Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända?

Jag har en isyxa avsedd för klassisk alpinism (ej teknisk isklättring). Skaftet är metall och handtaget gummerat.

Men jag undrar, om jag skulle vilja linda det högre upp, vilken tejp ska jag välja i syfte att få ett bra grepp med linda som sitter bra?

Jag hade i tankarna linda för cykelstyren men den kanske skulle skavas av enkelt mot klippa och annat?

Mao, vill linda handtag till min isyxa (för friktion och isolation). Vad rekommenderar ni?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har en isyxa avsedd för klassisk alpinism (ej teknisk isklättring). Skaftet är metall och handtaget gummerat.

Men jag undrar, om jag skulle vilja linda det högre upp, vilken tejp ska jag välja i syfte att få ett bra grepp med linda som sitter bra?

Jag hade i tankarna linda för cykelstyren men den kanske skulle skavas av enkelt mot klippa och annat?

Mao, vill linda handtag till min isyxa (för friktion och isolation). Vad rekommenderar ni?

Skulle tro att vulktejp är bäst om du ska ha skaftet i snö. Jag använder hockytejp, men till tekniska yxor. Om en har dem i snö så fastnar det och blir is slutligen, och då har en inte så bra grepp längre
 
Vulktejp funkar sådär. Helt ok grepp men håller inte många turer och hockeytejp isar igen rätt fort.

Nä, bättre är grip tape för skateboard. Låter lite långsökt men funkar bra, bra grepp och klister. Materialet liknar grovt smärgelduk eller sandpapper med klister på baksidan. Var lite skeptisk i början men har funkat klockrent och sitter som berget. Ytan är tillräckligt grov för att inte isa igen på en gång och ger ett bra grepp mot hanskarna...
 
Tack för alla svar, blir lite till att prova sig fram alltså. Det var svårt att hitta Petzl griptape men hittade det på Ebay, men med ett saftigt porto från Italien. Letar vidare. Annars börjar jag med att prova vulktejp och skateboard tejp.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Tack för alla svar, blir lite till att prova sig fram alltså. Det var svårt att hitta Petzl griptape men hittade det på Ebay, men med ett saftigt porto från Italien. Letar vidare. Annars börjar jag med att prova vulktejp och skateboard tejp.

DMM Grip Tape.
Om du inte hittar det i någon butik i din närhet så finns det på Addnature för 69 kr.
 
Jag köpte den rekommenderade griptapen från DMM. Dessutom kompletterade jag med "HIGH GRIP ANTI SLIP TAPE ADHESIVE BACKED NON SLIP TAPE". Den kunde jag klippa till i både stora och mindre bitar och sätta på handtaget/yxan där jag behöver mer friktion.
 
Krympslang

Jag har en isyxa avsedd för klassisk alpinism (ej teknisk isklättring). Skaftet är metall och handtaget gummerat.

Men jag undrar, om jag skulle vilja linda det högre upp, vilken tejp ska jag välja i syfte att få ett bra grepp med linda som sitter bra?

Jag hade i tankarna linda för cykelstyren men den kanske skulle skavas av enkelt mot klippa och annat?

Mao, vill linda handtag till min isyxa (för friktion och isolation). Vad rekommenderar ni?

Fundera på Krympslang med lim.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.