt brukar vecken inte vara problemen utan skyddet, värmen och lättsköttheten fördelarna.
Man ställer sig på diagonalen och viker in den med vecken ovanpå foten och runt vristen.
Kräver rymliga skor. Men det tycks du redan ha.
 
Batterivärme

Är själv väldigt frusen om fötterna, det bästa jag hittat är skor med VÄLDIGT tjock löstagbar innersko i ylle, sulan är ca 6-7 cm tjock. Dessa är vattentäta upptill vriten däröver i tyg som tål viss väta. Dessa fungerar bra vid stillastående. Det finns även liknande Nokiastövlar fast dessa upplever jag inte lika varma.

Ett annat alternativ som jag har när jag åker skidor utför är uppladdningsbara batterier som värmen en platta som placers under tårna/foten. Helt suveräna och håller värmen i 7-9 timmar. Är du ute flera dagar på raken finns påsar som man skakar och håller värmen i 2-4 timmar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
PetNor Liner till Hestra Army Leather 3-finger Kläder 15
moa_k40 supertunn merinoull liner strumpa Kläder 2
ghostface Hestra liner? Kläder 6
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7
doomus Alternantiv till Salomon XA Pro 3D? Kläder 2
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
CFJ Inlägg till vandringskänga Kläder 4
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
Stadsmulle Hjälp en nybörjare överleva Kebnekajse, klädpacklista till rimligt pris Kläder 4
Caminista Vilken slags byxa till fjällvandring? Kläder 5
Sarvi Trekvartslång zip-off byxa till sommaren? Kläder 2
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Viktorious En skaljacka som passar till det mesta Kläder 64
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
SvenssonJr Skjorta till vandring Kläder 32
Jmhe Hängslen till skalbyxor Kläder 11
ChristinaH Skor till Island Kläder 5
Letaren Skalkläder till sommarsverige Kläder 14
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
friluftsrookie Fodertyg till vattentät huva Kläder 1
Chrabban En till tråd om skor/kängor Kläder 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.