Liner i sovsäck?

andy69 i din packlista har du en Synmat UL. Den tycker jag är för kall t.o.m. på sommaren på fjället. Har du funderat på ett varmare liggunderlag?

Handlar det om någon enstaka natt kan du ju även använda dunjacka eller liknande.

Jag har Plasma 15 (som har ungefär samma spec som Helium) och den funkar ner till nollan eller någon grad under för mig också. Jag sover alltid i ett tunt ullunderställ (150 g/m2 på sommaren) och en tunn balaklava.

För mig ger en tunn sommarsäck (barnens sommarsäckar på 4-500 g varav hälften dun) cirka 10 grader extra om jag använder den innanför Plasma 15 och jag har svårt att tro att ett syntettäcke/påse i samma vikt ger lika mycket värme. Jag använde den kombon på fjället i mars och april och tyckte det var för kallt.
 
andy69 i din packlista har du en Synmat UL. Den tycker jag är för kall t.o.m. på sommaren på fjället. Har du funderat på ett varmare liggunderlag?

Handlar det om någon enstaka natt kan du ju även använda dunjacka eller liknande.

Jag har Plasma 15 (som har ungefär samma spec som Helium) och den funkar ner till nollan eller någon grad under för mig också. Jag sover alltid i ett tunt ullunderställ (150 g/m2 på sommaren) och en tunn balaklava.

För mig funkar Synmaten bra, när jag är ute under hösten-september har jag alltid med ett halvt cellplast liggunderlag, dels att sitta på samt att ha under överkroppen som extra isolering.

Vintertid kör jag med samma underlag förutom ett helt cellplast samt två soväckar, min Helium samt en syntet +5.

Sover jag i helt underställ så klarar jag temp angivelsen -1, men som sagt...då lutar det nog mot att jag syr mig något av en tunn fleece :)!
 
om man inte orkar sy fleecepåse så finns det på röda stjärnan för 149kr men själv tycker jag det väger för mycket med extrasäck. mer motiverat med ulllunderställ
 
Jag slår ett slag för min favoritpryl nr 1: Tierras Blanket. Ett litet täcke som jag gärna använder och lägger över ben och upp mot bröstet när jag rastar, sveper om mig som en kjol, använder som kudde om den inte behövs till annat och ffa har den nära mig när jag sover i sovsäck. Drar då vid behov ner den i sovsäcken och lägger den t ex över/runt fötterna eller ngt annat ställe som behöver lite extra. Lätt att dra bort om jag blir för varm. Har den alltid med mig till vardags vintertid i ryggsäcken då den tar sån liten plats. Ger riktigt go värme i förhållande till sin storlek!

http://tierra.se/proceed-blanket
 
Min liner är mycket riktigt en silk liner från Cocoon, men att den skulle addera +5,3C till sovsäckens temperatur enligt tabellen ser jag som rent nonsens. Jag upplever inte att den påverkar temperaturen över huvudtaget, utan använder den enbart för att skydda sovsäcken från svett och smuts.

Jag är nog böjd att hålla med smux ovan. En tunn liner i siden eller annat material påverkar inte temperaturen över huvud taget. Den är bara till för att skydda sovsäcken. Ett överslag av temperatureffekten kan lätt göras genom att jämföra två liknande sovsäckar men med olika mycket dun av hög kvalité. Marmot Helium väger 935g och har en komforttemperatur (dam) på -3.8°C. Marmot Hydrogen väger 665g och har en komforttemperatur på +0.9°C. Det krävs alltså ca 270g dun av mycket hög kvalité (800+ cuin) för att sänka komforttemperaturen med 4.7°C. Jag har här antagit att tyget väger ungefär lika mycket i båda säckarna. Att då tro att en tunn liner av siden skulle ge en liknande effekt är helt horribelt.

Själv har jag ingen liner utan sover i ett underställ för att skydda säcken. När det har blivit alltför kallt har jag satt på mig en tunn dunjacka och en tunn dunväst och ett par extra sockor. Då kan jag klara ca 5°C lägre temperatur än annars.
 
Själv har jag ingen liner utan sover i ett underställ för att skydda säcken. När det har blivit alltför kallt har jag satt på mig en tunn dunjacka och en tunn dunväst och ett par extra sockor. Då kan jag klara ca 5°C lägre temperatur än annars.

Kan bara hålla med om att det bästa är att reglera temperaturen med de kläder man redan har med sig. Själv använder jag medvetet en något kall säck för att i stället ha dunet i dunjackan. Tillsammans blir säcken och dunjackan en varm sovsäck.

Om man ändå vill förstärka säcken kan jag "varmt" rekommendera: http://www.enlightenedequipment.com/revelation/

Väger 310 g i tunnaste varianten i normalstorlek. Skräddarsydd så du bestämmer själv vilken bredd, längd, tygkvalite', färg dunkvalitet och dunmängd du vill ha. Enda nackdelen är att de är så populära bland UL-vandrare, så de tar 5-7 veckor att få den tillverkad. Värd att vänta på dock, jag kommer att köpa en till i vinter då min fru efter att ha provat en natt bestämt sig för att kidnappa min...
 
jag anvander mig av liner, men precis som nagra tidigare sa sa ar det framst for att skydda sovsacken (dun) fran svett och smuts. svett oroar mig mer an smuts.

jag har en cocoon coolmax som sags addera 4.7C. detta ar dock nagot som i alla fall jag betvivlar.
 
Menar du att man ska ha en Marmot Atom sovsäck som sovsäcksförstärkare?

En dunsovsäck är svårslagen som sovsäcksförstärkning, men den nya varianten av Marmot Atom är inte vad jag skulle kalla lättvikt, den har bla två dragkedjor. Äldre modeller är ca 100 g lättare.

Någon av dessa från Cumulus har bättre värme/vikt förhållande
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/magic-125-zip?gid=62&vid=6
http://sleepingbags-cumulus.eu/uk/categories/sleeping-bags/x-lite-200-zip?gid=63&vid=6
De väger lika mycket som förstärkning av fleece eller thermolite extreme, osv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Tordnado VBL Vapor Barrier Liner "Svettpåse" Bo och sova 25
FarmerJoe U.S.G.I Ponco Liner. Bo och sova 8
EvaE Sea to summit Thermolite Reactor Liner? Bo och sova 29
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 2
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.