Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Ok, nu har jag diskuterat med mina campingpolare huruvida man ska ha cellplast underlaget underst eller över det uppblåsbara underlaget när man vintertältar. Jag hävdar underst. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter
Ok, nu har jag diskuterat med mina campingpolare huruvida man ska ha cellplast underlaget underst eller över det uppblåsbara underlaget när man vintertältar. Jag hävdar underst. Någon som kan dela med sig av sina erfarenheter
För värmens skull bör cellplastunderlaget ligga närmast kroppen. Är man orolig för att punktera luftmadrassen underifrån så tänker jag att ett 5 mm under, luftmadrass och sist ett 5 mm cellplast överst är bästa kompromiss- lösningen. Förutsatt att man utgick från ett 10mm som skulle vara över eller under och att man inte vill ändra totalvikten.
Använde cellplast underst med billigt uppblåsbart vid +5 och lägre tidigare och frös ofta. Lyssnade till sist på min hustru och skillnaden var minst sagt stor. Cellplast har ju små helt slutna luftfickor dit den omgivande luften inte kommer åt att kyla ner till skillnad från t.ex. ett 7 cm tjockt liggunderlag. Det krävs även mycket mer värmeenergi för att värma en såpass stor luftvolym som det uppblåsbara liggunderlaget utgör. Skillnaden är ju till och med påtaglig om man ligger på en enkel luftmadrass i ett uppvärmt rum. Vi har numera Exped liggunderlag i dun. Skulle dock definitivt fortfarande använda cellplasten ovanför vid sträng kyla med stöd av ovanstående resonemang.
Jag tror att många tänker lite omvänt och planerar för att isolera bort kylan snarare än att isolera kvar värmen så nära kroppen som möjligt. Därav blir det lite fel i teoriserandet.
Jag kör alltid med liggundelaget på marken och luftmadrassen på (eller inne i bivyn och liggundelaget under bivyn)
Detta för att skydda luftmadrassen (och bivyn) mot vassa föremål och smut...
Har provat tvärtom, och jag märker då ingen skillnad i isolering... (kan tillägga att jag tillverkar överskottsvärme! Har ofta problemet att det är för varmt... )
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...