• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Linda handtag på isyxa, vad ska jaga nvända?

Jag har en isyxa avsedd för klassisk alpinism (ej teknisk isklättring). Skaftet är metall och handtaget gummerat.

Men jag undrar, om jag skulle vilja linda det högre upp, vilken tejp ska jag välja i syfte att få ett bra grepp med linda som sitter bra?

Jag hade i tankarna linda för cykelstyren men den kanske skulle skavas av enkelt mot klippa och annat?

Mao, vill linda handtag till min isyxa (för friktion och isolation). Vad rekommenderar ni?

Jag har en isyxa avsedd för klassisk alpinism (ej teknisk isklättring). Skaftet är metall och handtaget gummerat.

Men jag undrar, om jag skulle vilja linda det högre upp, vilken tejp ska jag välja i syfte att få ett bra grepp med linda som sitter bra?

Jag hade i tankarna linda för cykelstyren men den kanske skulle skavas av enkelt mot klippa och annat?

Mao, vill linda handtag till min isyxa (för friktion och isolation). Vad rekommenderar ni?
Skulle tro att vulktejp är bäst om du ska ha skaftet i snö. Jag använder hockytejp, men till tekniska yxor. Om en har dem i snö så fastnar det och blir is slutligen, och då har en inte så bra grepp längre

Vulktejp funkar sådär. Helt ok grepp men håller inte många turer och hockeytejp isar igen rätt fort.

Nä, bättre är grip tape för skateboard. Låter lite långsökt men funkar bra, bra grepp och klister. Materialet liknar grovt smärgelduk eller sandpapper med klister på baksidan. Var lite skeptisk i början men har funkat klockrent och sitter som berget. Ytan är tillräckligt grov för att inte isa igen på en gång och ger ett bra grepp mot hanskarna...

Tack för alla svar, blir lite till att prova sig fram alltså. Det var svårt att hitta Petzl griptape men hittade det på Ebay, men med ett saftigt porto från Italien. Letar vidare. Annars börjar jag med att prova vulktejp och skateboard tejp.

Tack för alla svar, blir lite till att prova sig fram alltså. Det var svårt att hitta Petzl griptape men hittade det på Ebay, men med ett saftigt porto från Italien. Letar vidare. Annars börjar jag med att prova vulktejp och skateboard tejp.
DMM Grip Tape.
Om du inte hittar det i någon butik i din närhet så finns det på Addnature för 69 kr.

Jag köpte den rekommenderade griptapen från DMM. Dessutom kompletterade jag med "HIGH GRIP ANTI SLIP TAPE ADHESIVE BACKED NON SLIP TAPE". Den kunde jag klippa till i både stora och mindre bitar och sätta på handtaget/yxan där jag behöver mer friktion.

Krympslang

Fundera på Krympslang med lim.

Kan meddela att DMM s grepptejp enligt mig är mer eller mindre identisk med vanlig vulktejp. Jag kan då inte märka någon skillnad.

Vulktejp hos Clas Ohlson 25 mm längd 10 meter 90 kr. Köpte 2 par, känns som att de räcker i evigheter , billigare än DMM. Har lindat isyxor, cykelhandtag och letar efter annat.

Återupplivar den här gamla tråden.

Provat att linda min skidyxa med vulktejp från clasan, men "plunging" gör att det börjar vigla upp sig efter ett tag, och då är det kört. Är det värt att försöka med nån bättre vulktejp, eller är det någon annan approach som gäller om man vill linda hela yxan?

Bilagor

Jag kör hockeytejp på tekniska yxor, men det funkar ju inte på alpin yxa eftersom snön fastnar. Vet att en del använder uppklippt cykelslang, men vet inte hur en fäster det

Jag kör hockeytejp på tekniska yxor, men det funkar ju inte på alpin yxa eftersom snön fastnar. Vet att en del använder uppklippt cykelslang, men vet inte hur en fäster det
Vad jag förstått kör de som använder cykelslang den i princip på samma sätt som vulktejp (sträck och låt den svetsa sig själv). Såg dock nån som körde tejp i starten och på slutet - en idé kanske skulle kunna vara att köra vulktejp men att "täta" bottnen med nån bättre gaffa eller liknande.

Friktionstejp finns i bygghandeln, brukas på trappsteg och båtdäck även båthandeln har.
När jag behövde strävare, gummerat grepp på ett redskap satte vår tekniker cykelslang på skaftet, fungerade utmärkt, han byggde först ett monteringsverktyg av Rf ståltråd. det gjorde att kontaktlimmet inte behövde bita förrän slangen var på rätt ställe.

go tur

Logga in