Hej, har hyrt ett Hilleberg tält Nammatj 3GT och vi skall ligga tre personer, jag undrar, hur får man plats med tre liggunderlag, vi skall vara ute på sommaren maj-juli
Liggunderlag
- Trådstartare stefan.svard
- Start datum
Tack för tips137cm vid fotändan är ju onekligen smalt, det ger ca 45cm/liggunderlag om man ska ha tre stycken… Spontant tänker jag på liggunderlag som smalnar av, ex Expeds Synmat HL som i strl M har måtten
Då får ni plats både i fot- och huvudända…småsaker kan ligga bredvid i det lilla utrymme som blir kvar. Kostar dock en del!
- Längd: 183 cm
- Tjocklek: 7 cm
- Bredd vid axlarna: 52 cm
- Bredd vid fötterna: 35 cm
- Vikt: 365 g
Jag har ett Kaitum 3GT, det är något större. Där kör vi på ett Exped duo och ett vanligt när vi är ute tre pers. Vet inte om den kombon går att få till i ett Nammatj…
Vi blir antagligen en vuxen och två barn, eller två vuxna och ett barn.Fast 137 cm bredd är längst ner i fotändan. Innertältet är ju 220 cm långt och liggunderlaget kring 185cm, och man sover ju helst så nära huvudänden som möjligt. Så det blir lite bredare än 137 cm =)
Men den första frågan är om ni använder uppblåsbara liggunderlag? Har ni klassiska cellplastliggunderlag så är det ju en ickefråga.
Har man tunnare uppblåsbara liggunderlag så kan de gott överlappa varandra lite vid fötterna utan att det stör.
Kort uppblåsbart liggunderlag och en kort bit klassiskt cellplast för nedre delen av kroppen är en annan lösning.
Har ni tänkt vara tre fullvuxna i ett nammatj 3 så får ni räkna med att det blir lite mysfaktor. Tre stycken tjocka, extra breda och extra långa uppblåsbara liggunderlag blir nog knepigt, men ett brett och två smala kan ju fylla ut golvet ganska bra.
Då blir nog det tältet alldeles lagom i storlek.Vi blir antagligen en vuxen och två barn, eller två vuxna och ett barn.
barnen är två pojkar sex och åtta år, tack för svarDå blir nog det tältet alldeles lagom i storlek.
Barn kan med fördel sova på vanligt cellplastliggunderlag (eller på kort uppblåsbart liggunderlag, om barnet är i "de stora orättvisornas ålder").
Val av tältplats påverkar många gånger komforten lika mycket som tjockleken på liggunderlaget, så stirra er inte blinda på de tjockaste och största liggunderlagen.