Limelight 3 För kort yttertält?

Jag har precis fått hem ett Limelight 3 och satt upp detta, precis som med ett annat Vaude-tält jag testat så är ytterduken så extremt kort. Varför är det så och är det inte ett stort problem om det regnar eller blåser eller både och? Är det för att ventilationen ska vara bra eller finns det någon mening med detta?

På absiderna är det som mest nästan 15-20 cm glapp mellan mark och ytterduk och på kortsidorna kanske 5-10 cm. På kortsidan tror jag inte det är något egentligt problem då innertältet är förstärkt där men på absiderna så borde väl detta göra att det regnar/blåser in och det man har i absiden blir blött? Man kan då inte ha t.ex. ryggsäck/skor annat än precis mitt i absiden. Det borde väl också bli problem med vind att det kommer in under duken och vill lyfta tältet eller skapa en massa ljud/rörelser på duken?

Någon som har erfarenhet av Limelight eller liknande med kort ytterduk och är det ett problem eller regnar/blåser det inte in?

Jag finner knappt några tält i 2-4000:- klassen som inte har kort ytterdyk.

Filosofi

Detta är väl lite av en fråga om vilken filosofi man har. Vissa vill ha tält som går ner till marken för att slippa regn och snö inne samt för att minska risken att vinden får tag i tältet. Denna typ av tält kräver rejäla ventiler nere och uppe för att ge fullgod ventilation. Andra har filosofin att ha ett rejält glapp mellan dukens nederkant och marken. Jag vet inte varför man vill ha det så, vissa påstår attvdetbger bra ventilation, men det stämmer ju bara om det finns ett utlopp högt upp som släpper ut luften, annars blir det ju bara "golvdrag". Är du tveksam bör du kanske byta tälttyp. Annars ärvdes väl bara utboch testa så får du se hur tältet funkar. God tur

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips